در زمينه فروش و خدمات پس از فروش مطرح شد؛
ارایه زمینه های همکاری ایران خودرو و شرکای خارجی
در سال ۲۰۱۶ ارزش بازار خودروهاي ايران حدود ۲۰ميليارد دلار بوده و ارزش خدمات مرتبط تمام خودروهای در حال تردد نيز حدود ۱۴ميليارد دلار برآورد مي شود. از اين رو و با در نظر گرفتن وضعيت موجود شبكه خدمات پس از فروش، مي توان گفت یکی از بزرگ ترين بازار های خدمات خودروی خاورميانه در اختيار ايران است.

مهندس يكه زارع نسبت خودروهاي از رده خارج شده از فروش ۱۰سال گذشته را ۱۶درصد اعلام كرد و افزود: تعداد خودروهاي در حال تردد از ۱۰ميليون دستگاه در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱۹ميليون خودرو در سال ۲۰۱۶رسيده است.
وي با بيان اينكه در سطح گروه صنعتي ايران خودرو ۱۴شركت در حوزه فروش و ۱۲شركت در زمينه خدمات پس از فروش فعال و در حال ارایه خدمات هستند، اضافه كرد: گروه صنعتی ايران خودرو با داشتن ۱۱دفتر منطقه اي، ۷۷۹نمايندگي مجاز، يك ميليون و ۳۰۰هزار مترمربع فضاي تعميرگاهي و ۱۱۲۲فروشگاه مجاز در سطح كشور به مشتريان خود خدمت رساني كرده و در سال هاي اخير همواره رتبه نخست خدمات پس از فروش را كسب كرده است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو ادامه داد: چشم انداز صنعت خودروی ایران برای سال ۲۰۲۵ این است که به پنجمین مرکز تولید خودرو در آسیا و یازدهم در جهان تبدیل شود. در اين راستا ایران خودرو نيز برنامه ريزي كرده كه موقعیت رهبری بازار خودروی ایران را حفظ كند و یکی از بهترین برندهای فروش خودرو در منطقه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) باشد.
وي ارزش بازار خودروی ایران در سال ۲۰۱۶ را بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار اعلام و اظهار كرد: از این میزان ۲۰ میلیارد دلار سهم خودروهای تولیدی و ۱۴ میلیارد دلار ارزش بازار خدمات پس از فروش است. از اين رو برآورد می شود بازار خدمات فروش و پس از فروش خودرو در ایران در سال ۲۰۲۵ با رشد ۱۷۶درصدي به ۳۹ میلیارد دلار برسد.
مهندس يكه زارع با اشاره به اجراي مدل ايجاد وفاداري مشتري گفت: ما در گروه صنعتي ايران خودرو باور داریم، فروش اولین خودرو مبتنی بر اقدامات بازاریابی است و وفاداری مشتری و تکرار خرید، کار خدمات پس از فروش است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به يادآوري مطالب ارایه شده در سومين همايش بين المللي صنعت خودرو پرداخت و اظهار كرد: روند رشد بازار و تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته به سوی کشورها و اقتصادهای نوظهور درحال حرکت است. درکنار چهار کشور برزيل، روسيه، هند و چين كه عضو بيريكBRIC هستند ۱۵کشور در حال توسعه در صنعت خودرو هستند که با عنوان ۱۵Rising Countries شناخته می شوند.
مهندس يكه زارع با بيان اينكه علاوه بر جمهوري اسلامي ايران، ۱۴كشور دیگر نيز در اين گروه قرار گرفته اند، اظهار كرد: مجموع این ۱۹ كشور در آینده نزدیک بیش از نیمی از تولید و فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهد داد.
مهندس يكه زارع در ادامه به آمار و ارقامي در خصوص خودروهاي در حال تردد جهان نيز اشاره كرد و افزود: میزان درآمد خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با تعداد
خودروهای در حال تردد در جهان دارد. در حال حاضر در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دستگاه خودرو در دنیا در حال تردد است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ این تعداد به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دستگاه برسد و سهم ۱۹ بازار مورد اشاره از ۳۵ درصد فعلی به ۵۲ درصد خواهد رسید.
وي افزود: طبق چشم انداز ۲۰۲۵ ایران بزرگترین بازار منظقه و در عین حال پایگاه تولید و صادرات خودرو در منطقه خواهد بود. در اين بين شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز منطقه دارای پتانسیل های بالایی برای همکاری و جذب شرکای خارجی است.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در ادامه، روند فروش خودرو در سطح جهان را نيز مورد بررسي قرار داد و گفت: از سال ۱۹۹۰ به بعد رشد مستمر توليد و فروش در کشورهاي توسعه يافته به صورت سالانه افزايش يافته به شكلي كه در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته که پیش بینی می شود اين عدد در سال ۲۰۲۵ به ۱۲۰ میلیون دستگاه برسد.
وي پيش بيني كرد، عمده این رشد در اقتصادهای نوظهور باشد و از نظر سهم نیز این کشورها در سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از سهم تولید را به خود اختصاص دهند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به چشم انداز درآمدي صنعت خودروسازي نيز پرداخت و گفت: صنعت خودروسازي در سال ۲۰۱۵ درآمدي حدود ۳۵۰۰ ميليارد دلاري داشته که پيش بيني مي شود با افزايشی بيش از ۹۰ درصد به ۶۷۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۳۰ برسد.
وي افزود: نکته جالب اين که طبق پيش بينيها، درآمد حاصل از فروش خودرو تا سال ۲۰۳۰ با افزايش ۴۵ درصدي و درآمد حاصل از خدمات پس از فروش با رشد چشمگير ۲۶۰ درصدي مواجه خواهد بود و مهمترین دلیل این رشد، شکل گیری حوزه های جدید درآمدی از جمله ارایه خدمات نو مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی است.
مهندس یکه زارع ادامه داد: پیش بینی می شود از ۳۹ میلیارد دلار درآمد بخش خدمات صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵ در ایران، بیش از پنج میلیارد دلار آن مرتبط با ارایه خدمات نوین باشد که توسعه این بخش نیازمند همکاری و مشارکت شرکت های تکنولوژیک داخلی و برندهای معتبر جهانی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از امضای قرارداد به صورت کنسرسیوم با مشارکت ایران خودرو و یک شرکت اروپائی برای تولید موتور، اکسل و گیربکس در کمتر از یک ماه آینده خبر داد و گفت: این قرارداد در قالب طراحی و تولید پلتفرم داخلی منعقد شده و براساس آن انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام خواهد شد.
مهندس یکه زارع گفت: در اجرای این قرارداد ابتدا یک موتور توسط شرکت اروپائی تولبد شده و در جریان تولید آن متخصصان و مهندسان ایرانی مشارکت خواهند داشت. در ادامه موتور دوم به صورت مشترک و موتور سوم به صورت کاملا داخلی، توسط صنعتگران ایران خودرو تولید می شود.
گفتني است، چهارمين همايش بين المللي صنعت خودروی ايران امروز و فردا – ۲۴ و ۲۵بهمن ماه - با حضور فعالان و مديران صنعت خودرو و قطعه سازي ايران و جهان در سالن همايش هاي برج ميلاد برگزار شده است.