کد خبر: ۴۴۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲

سریع‌ترین خودروی وارداتی ایران در راه است

از سریع‌ترین خودروهای برقی جهان برای واردات مجوز گرفته است.

از سریع‌ترین خودروهای برقی جهان برای واردات مجوز گرفته است.

 خودروسازی چین با سرعتی عجیب پیشرفت کرده و حالا به رقیبی برای برندهای درجه یک دنیا تبدیل شده است. برندهای چینی در کلاس اقتصادی، لوکس، سوپرلوکس و حتی سوپراسپرت، با تنوعی حیرت‌انگیز فعالیت می‌کنند و برخلاف خودروسازان ایرانی، سلطه بر بازار جهانی را هدف قرار داده‌اند. حالا باتوجه به فقدان روابط اقتصادی گسترده بین ایران و کشورهای غربی، احتمال ورود هر نوع خودروی چینی به بازار ما وجود دارد.

 

خودروسازی شیائومی کمتر از چهار سال قدمت دارد. این مجموعه، به لطف سابقه‌ای طولانی در تولید لوازم خانگی و محصولات الکترونیک خصوصا گوشی موبایل، شهرت جهانی به دست آورده است. شیائومی اوتو با استخدام نیروهای خوش‌سابقه و صاحب دانش از کشورهای مختلف جهان، خیلی زود توانست اولین محصول خود را با نام SU۷ در سال ۲۰۲۳ رونمایی کند.

 

شیائومی SU۷ در تلاش برای الگوبرداری از پورشه تایکان ساخته شده است. جالب‌تر اینکه، موتورهای برقی و غالب تجهیزات الکترونیک SU۷ تولید شیائومی هستند و وابستگی به دیگر خودروسازان چینی، مثل بی‌وای‌دی ندارند. باتری‌ها توسط CATL تولید می‌شوند و در بحث‌های فنی برای تحقیق و تولید خودرو، گروه بایک (BAIC) نقش اصلی را داشته است. شیائومی SU۷ در تاریخ خودروسازی چینی، یکی از پرتقاضاترین مدل‌های پیش‌فروش شده محسوب می‌شود که احتمالا دلیل اصلی آن، محبوبیت گوشی‌های همراه شیائومی در چین است. این مدل چهار نسخه‌ استاندارد، پرو، مکس و اولترا دارد.

طراحی بدنه شیائومی SU۷ مکس
مهندسان شیائومی با همکاری کریس بنگل که زمانی سرپرست تیم طراحی بی‌ام‌و بود، نمای بیرونی شیائومی SU۷ را شکل داده‌اند. هدف آن‌ها، فرم ساده و متکی بر خوطوط منحنی، مشابه پورشه تایکان بوده است؛ ضمن اینکه المان‌هایی از دیگر خودروسازان مشهور، مثل چراغ‌های مکلارن نیز به وضوح دیده می‌شوند.

 

نمای اصلی SU۷ با شخصیت اسپرت و آیرودینامیک تعریف می‌شود. ساختار سپر جلو در مدل‌های مختلف، تفاوت‌هایی دارد؛ اما دیگر اجزا برای SU۷ استاندارد، پرو، مکس و اولترا تقریبا ثابت هستند. برش‌های بدنه، دقیق و حساب‌شده شکل گرفته‌اند؛ ضمن اینکه ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت، به مجرای هوای داخل سپر محدود شده‌اند.

در نمای جانبی، شباهت به پورشه تایکان بیشتر دیده می‌شود و دستگیره‌های هم‌سطح بدنه، ظرافت در طراحی را نشان می‌دهند. حالت تخم مرغی در آینه‌های جانبی نیز، جالب توجه است. شیائومی SU۷ مکس با چرخ‌های ۲۰ اینچ و تایرهای ۲۴۵ میلی‌متر ارایه می‌شود که نقش مهمی در زیبایی برای خودروی سدان دارد.

 

در نمای پشت، شباهت‌هایی با سبک طراحی پورشه و استون مارتین دیده می‌شود. حجم‌دهی بدنه جالب توجه است و خصوصا همراه بالچه‌ی عقب که قابلیت جابه‌جایی دارد، حس تهاجمی شیائومی SU۷ مکس تقویت می‌شود. برای سپر، ادوات سیاه شفاف (پیانویی) استفاده شده و بخش‌های فلزی هم‌رنگ بدنه نیز وجود دارند. مجموع این موارد، به‌ندرت در خودروهای چینی دیده شده است.

 

شیائومی SU۷ مکس با طول ۴,۹۹۷ و عرض ۱,۹۶۳ و ارتفاع ۱,۴۴۰ و فاصله محوری ۳,۰۰۰ میلی‌متر ارایه می‌شود. این خودروی چینی نسبت به تویوتا کمری ۲۰۱۴ موجود در ایران، طول و عرض و فاصله محوری بیشتری دارد.


فرم کلی داشبورد و ادوات چیده شده در اتاق SU۷ الهام گرفته از محصولات تسلا هستند اما توجه به جزئیات باعث شده، هیجان و حس اسپرت در کابین شیائومی تقویت شود. فرمان D شکل چرم با دکمه‌های دایره‌ای برای انتخاب حالت رانندگی، SU۷ را آماده‌ی رانندگی سریع نشان می‌دهند.

 

نمایشگر لمسی ۱۶/۱ اینچ در وسط، جای شکی باقی نمی‌گذارد که خودروی شیائومی، محصولی فناوری‌محور است. پشت فرمان هم، پنل دیجیتال وجود دارد که داخل جایگاهی ویژه با تورفتگی ارایه می‌شود. دیگر مورد جالب در کابین SU۷، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) با ابعاد ۵۶ اینچ است که در بازار جهانی، به‌ندرت دیده‌ایم.

فاصله محوری ۳,۰۰۰ میلی‌متر، راحتی بسیار خوب برای جلوی زانوها فراهم می‌کند. شیائومی SU۷ مکس، برای چهار سرنشن بلندقد مناسب است؛ هرتچند فضای بالای سر در عقب، ایده‌آل نیست. طراحی صندلی‌ها ظرافت بسیار خوبی دارد و فراتر از خودروهای عادی ساخت چین به نظر می‌رسد. شیائومی SU۷ مکس، صندوق عقب ۵۱۷ لیتر و صندوق جلوی ۱۰۵ لیتر ارای می‌کند تا مناسب سفرهای بین شهری باشد.

پیشرانه و تجهیزت فنی شیائومی SU۷ مکس
نسخه‌ی وارداتی، مجهز به دو موتور برقی با مجموع قدرت ۶۷۳ اسب بخار و گشتاور ۸۳۸ نیوتن‌متر است. این خودروی چهارچرخ محرک در زمان ۲/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۶۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند که برای خودرویی با وزن خالص ۲۲۰۰ کیلوگرم، جالب توجه است. شیائومی SU۷ مکس، گیربکس تک سرعته دارد و همراه باتری ۱۰۱ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهد. پانزده دقیقه شارژ این خودرو با شارژرهای ویژه (Fast charge) انرژی لازم برای ۵۰۰ کیلومتر رانندگی را فراهم می‌کند.

 

نسخه‌ی پایه که ممکن است در آینده وارد ایران شود، تک دیفرانسیل محرک عقب محسوب می‌شود. این مدل از یک موتور برقی، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت SU۷ استاندارد، ۵/۲۸ ثانیه و توان پیمایش با باتری ۷۳/۶ کیلووات ساعت، ۷۰۰ کیلومتر است. نسخه‌ی پرو، همراه باتری بزرگ‌تر، امکان رانندگی تا مسافت ۸۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند.

فناوری کابین هوشمند SU۷ مکس سیستم اطلاعات سرگرمی خود را با یک صفحه نمایش مرکزی بزرگ و چرخان ادغام می‌کند. کابین عقب دارای گرمایش دو ناحیه‌ای و شیشه‌های جانبی دوجداره است.   رادار لیدار، چند دوربین‌ شامل ۲ دوربین جلو ۸ مگاپیکسل، ۴ دوربین کناری ۳ مگاپیکسل، ۴ دوربین پانوراما ۳ مگاپیکسل، یک دوربین عقب ۳ مگاپیکسل، ۱۲ سنسور پیرامون بدنه، فناوری پیشگیری از برخورد جلو/عقب/جانبی، سیستم حفظ تمرکز روی خط، دستیار تغییر خط، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری با نظارت بر عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، دستیار نور بالا، هشدار نقطه کور، هشدار احتمال حادثه هنگام خروج از خودرو، پارک دوبل اتوماتیک و رانندگی خودران سطح دو، امکانات شیائومی SU۷ مکس هستند.

قیمت شیائومی SU۷ مکس در چین و پیش‌بینی برای ایران
هزینه حرید شیائومی SU۷ مکس در کشور چین، نزدیک به ۴۰ هزار دلار است. اگر عوارض و مالیات مخصوص خودروهای برقی را مشابه بنزینی در نظر بگیریم، قیمت این خودرو در ایران حدود ۶ میلیارد تومان خواهد بود. نسخه‌ی استاندارد با سیستم تک موتور در چین، تقریبا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد و احتمالا برای مشتری ایرانی، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان خواهد بود.