جلسه ی استیضاح وزیر راه/نماینده موافق: همانطور که آل سعود لیاقت ندارد، آخوندی هم لیاقت مسئولیت وزارت راه را ندارد/آخوندی: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش میطلبم
استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بررسی شد و درنهایت نمایندگان به استیضاح آخوندی رأی موافق ندادند، بدین ترتیب آخوندی در پست وزارت راه و شهرسازی ابقا شد.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و صالحی امیری وزیر ارشاد نیز در همان دقایق اولیه شروع مجلس در جلسه حضور یافتند.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در ابتدای بررسی طرح استیضاح، روند بررسی استیضاح را اینگونه تشریح کرد که ۵ ساعت زمان برای استیضاح وزیر در نظر گرفته شده که ۲ ساعت آن در اختیار نمایندگان متقاضی استیضاح است و بر این اساس ۶ نفر جهت دفاع از استیضاح معرفی شدهاند. علاوه بر این ۳ ساعت زمان برای وزیر و رئیس جمهور یا نماینده ایشان اختصاص یافته است.
وی گفت: از مجموع وقت دو ساعته نمایندگان و وقت سه ساعته وزیر، دو فرصت ۱۵ دقیقه ای برای نمایندگان موافق اختصاص مییابد و وزیر هم میتواند حداکثر یک ساعت وقت خود را به یک یا دو نماینده از نمایندگان موافق اختصاص دهد.
رنجبرزاده گفت که قرار است در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی محمداسماعیل سعیدی، سیدمهدی مقدسی، محمدرضا صباغیان، اکبر ترکی، احمدعلیرضا بیگی و محمدحسین فرهنگی به عنوان موافقان استیضاح وزیر سخنرانی کنند.
پیش از آغاز بررسی طرح استیضاح، علیرضا رحیمی نماینده تهران در تذکری گفت که ۷ محور در این طرح ابهام دارد که لاریجانی در پاسخ به وی گفت که از نظر ما محورهای استیضاح صراحت دارد و اشکالی ندارد، به طور مثال در سوال ۱۱ که مربوط به چهار سانحه ریلی و هوایی است منظور چهار سانحه ای است که طی سال های اخیر اتفاق افتاده است. بنابراین علی الظاهر محورهای استیضاح هیچ ابهامی ندارد.
ابطحی نماینده مردم خمینی شهر نیز در ادامه در تذکری خواستار پاسخگویی رئیس مجلس درخصوص دلیل تاخیر در دستور قرار گرفتن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی شد و لاریجانی نیز این سخنان را قضاوت زودهنگام دانست و متذکر شد: هیچ لابی برای تاخیر در استیضاح وزیر راه وشهرسازی در مجلس انجام نشده است.
در ادامه صحبتهای موافقان با طرح استیضاح آغاز شد.
**** اظهارات موافقان*****
سعیدی: استیضاح آخوندی سیاسی نیست
نماینده مردم تبریز در مجلس اظهار کرد: باید فرهنگ پاسخگویی در بین مسئولین نهادینه شود و مسائلی هم که در مورد استیضاح وزیر راه مطرح شده است صرفاً بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.
محمداسماعیل سعیدی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی سخن میگفت، اظهار کرد: برخلاف شایعاتی که این چند روز توسط برخی جریانات و رسانهها مطرح شده استیضاح سیاسی نیست و تمام مسائلی که مطرح میشود بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.
وی افزود: اینکه بعضی مطرح میکنند مصلحت نیست در دو سه ماه باقیمانده از عمر دولت استیضاح انجام شود دلیلی نمیشود که بر ابهامات و تخلفات چشمپوشی کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: وظایف قانونی ایجاب میکند که در مسیر اجرای قانون حرکت کنیم و به گونهای نباشد که فردای قیامت نتوانیم پاسخگو باشیم. باید فرهنگ پاسخگویی به مردم و عذرخواهی از آنان و رها کردن میز و صندلی قدرت در بین مسئولین نهادینه شود و اگر اشتباه کردند در مقابل مردم عذرخواهی کنند.
وی یادآور شد: در حادثه قطار چنین بود که ابتدا وزیر به جای عذرخواهی گفت نگران نباشید همه مسافران بیمه هستند. خانوادهای عزیزانش در آتش سوختند و حتی یکی از اعضای این خانواده میگفت تلاش کردم تا شیشه قطار را بشکنم، نشد و یا خانواده دیگری از ۵ آذر تا به امروز به خانه خودش نرفته است.
این نماینده مجلس خطاب به وزیر راه، اظهار کرد: چرا قطار مجهز به تجهیزات و امکانات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر رسیدند؟ ساعت ۹ در محل حادثه این اتفاق رخ داده و واگنهایی سوختند اما امدادرسانی دیر انجام شد.
نماینده مردم تبریز در مجلس، افزود: همکاران ما در کمیسیون عمران اظهار کردند اینکه میگویند سیستم ناکارآمد بوده خطا است. آمارهایی وجود دارد که نشان میدهد خطاها اعلام شده و این گزارشها کذب محض است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حتی در زمینه مسکن، وزارتخانه هیچ اقدامی انجام نداده است، توسعه زیرساختهای جادهای و ریلی نیز در همین وضعیت قرار دارند. آیا وزیر اطلاعی از وضعیت بافتهای فرسوده دارد؟ اگر حادثهای مانند زلزله رخ دهد چه اقدامی میخواهند انجام دهند؟
نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن انتقاد از وضعتی پروژههای مسکن مهر، گفت: آنچه که میگوییم عملکرد وزیر و وزارت راه و شهرسازی ضعیف بوده است، وزیر مسکن مهر را مزخرف قلمداد کرده است. سوال این است چرا طرح مسکن اجتماعی در حد شعار باقی ماند؟ چرا وزارتخانه برنامه شفافی در حوزه مسکن ارائه نکرده است؟ همه اینها ایرادات جدی است که به این وزارتخانه وارد است.
سعیدی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: با کدام منطق ۱۱۸ فروند و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ برای شرکت دولتی ایرانایر که شرکتی ورشکسته است آن هم با منابع صندوق توسعه ملی خریداری شده است؟ چرا برای بخش خصوصی این شرایط را فراهم نکردید؟
وی تصریح کرد: به غیر از ایرلاین دولتی حدود ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر وجود دارند که وزارت راه وظیفه حمایت از بخش خصوصی را دارد اما عملاً در این حوزه هیچ تلاشی انجام نداده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند در سالهای آتی یک شرکت هواپیمایی خواهیم داشت و بقیه به زمین خواهند خورد.
وی در مورد آزادسازی نرخ بلیط هواپیما نیز اظهار کرد: این اقدام منجر به افزایش هزینه برای مسافران شده است. آیا با آزادسازی نرخ بلیط کیفیت افزایش یافته و تأخیرها کاهش داشته است؟ همیشه نباید انتظار داشته باشیم با این کار تحول ایجاد شود.
وی در پایان در مورد آزادراه تبریز- بازرگان نیز اظهار کرد: اخیراً آقای نوبخت سوار قطار شده و از تهران به تبریز آمده آن هم در شرایطی که استیضاح مطرح شده است.
مقدسی: استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.
سیدمهدی مقدسی نیز به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و میکنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل میکند ما خود را موظف به حمایت از دولت میدانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح میکنیم.
وی افزود: من از موضع فراکسیونی حرف نمیزنم، فراکسیون امید نظر خود را اعلام کرده بلکه ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر میشود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس، اضافه کرد: در همه دنیا وقتی خطایی رخ میدهد بالاترین مقام دستگاه مربوطه عذرخواهی میکند. زیبنده بود آقای آخوندی هم بعد از حادثه قطار سمنان استعفا میداد نه به واسطه اینکه همه مسئولیت متوجه او شود بلکه این حداقل انتظار برای کاهش آلام مردم بود.
مقدسی مسأله اشتغال را جزو مطالبات مردم عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۱ ماه از سال ۹۵ گذشته و دولت و سایر قوا باید پیرامون اقتصاد مقاومتی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند. من بارها به آقای آخوندی تذکر دادم وقتی امکان ساخت واگن باری و مسافری داریم چرا اقدام به خرید از کشور دیگری میشود؟ وقتی وزیری مثل آقای نعمتزاده که دایرة المعارف صنعت کشور است میگوید جلوی واردات واگن را میگیرم چرا وزیر راه ایشان را دور میزند و به آقای روحانی برای واردات واگن نامه مینویسد آن هم در شرایطی که کارخانههای واگنسازی ما رو به تعطیلی است؟ پس ما کی میخواهیم به دستور رهبری برای اقتصاد مقاومتی عمل کنیم؟
نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: در شرایطی که کارگران ما بیکارند و هشت تا ۹ ماه است حقوق نگرفتهاند چرا ما برای کرهایها و چینیها بازار ایجاد میکنیم؟ باید با ارائه سازوکار و هماهنگی مناسب بحران بیکاری را حل کنیم نه اینکه هر وزیر راه خود را برود.
این نماینده مجلس پیش از آغاز سخنان خود نسبت به تجمع جمعی از نمایندگان در اطراف صندلی وزیر انتقاد کرد و خواستار توجه وزیر، نمایندگان دولت و همکاران نماینده خود به اظهاراتش شد.
سیدمهدی مقدسی که در جریان نشست مشترک فراکسیون امید با وزیر راه و شهرسازی دچار فشار عصبی شده و به بیمارستان منتقل شده بود در پایان اظهارات خود از نمایندگانی که به ملاقات وی آمدند تشکر کرد و به مزاح گفت: من به دوستان از بیمارستان توصیه کردم اگر جانم را از دست دادم این را به بندهای استیضاح اضافه نکنند.
صباغیان: امیدوارم استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود
یک عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه «نمایندگان فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را درباره استیضاح اعلام کنند» ابراز امیدواری کرد که این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.
محمدرضا صباغیان نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «آقای آخوندی را فردی توانمند و صالح میدانم» گفت: با وجود اینکه بعد از حادثه قطار مشهد- سمنان مدیر رده بالا به خاطر کوتاهی استعفا کرد ولی بنده باز هم این استیضاح را امضا کردم و موافق آن هستم.
وی توضیح داد: در کشور ما بعد از بروز حادثهای افراد رده پایین مقصر شناخته شده و بعضاً تنبیه میشوند و مسئولان ارشد در رأس حوزه اجرایی از پاسخگویی طفره رفته و در حاشیه امن قرار میگیرند. روندی که در کشورهای پیشرفته و مردمسالار وجود ندارد و باید در کشورمان نهادینه شود.
نماینده مهریز و بافق ادامه داد: اگر ما از ابزارهای قانونی نظارتیمان استفاده نکنیم نمیتوان امیدی به حل مشکلات و رفع آن داشته باشیم. اگر مسئولان ارشد قوه مجریه بدانند در برابر پدیدههای اجتماعی همچون طلاق، بیکاری، آلودگی هوا و اتفاقاتی همچون اختلاسها، املاک و حقوق نجومی و تخریب پلاسکو باید پاسخگو باشند و باید به حداقل خواسته عمومی یعنی استعفا تمکین کنند در آینده جامعه بهتری خواهیم داشت. بنده با چنین نگاهی این درخواست استیضاح را امضا کردم چون ما با خانوادههای داغدار و مجروحی روبرو هستیم که باید به آنها پاسخی بدهیم.
صباغیان در پایان تأکید کرد: با نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت شرایط جامعه بهتر خواهد شد. از این رو از نمایندگان میخواهم فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را بدهند. امیدوارم این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.
شهریاری: سال گذشته ۱۶ هزارو ۳۰۰ نفر در جادهها کشته شدند
نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه به آمارهای پزشکی قانونی در رابطه با تلفات جادهای اشاره کرد.
حسینعلی شهریاری گفت: متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان میدهد که تلفات جادهای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر از در نتیجه تلفات جادهای مصدوم شدهاند؛ اگر به این مسأله دقت کنیم متوجه میشویم که تعداد زیادی از تختهای آی.سی.یو بیمارستانها به تصادفات جادهای اختصاص دارد که هزینههای زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان میگذارد که شاید دهها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جادهای، وضعیت نامناسب جادههای کشور است.
این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود که بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر کشور شروع به کار کند؛ اگر قرار باشد بندری سالیانه ۶ میلیون تن کالا جابجا کند باید هر روز حدود ۲ هزار کامیون با ظرفیت ۲۰ تن در رفتوآمد باشند اما هیچ یک از راههای ترانزیت سروسامان نگرفته است.
شهریاری متذکر شد: همچنین قرار بود کریدور جنوب به شمال فعال شود. با این کریدور به آسیای میانه راه پیدا میکردیم و قرار بود صادرات به افغانستان انجام شود اما زیرساختها اتفاق نیفتاده است.
او خطاب به جهانگیری نیز گفت: شما تلاش زیادی کردید و فرودگاه چابهار را نیز تصویب کردید. فرودگاه چابهار یک فرودگاه نظامی است. وقتی که میخواهید تجار و سرمایهگذاران خارجی را به منطقه بیاوریم نمیتوان از فرودگاه نظامی که آن هم ۳۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد استفاده کنید.
شهریاری در بخش دیگری از صحبتهای خود عنوان کرد: آقای آخوندی وزیر موفقی بود اگر به جز وزارت راه در هر وزارتخانه دیگری بود. شناختی که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از راههای منطقه ما دارد بیشتر از آقای آخوندی است. دکتر هاشمی چند بار به سیستان آمدند و هر بار چند روز حضور داشتند و تمام مسیرها را از طریق اتومبیل طی کردند و با جادهها آشنا هستند. اما ندیدیم که آقای آخوندی این کار را انجام دهند.
این نماینده مجلس همچنین بر پایین بودن شاخص راههای روستایی سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و گفت: اینکه امروز چه نتیجهای از این استیضاح بیرون بیاید مهم نیست؛ ما در راستای وظیفه خود و حمایت از حقوق مردم عمل میکنیم.
قاضیپور: هم بُرد و باخت تراکتور مهم است، هم جان مردم
نادر قاضیپور که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن میگفت، خاطر نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکتها و بنگاههای مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیتها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر انشاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.
وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل دادهاید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره میشود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانمها و آقایانی که در شرکتهای منتسب به شما فعالند را بگویید.
قاضیپور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟
وی در ادامه با اشاره به اموال وزیر راه گفت: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و ایشان با شما چه نسبتی دارند؟ همچنین رئیس سازمان بنادر نیز ۱۵ هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفت. همچنین ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک ۱۰ به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند.
قاضیپور خاطرنشان کرد: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های ایشان نیز مشکل دار است. چرا لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون خود قرار میدهد. همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است.
علیرضابیگی: دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است
نماینده تبریز، مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و آر تی آر اعلام کرد.
احمد علیرضابیگی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بیشباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که معتقدیم آل سعود لایق خدمتگزاری حرمین شریفین نیستند با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.
وی با طرح ادعاهایی نسبت به مدیر عامل سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سعدی نژاد در زمانی که مدیر عامل راه آهن بود به عنوان خریدار، در این سازمان عمل می کرد. آیا ایشان امروز نیز در خریدهای سازمان کشتیرانی نقش آفرین است؟ حضور ایشان در این سازمان نشانه بی لیاقتی وزیر راه و شهرسازی است.
علیرضا بیگی سپس جهت انتقادات خود را متوجه قرارداد خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ای تی آر کرد و افزود: شرکت ایرباس در قراردادش با سازمان هواپیمایی کشوری شرایطی را به ایران تحمیل کرده است. از آن گذشته مصوبه هیات وزیران برای خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از طریق تسهیلات فاینانس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو و همچنین خرید هواپیماهای ای تی آر و ارزش میلیون ها دلار آن هم از طریق منابع فایناس (منابع مالی خارجی) بدون استفاده از منابع مالی داخلی مشکل دیگری است که آقای آخوندی باید جوابگوی آن باشد.
نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح این پرسش که خرید هواپیما کجای اقتصاد مقاومتی قرار دارد؟ گفت: چرا تمام برنامه وزارت راه و شهرسازی به خرید هواپیما اختصاص یافته است، در حالی که هر دو روز یک بار به اندازه یک سقوط هوایی در جاده های کشور کشته می دهیم؟
فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است
نماینده مردم تبریز تأکید کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی از معدود استیضاحهایی است که کاملاً فنی، عملکردی و نظارتی است.
محمدحسین فرهنگی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیونهای مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیونها قبل از شنیدن استدلالها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمیدانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.
فرهنگی همچنین با انتقاد از هیأت رئیسه برای تعلل در دستور کار قرار دادن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: این استیضاح در ۱۴ /۹/ ۹۵ تصویب شد اما بعد از بیش از دو ماه در دستور کار قرار گرفت که این کار خلاف آییننامه است. این توضیح که این تأخیر به دلیل بررسی برنامه ششم در مجلس بوده نیز با توجه صراحت آییننامه قابل قبول نیست.
وی در پایان گفت: بنده و آقای دهقان بعد از صحبتهای وزیر استدلالهای محکم و قابل توجهمان را مطرح میکنیم. امیدوارم هیأت رئیسه در آن زمان تدبیری بیندیشد تا با برقراری نظم در مجلس نمایندگان بتوانند به صحبتهای ما گوش کنند. لذا ادامه بحثم را بعد از صحبتهای وزیر مطرح میکنم.
نماینده دامغان: وزارت راه پاکترین وزارتخانه دولت است
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به شهادت وزیر اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی یکی از پاکترین وزارتخانههای دولت است.
ابوالفضل حسن بیگی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یک اصولگرا هستم که اصول را خود را از امام، رهبری و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای انقلاب اسلامی آموختهام و امروز براساس تکلیف شرعی از وزیر راه و شهرسازی دفاع میکنم.
نماینده مردم دامغان در مجلس سپس به تشریح چگونگی حادثه قطار سمنان و اقدامات وزارت راه و شهرسازی پرداخت و افزود: در ساعت اولیه حادثه در منطقه در کنار نیروهای اجرایی هر آنچه که میشد، انجام گرفت. بنده به عنوان نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی ابعاد این حادثه پرداختم. براساس بررسی های انجام گرفته قطار در دمای ۱۳- درجه ترمزش یخ زده بود و همین عامل باعث تصادف با قطار دوم شد. این مساله در حالی اتفاق افتاد که مراکز کنترل سی تی سی و ای تی سی و مراکز کنترل مرکزی تهران و شاهرود مسیر را تحت کنترل داشتند.
وی ادامه داد: در مرحله اول، هدف کمک به آسیب دیدگان بود و در مرحله دوم دنبال مقصر یا مقصران بودیم و این در حالی بود که در آن شرایط حساس، هر دستگاه، دیگری را به عنوان مقصر معرفی میکرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز برای روشن شدن ابعاد حادثه بنده را از طرف کمیسیون مامور بررسی موضوع کرد. البته تعدادی از اعضای کمیسیون عمران نیز در منطقه حاضر شدند. در این حادثه اشکالات عجیب و غریبی مطرح می شد. ما سراغ مانیتورها رفتیم تا مغایرت اظهارات مسئولان با تصاویر ثبت شده در مانیتورها مشخص شود.
حسن بیگی ادامه داد: محل وقوع حادثه جزو مناطق صعب العبور بود که به دلیل ترمزهای پی در پی، ترمز قطار کارایی خود را از دست داده بود. گزارش های متعدد و ضد و نقیض ما را بر آن داشت که تحقیقات دوم را آغاز کنیم. هجمه ها در این گزارش ها به مسئولان استان تا جایی پیش رفت که تلاش داشتند گزارش های نادرست را به تایید مقامات مسئول برسانند.
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نگاشتن نامه محرمانه به رئیس جمهور خبر داد و افزود: در همان مقطع به فاصله حدود دو هفته از حادثه قطار نامه ای محرمانه در ۲۲ محور به رئیس جمهور نوشتم و از وجود مافیا برای خرید تجهیزات پیشرفته خط آهن از روسیه، آمریکا یا رژیم صهیونیستی خبر دادم و به ایشان تاکید کردم که نباید در برابر این مافیا کوتاه بیایند.
نماینده مردم دامغان در مجلس یادآور شد: تمام تحقیقات و بررسی های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر عامل سابق شرکت راه آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.
وی مجلس شورای اسلامی را در اصلاح زیرساخت های حوزه راه آهن مسئول دانست و افزود: راه آهن تهران - مشهد که اعتبار ایران است باید از نظر زیرساختی با پیش بینی بودجه مورد نیاز اصلاح شود و این کار باید توسط ما نمایندگان مجلس انجام شود، مجلس در این زمینه سهیم است.
حسن بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام های انجام گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سوال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک ترین وزارتخانه ها در دولت فعلی است.
تاجگردون: سهم آخوندی در حوادث حوزه راه در حد استیضاح نیست
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه گفت که از باب وظیفه نمایندگی برخی ابهامات در مورد آخوندی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این مسائل صحت نداشت است.
غلامرضا تاجگردون نیز در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان یکی از مخالفین استیضاح، گفت: برخی میگویند زمان زیادی تا پایان عمر دولت باقی نمانده لذا نباید وزیر را استیضاح کنیم اما من نمیگویم که چون زمان دولت کم است استیضاح نکنیم بلکه اگر وزیری حتی یک ثانیه وزارتش به ضرر نظام بود نباید بگذاریم پشت میز وزارت بنشیند و اگر خلاف و خیانتی کرده باید استیضاح شود.
وی افزود: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جادهها از دست میدهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟ ما باید در این حوادث سهم تقصیر هر دستگاه را مشخص کنیم. اگر سهم وزیر در حد استیضاح است او را استیضاح کنیم اما اگر ادله کارشناسی به این نتیجه میرسد که سهم آخوندی در حد استیضاح نیست باید جلوی آن را بگیریم.
نماینده مردم گچساران در مجلس در ادامه استیضاح را وظیفه قانونی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: استیضاح تقابلی بین نمایندگان موافق و مخالف ایجاد نمیکند. بلکه هر دو گروه مطالبات اجتماعی، فنی، اعتقادی و نقطه نظر خود را مطرح میکنند.
وی ادامه داد: اینکه وزیری بارها در ملأ عام، در تلویزیون و امروز چندین بار در صحن مجلس رسماً از مردم و نمایندگان پوزش طلبیده و برای اولین بار معاون وزیری استعفا داده موضوعی است که باید آن را به فال نیک بگیریم و با قدر دانستن آن را در جامعه تکثیر کنیم. اگرچه وظیفه وزیر بود که معذرت بخواهد و این کار را کرد. اما کسانی هم بودند که مقصر بودند و هیچ وقت عذرخواهی نکردند.
تاجگردون با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد وزارت راه در حوزه هوایی، دریایی و ریلی ادامه داد: ما باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بگذاریم و به وزیر نمره بدهیم. اگر اینها را بررسی کنیم میبینیم که شاید نشود نمره منفی به وزارت راه داد. آقای آخوندی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته در حالی که من به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه یک دهم این مبلغ را هم نمیتوانم به وزارت راه اعتبار دهم و چون در بودجه ۹۶ نتوانستیم یک میلیارد دلار برای بخش ریلی اختصاص دهیم خود را در حوادث آتی ریلی هم مقصر میدانم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به برخی ابهامات و سوالات درباره وزیر راه اظهار کرد: من به عنوان وظیفه نمایندگی خدمت آقای وزیر رسیدم و گفتم آیا صحت دارد که فرزند شما با فرزند مدیرکل در فلان معامله شریک است و آیا صحت دارد که فلان معاون شما چنین کرده؟ ایشان از من خواست موضوع را بررسی کنم، اگر به تشخیص میرسیدم که در مجموعه آقای آخوندی و یا هر وزیر دیگری امکان فساد وجود دارد که منجر به نگرانی برای ملت است نمیآمدم به خاطر امثال آقای آخوندی دنیای خود را بفروشم. من به عنوان وظیفه نمایندگی از ایشان سوال کردم و اگر به نتیجه دیگری میرسیدم حتماً میگفتم.
تاجگردون درباره طرح اتهاماتی مبنی بر سیاسی بودن وزیر راه گفت: ما میفهمیم که کدام وزیر رفتار سیاسی دارد یا نه. تک تک معاونین وزیر راه را مرور کنید، از شرکت زیرساخت تا راهآهن، پشتیبانی امور مجلس و برنامهریزی و اقتصاد کدام یک آدمها سیاسی و وابسته به جناح سیاسی هستند؟ اینها متعلق به دورهها و دولتهای مختلف هستند. به کدام جریان سیاسی و حزبی وصل هستند؟ نه اینکه سیاسی بودن اشکالی داشته باشد اما اگر رفتار سیاسی دیده شود باید با آن برخورد شود.
نماینده مردم گچساران در ادامه با بیان اینکه حتی کشته شدن یک نفر در حوادث ریلی، جادهای و هوایی حائز اهمیت است، افزود: من به خانوادههای داغداری که در سانحه قطار سمنان عزیزانشان را از دست دادند تسلیت میگویم و به مردم شریف آذربایجان و خراسان نیز تسلیت میگویم. اما از نمایندگان میخواهم که این استیضاح رأی ندهند و بگذارند چرخهای که به راه افتاده به سرمنزل مقصود برسد.
*****اظهارات موافقان****
فرهنگی: آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است
نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در حادثه قطار سمنان مقصر است، گفت: بنده همواره سعی کردم با موضوعات با انصاف برخورد کنم اما حادثه قطار حالت عادی نیست؛ جان یک عده انسان بی دلیل از بین رفته و آقای آخوندی در این رابطه مسئولیت مستقیم دارد.
محمدحسین فرهنگی همچنین در جلسه علنی نوبت عصر مجلس نیز در جریان ادامه بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح گفت: آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد - تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه آهن و هیأت مدیره آن افرادی غیر راه آهنی را منصوب کرده؛ حادثهای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.
وی با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح با بیتوجهی به مشکلات باعث بروز حادثه شده است، گفت: ضعف نظارتی کمی و کیفی به وضعیت قطارهای مسافربری و بیتوجهی به استمرار خرابی قطارها و به روز نبودن تعمیرات نگهداری و نبود آموزشهای لازم در حوزه مدیریتی از دیگر دلایل بروز حادثه قطار شده است.
فرهنگی با انتقاد از نبود آموزش لازم به پرسنل و ضعف مدیریت گفت: در قطارها امکان اطفای حریق و آموزش لازم برای اطفای حریق وجود ندارد. برای ایمنی و حمل و نقل نیز سیستم نامناسب با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده است. همچنین ترتیبات اجرایی درستی برای دادن مجوز خاموش کردن سیستمهای الکترونیکی نیز فراهم نشده است.
فرهنگی با اشاره به ماده ۱۴ قانون اساسنامه شرکت راه آهن مبنی بر عضویت حداقل سه نفر از اعضای هیأت رئیسه از کادر رسمی و باسابقه راهآهن گفت: در چنین شرایطی پنج نفر عضو هیأت رئیسه راه آهن بوده که هیچ سابقهای نداشتند. یک نفر از این افراد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، دیگری عضو هیأت مدیره شرکت پیمانکاری، فرد دیگر پرسنل بیمه و دو نفر دارای شغل آزاد بودند. یکی از این افراد در اواخر کار تغییر کرد و سابقه راه آهنی داشت اما در کمیسیون سوانح مسئولیت داشت که این کار نیز غیرقانونی بود.
وی افزود: در شرایطی که باید از وضعیت قطارها، ایستگاه و ریلها بازدید صورت گیرد و در جهت رفع نواقص احتمالی اقداماتی انجام شود در حدود سه سال اخیر هیچ بازدیدی انجام نشده و انگار آقایان مشغلههای بیشتری داشتند.
وی به مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی اشاره و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه رابطه علیت و نظر کارشناس در تمام مراحل مدنظر قرار می گیرد؛ یعنی کسی که مسئولیت اجرایی داشته و کسانی که انجام دهنده کار هستند همه باید در چنین مواردی پاسخگو باشد. این شامل عدم رعایت مقررات قانونی در انتصابات نیز میشود. ماده ۱۴۵ نیز بیاحتیاطی و بی مبالاتی را تحت عنوان تقصیر دانسته است؛ به همین دلیل طبق این مواد کسی که در انتصاب افرادی نقش داشته که آن افراد تخصصی برای آن کار نداشتهاند مسئولیت مستقیم در بروز حوادث دارد.
این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به بندی در قانون کیفری مربوط به راه آهن گفت: طبق این بند هر کسی اقدامات اختلالی در امر راه آهن انجام دهد که موجب خروج قطار از خط یا تصادم و یا حادثه شود به حبس محکوم میشود و اگر در نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته شوند مرتکب محکوم به اعدام میشود. این قانون در حال حاضر نیز اجرایی میشود.
فرهنگی با اشاره به نحوه حادثه قطار سمنان گفت: در آن زمان در کمیسیون سوانح علت را یخ زدگی سیستم ترمز بیان کردند که ما پرسیدیم که چرا این اتفاق در کشورهایی چون سیبری و روسیه رخ نمیدهد در پاسخ گفتند بر ای هر کشوری متناسب با دمای آن کشور سیستم ترمز تهیه میشود که باز هم این سوال مطرح شد چرا سیستم ترمز در کشور مناسب با دما تهیه نشده است؟ در ادامه گفتند که اصلا علت بروز حادثه سیستم ترمز نبوده و دلیل نشت هوا در سیستم ترمز بوده اما واقعیت آن است که قبل از بروز حادثه به دلیل بروز مشکل سه واگن آخر بدون تعمیر قطار جدا شده و قطار با ۱۰ واگن به ایستگاه بعدی میرود و سپس توقف میکند.
وی اضافه کرد: علت اصلی حادثه را بنده میگویم تا آقایان دیگر مجبور به پنهانکاری و دروغ نشوند. علت این است که ترمز و سیستم توان تحمل فشار ۱۳ واگن در سراشیبیها و توان پایین را نداشته است. آیا این ضعف در نظارت نیست؟ فرسودگی واگن، سنگینی بار و تک دیزلی بودن قطار نیز به بروز حادثه کمک کرده است؛ به طوری که بعد از سانحه بخشنامهای شده که همه قطارها دو دیزلی شوند. داخل قطار امکانات کامل اطفای حریق نیز وجود نداشته است.
این عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل بروز خطا در وارد شدن کدها برای ادامه راه قطار مسافربری گفت: فردی که نگهبان بوده و اطلاع و آموزش لازم را ندیده است برای وارد کردن کدهای ctc در ایستگاه میگذارند. این فرد کدهای بسیاری در جیبش داشته که حتی یک بار کد اشتباه به راننده قطار منتقل میکند و آن را اصلاح میکند و دوباره کد دیگری را اعلام میکند که این کد اشتباه بوده و در نهایت باعث بروز حادثه شده است.
وی افزود: وقتی در بازجویی از این فرد سوال میشود که چرا با وجود نبود دانش و خطاها اطلاع رسانی نکرده است پاسخ می دهد که تمامی این موارد بارها و بارها برای او و کلیه اپراتورها پیش آمده و مرتب یادآوری و به مسئولان تکرار کرده است. در واقع عدم تامین تجهیزات و کمبود امکانات باعث این اتفاق شده است.
نماینده چناران: ۲۴ مدیر در وزارت راه دو شغله هستند
نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: در وزارت راه و شهرسازی تعداد زیادی مدیر دو شغله وجود دارد که یک پایشان در شرکتها و یک پایشان در وزارتخانه و دولت است و تنها ۲۴ نفر از آنها در راه آهن مشغول هستند و ۱۴ نفر نیز در سازمان بنادر همین وضعیت را دارند.
محمد دهقانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی نوبت بعداظهر امروز (یکشنبه) مجلس سخن می گفت، خاطرنشان کرد: من در ابتدا قصد صحبت نداشتم و هیچ مشکلی نیز با عملکرد آقای آخوندی چه در حوزه انتخابیه و چه در بخش های دیگر نداشتم اما بخاطر احساسات جریحه دار شده مردم به استیضاح کنندگان پیوستم که بعد از آن مدارک زیادی در اختیارم قرار گرفت.
وی افزود: طی ۱۳.۵ ساعت مدارک و اسناد مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آنها گفته شد. به عنوان مثال آقای محمدمهدی احمدآخوندی طی قراردادی با شرکت راه آهن برای تامین پزشک بدون تشریفات قانونی حضور پیدا کردند ولی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، به نحوی که به دلیل ضعف نظارت شرکت رجاء در یکی از مسیرها به دلیل نبود پزشک یکی از مسافران فوت میکند.
دهقانی ادامه داد: در مورد دیگری یکی از کارکنان سابق شرکت راه آهن که در حال حاضر معاون توسعه و تجهیز سازمان بنادر و کشتیرانی است، قراردادی را با ۵ میلیارد تومان به امضاء رساندند که برخلاف قانون، عدم دخالت کارکنان دولت در قراردادهای دولتی است. همچنین قرارداد دیگری نیز با یکی از شرکتهایی که متعلق به کارکنان سازمان بنادر است برای لایروبی بنادر امضاء شده است.
وی در پایان تصریح کرد: مشکل دیگری که در این اسناد دیده شد، اطرافیان آقای آخوندی است که مدتی در وزارتخانه سمت داشتهاند و حدود ۱۲۱ شرکت بنا به صحبت یکی از همکاران از اطرافیان ایشان وجود دارد که خود من ۳۶ شرکت را دیروز مورد بررسی قرار دادم. البته انتظاری برای رسیدگی به آنها نیست چون مدیر حراست وزارتخانه که خود بازنشسته است عضو هیات مدیره یک شرکت است. در حالی که ما ۳۷ سال پیش در زمان شاه تاکنون قانونی برای منع مداخله کارکنان دولت در قراردادهای دولتی داریم، که در وزارت راه رعایت نمیشود.
با دستور رئیس مجلس
مستندات نمایندگان علیه آخوندی در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی میشود
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (یکشنبه) از کمیسیون اصل ۹۰ خواست مستندات برخی نمایندگان علیه وزیر راه و شهرسازی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دهند.
علی لاریجانی در پایان جلسه استیضاح عباس آخوندی، اظهار کرد: در این جلسه نکات مختلفی مطرح شد و آقای آخوندی پاسخ داد. مجموعهای از مطالب متنوع نیز به من ارائه شده، برخی از آنها عکسهای مربوط به تصادفات، لوکوموتیو و چند شرکت مربوط به وزارت راه است و برخی از آنها ربطی به موضوع نداشت با توجه به اینکه آقای آخوندی گفت اگر اطلاعاتی هست رسیدگی شود ما اینها را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع میکنیم.
رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: در این جلسه اسمی از آقای سعیدنژاد آورده شد که لوکوموتیوهای راهآهن متعلق به ایشان است اما ایشان اعلام کرده من نه تنها لوکوموتیوی ندارم بلکه یک پیچ لوکوموتیوها هم متعلق به من نیست لذا به این موضوع رسیدگی کنید
پس از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع آخوندی از خودش، طرح استیضاح به رای نمایندگان گذاشته شد و رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز رایگیری برای طرح استیضاح آخوندی تاکید کرد که عدم اعتماد به وزیر راه و شهرسازی به رای نمایندگان گذاشته میشود.
علی لاریجانی همچنین از جهانگیری معاون رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سایر وزرا و معاونان وزارتخانه های حاضر در صحن علنی مجلس خواست تا جلسه را برای رای گیری ترک کنند.
پس از رای گیری برای طرح استیضاح، در نهایت نمایندگان با ۱۷۶ رأی مخالف به استیضاح، به ادامه فعالیت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.
استیضاح آخوندی ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد.