تیپ جدید شاهین؛ گرانترین خودرو دندهای ایران معرفی شد

شاهین پلاس دندهای احتمالا با قیمتی نزدیک یک میلیارد در به فهرست محصولات سایپا در نمایندگی اضافه میشود
اخبار حاکی از آن است که تمامی مجوزهای لازم صادر شده و شاهین پلاس دندهای از نظر فنی و قانونی آماده عرضه به بازار خودرو است. با این حال هنوز تاریخ قطعی آغاز فروش اعلام نشده است و قیمت رسمی هم همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد و تنها برآوردها و گمانهزنیهای رسانهای منتشر شدهاند.
شاهین پلاس در ابتدا تنها با گیربکس اتوماتیک وارد بازار شد و از همان زمان بحثها پیرامون عرضه نسخه دندهای آن بالا گرفت. بسیاری از خریداران از سال ۱۴۰۳ انتظار داشتند که سایپا نسخه دندهای این خودرو را نیز معرفی کند. در حالی که قرار بود عرضه رسمی این مدل از اوایل شهریور آغاز شود، هنوز شرکت سایپا هیچ بیانیه رسمی در مورد تاریخ دقیق عرضه یا قیمت کارخانهای آن منتشر نکرده است.
زمان تولید و عرضه
آنچه تاکنون شنیده میشود این است که تولید نسخه دندهای از نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد. اگرچه برخی منابع غیررسمی شهریور را به عنوان زمان شروع فروش اعلام کرده بودند، در عمل هنوز هیچ خبر قطعی از سوی سایپا منتشر نشده است. همین تأخیر موجب شده تا علاقهمندان منتظر و کمی سردرگم بمانند.
جایگاه در بازار خودرو
به نظر میرسد شاهین پلاس دندهای قرار است گرانترین خودروی دندهای در سبد محصولات سایپا باشد. برآوردهای غیررسمی قیمت این مدل را از حدود ۷۰۰ میلیون تومان تا بیش از یک میلیارد تومان پیشبینی کردهاند.
پیشرانه و گیربکس
نسخه دندهای همان موتور ۱.۶ لیتری ME16 را در خود جای داده است؛ موتوری که توان تولید حدود ۱۱۵ اسببخار و گشتاور نزدیک به ۱۴۷ نیوتنمتر دارد.
تفاوت اصلی این مدل با نسخه اتومات در گیربکس آن است. بهجای جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک، از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میکند. این تغییر برای بسیاری از خریداران که ترجیح میدهند کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشند، جذابیت ویژهای دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی
انتظار میرود شاهین پلاس دندهای از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی تفاوت چندانی با نسخه اتومات نداشته باشد. امکاناتی همچون فرمان برقی، استارت دکمهای، سانروف، صندلیهای چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سنسور نور و باران، دوربین و سنسور عقب و نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم چندرسانهای از جمله ویژگیهایی هستند که احتمالاً در این مدل هم حفظ خواهند شد. تنها تفاوت محسوس این است که حالتهای رانندگی مانند اسپرت و برفی، که در نسخه اتومات فعال بودند، در مدل دستی حذف خواهند شد.
طراحی و پلتفرم
طبق گزارشات از نظر فنی و ظاهری، شاهین پلاس دندهای تغییر چشمگیری نسبت به نسخه اتومات ندارد. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب نیمهمستقل است که همان ترکیب مورد استفاده در دیگر نسخههای شاهین به شمار میرود. پلتفرم خودرو نیز همان SP100 است که توسعهیافته پلتفرم تویوتا B محسوب میشود.