کد خبر: ۴۳۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۶

افزایش قیمت شوینده‌ها؛ چه کسی دروغ می‌گوید؟

افزایش قیمت شوینده‌ها در هفته‌های اخیر الحق والانصاف شامل همه برند‌ها و کالا‌ها نمی‌شود اما نه خبر افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها جدی است نه تکذیب‌های پی‌در‌پی دوستان

افزایش قیمت شوینده‌ها در هفته‌های اخیر الحق والانصاف شامل همه برند‌ها و کالا‌ها نمی‌شود اما نه خبر افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها جدی است نه تکذیب‌های پی‌در‌پی دوستان


  - افزایش قیمت شوینده‌ها از سه منظر قابل بررسی است.
به‌گزارش فرارو؛ اول اینکه در کمتر از چهارماه دوباره با خبر افزایش قیمت شوینده‌ها روبرو شدیم و تا دلتان بخواهد روایت‌هایی مختلف در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است. نکته بعدی را می‌توانیم در تکذیب‌های پی‌در‌پی انجمن شوینده‌ها پیدا کنیم. جایی که هیچکدام از رسانه‌های رسمی روی خبر افزایش 60 درصدی قیمت شوینده‌ها مانور نداده‌اند اما انجمن شوینده‌ها اعتقاد دارد این مدل خبر‌ها برای ایجاد تداخل در بازار کار می‌شود و شرکت‌های تولید‌کننده به قیمت‌گذاری‌‌های قبلی احترام می‌گذارند. از همه مهمتر اما رصد بازار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکسریی از شوینده‌های پرکاربرد و معروف واقعا به‌شکل چراغ‌خاموش نسبت به هفته‌های قبل از عید گران شده‌اند و تا مرز 20 درصد روی قیمت مصرف‌کننده آمده است. 
پرده اول؛ افزایش 25 درصدی شوینده‌ها در زمستان 1403
افزایش قیمت شوینده‌ها درحالی دوباره در تیتر خبر‌های بازار و اقتصاد به‌چشم می‌خورد که یکبار در زمستان سال گذشته شرکت‌های تولید‌کننده مجوز افزایش 25 درصدی گرفتند.
قیمت شوینده‌ها بهمن 1403 به‌خاطر درخواست انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به‌طور متوسط 25 درصد ارتقا پیدا کرد. اتفاقا الان در خبر‌هایی که به تحرکات اخیر تولید‌کننده‌ می‌پردازند، اشاره‌‌ای به افزایش 25 درصدی زمستان می‌شود. آن زمان شرکت‌ها تولید‌کننده شوینده، آرایشی و بهداشتی خواستار افزایش بیشتری بودند و اعتقاد داشتند به‌خاطر گرانی پلاستیک و دلار و سایر متغیر‌ها باید حداقل 40 درصد روی قیمت‌ها اضافه شود.
پرده دوم؛ ادعای افزایش 60 درصدی قیمت شوینده‌ها در بهار 1404
افزایش 60 درصدی قیمت شوینده‌ها در هیچکدام از منابع خبری دیده نمی‌شود. با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی متوجه می‌شویم هیچ خبرگزاری ادعای جهش 60 درصدی قیمت‌ها را نداشته و این وسط فقط بخشی از همکاران ما در قالب خبر و کاریکاتور به ماجرای افزایش قیمت شوینده‌ها پرداخته‌اند.
رئیس انجمن انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با این حال منکر خبر افزایش 60 درصدی شوینده‌ها شده و اعتقاد دارد، این ماجرا به سال 1400 مربوط می‌شود. بااینکه هیچکدام از خبرگزاری‌های رسمی – تاکید می‌کنیم رسمی – روی خبر افزایش 60 درصدی شوینده‌ها مانور نداده، اما انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیمه دوم اردیبهشت امسال اطلاعیه منتشر کرد و با انتقاد از رسانه‌ها از پیروی خط و مشی تولید‌کننده نسبت به قیمت‌گذاری‌های قبلی خبر داد.
خبر افزایش قیمت شوینده‌ها و بررسی‌های رسانه‌ها با همه این حرف‌ها در اردیبهشت امسال ختم به خیر نشد. تا جاییکه روز جمعه نهم خرداد هم دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم فقط افزایش چشمگیر قیمت‌ها را انکار کرد! صحبت‌های حسام بیگدلو با تسنیم نشان می‌دهد حجم تولید شرکت‌های شوینده، بهداشتی و آرایشی در برهه فعلی تقریبا 2.5 برابر نیاز فعلی کشور است و از این حیث افزایش قیمت شوینده‌ها دلیل و ادله منطقی ندارد.
قیمت شوینده‌ها در بازار واقعا چقدر است؟
افزایش قیمت شوینده‌ها نه با ادعای رسانه‌ها و نه با تکذیب انجمن شوینده‌ها قابل راستی‌آزمایی نیست. طوریکه که نه جهش 60 درصدی و چشمگیر قیمت‌ها حقیقت دارد، نه تکذیب‌های پی‌در‌پی دوستان. چطور؟
پودر ماشین لباسشویی اکتیو مدل پلی واش با وزن 500 گرم، جزو پرفروش‌ترین پودر‌های ماشین لباسشویی در بازار است. تا قبل از زمستان پارسال که مجوز افزایش 25 درصدی قیمت‌‌ها صادر نشده بود، پودر ماشین لباسشویی اکتیو مدل پلی واش را در فروشگاه‌های سطح شهر حداقل 21 هزار و 800 تومان می‌فروختند.
بعد از مجوز 25 درصدی افزایش قیمت‌ها در آن مقطع پودر ماشین لباسشویی اکتیو مدل پلی واش با وزن 500 گرم را با برچسب قیمت 28 هزار و 230 تومانی در بازار پیدا می‌کردیم اما الان همین پودر را دست‌‌کم 34 هزار و 140 تومان می‌فروشند. یعنی یکبار در زمستان سال قبل شاهد افزایش تقریبا 30 درصدی بودیم و در هفته‌های اخیر 20 درصد دیگر روی قیمت آن رفته.
مایع لباسشویی 2.7 کیلویی پرسیل یکی دیگر از مثال‌هاست. تا قبل زمستان سال قبل وقتی آن را در سبد خرید ماهانه می‌گذاشتیم، نهایتا 235 هزار تومان به فاکتور خرید اضافه می‌شد. در زمستان قیمت مایع لباسشویی 2.7 کیلویی پرسیل تا مرز 267 هزار تومان بالا رفت و الان همین مایع لباسشویی در یکسری از فروشگاه‌های اینترنتی تا حول‌وحوش 290 هزار تومان برای فروش گذاشته می‌شود.
افزایش قیمت شوینده‌ها الحق والانصاف شامل همه برند‌ها و کالا‌ها نمی‌شود و یکسری از محصولاتی که در خرید ماهانه خانوار حضور دارند، با همان قیمت‌های زمستان 1403 به دست مردم می‌رسند. این وسط به‌نظر می‌آید نه خبر افزایش 60 درصدی قیمت‌ها درست است نه تکذیب‌های پی‌در‌پی انجمن صنایع شوینده!