چه عواملی نرخ طلای سرخ را کاهش داد؟
عضو شورای ملی زعفران گفت: در شرایط کنونی نرخ هر کیلو طلای سرخ نسبت به ماه های گذشته ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته که این امر ناشی از کاهش تقاضا در بازار است.

وی با اشاره به وضعیت نهایی تولید در سال جاری افزود: سرما و یخبندان آذر ماه همزمان با اواخر فصل برداشت موجب شد که پیش بینی تولید ۴۰۰ تن زعفران محقق نشود.
حسینی ادامه داد: البته تولید بیش از ۳۰۰ تن زعفران درکشور ما بیانگر تامین مصرف زعفران کل دنیا است که انتظار می رود با بازار سازی مناسب دغدغه تولیدکنندگان مبنی بر افزایش خودکار تولید در آینده ای نزدیک مرتفع شود.
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: قبل از آنکه به تولید انبوه برسیم بایستی با بازاریابی مناسب سهم بیشتری از بازارهای هدف را به خود اختصاص دهیم.
*** زعفران در ترازوی ارزانی
وی حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ را ۴ میلیون و ۶۰۰ و حداکثر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و اضافه کرد: در شرایط کنونی نرخ هر کیلو طلای سرخ نسبت به ماه های گذشته ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته که علت این امر ناشی از کاهش تقاضا در بازار است چرا که عمده خریداران در ابتدای فصل سعی می کنند خرید خود را انجام دهند.
این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: با تمهیدات تجار و خودداری از عجله در فروش محصول و همچنین ارائه اطلاعات دقیق از سوی تشکل ها به اعضا انتظار می رود از عرضه محصول بیش از تقاضا در بازار خود داری شود چرا که برخی فروشندگان مقطعی در بازار با افزایش عرضه بیش از تقاضا درصدد التهاب بازار هستند.
وی با اشاره به دپو و خرید محصول در ابتدای فصل از سوی دلالان بیان کرد: برخی دلالان در ابتدای فصل با پول های بادآورده اقدام به خرید و دپو محصول در خانه های خود می نمایند تا پس از جوسازی در بازار زعفران خود را با قیمت هایی بالاتری به بازار عرضه نمایند که چنین امری از سوی افراد سودجو از دست دادن بازار و مشکلاتی برای تولیدکنندگان را در بر خواهد داشت.
حسینی با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر حضور پایدار در بازارهای هدف بیان کرد: سودهای مقطعی حاصل از فروش موجب شده که در آینده ای نزدیک جای خود را به سایر رقبا در بازار های هدف دهیم از این رو حفظ بازار تنها مستلزم کیفیت و قیمت مناسب است.
عضو شورای ملی زعفران در ادامه با اشاره به آنکه باید به دنبال افزایش تولید در واحد هکتار باشیم، بیان کرد: اعمال مدیریت صحیح مزارع و کاهش هزینه های تولید ، افزایش کیفیت محصول و سلب رقابت از رقبا را به همراه دارد چرا که افزایش بی رویه قیمت تنها منجر به از دست دادن مشتریان خود در بازارهای هدف خواهد شد.
*باشگاه خبرنگاران