کد خبر: ۴۲۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۱

کنعانی مقدم: دولت رئیسی باید روی بهبود وضعیت اقتصادی متمرکز شود وگرنه کشور امسال دچار مشکلات و اعتراضات می‌شود / اگر دولت مانع ایجاد نکند بزرگترین لطف را در حق مردم و کشور کرده است

حسین کنعانی مقدم، فعال اصول‌گرا می‌گوید دولت ابراهیم رئیسی باید روی بهبود وضعیت اقتصادی متمرکز شود وگرنه کشور امسال دچار مشکلات و اعتراضات می‌شود.

 امسال از سوی آیت‌الله خامنه‌ای سال«جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است. سالی که با مجلس جدید شروع به کار می‌کند و در عین حال دولت نیز به خط پایان خود نزدیک می‌شود. دولت ابراهیم رئیسی تا به الان جز افزایش تورم و قیمت کالاها، افزایش فشارهای سیاسی و اجتماعی بر مردم، خروجی دیگری به همراه نداشته است.

 

به گزازش تیک به نقل از رویداد۲۴، حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید همین که دولت مانع نشود، جهش تولید می‌تواند رخ دهد. 

 

بخش های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

*نامگذاری امسال، یکی از مهمترین چالش‌های کشور است و باید در راستای جهش تولید، مشکلات و کاستی‌ها گام برداشته شود. نارضایتی مردم از مسائل اقتصادی یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌رو است و اگر دولت اقدامی در راستای حل مشکلات مردم، کارگران و کارمندان نکند، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد. 

 

*اگر دولت نتواند با تعدیل کابینه خود، خصوصاً در بخش اقتصادی، مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل کند، کشور قطعاً دچار چالش خواهد شد. 

 

*از مهمترین برنامه‌ها در راستای رفع موانع تولید که یکی از برنامه‌های هفتم توسعه هم است، باید افزایش حقوق کارمندان و کارگران و کاهش قیمت کالا‌های اساسی باشد. 

 

*با تورم افسارگسیخته‌ای روبه‌رو هستیم، قیمت کالا‌ها بسیار بالا است! کفشی که سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان بوده الان به راحتی می‌گویند ۱ میلیون و ۲۰۰. کفشی که برای قشر مستضعف است! مگر یک فرد چقدر درآمد دارد که بخواهد این هزینه‌ها را تحمل کند

 

*اگر دولت به توصیه رهبری گوش دهد و از مردم در بحث مشکلات و مسائل اقتصادی کمک بگیرد، در سال جدید چالش کمتری خواهیم داشت، اما با این روش و سیاستی که دولت اتخاذ کرده است، به نظر می‌آید که چالش اصلی ما همین بحث نافرمانی مدنی و حتی اعتراضات کارگری و برخی از صنایع که با زحمت فعال شدند، باشد. 

 

*در برنامه هفتم توسعه ۵ ساله که تکلیف دولت در آن مشخص شده است، یکسری شاخص است که ما باید به آن برسیم و اگر نرسیم و در تریبون‌ها صرفا اعداد و ارقامی را از پیشرفت مطرح کنیم، هیچ نتیجه‌ای به همراه ندارد. مثلا اگر نرخ تورم را به ۸ درصد نرسانیم، اگر نرخ بیکاری را به ۸ درصد نرسانیم، اگر نرخ بهره بانکی را به ۸ درصد نرسانیم، اگر نرخ رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری خارجی را به ۸ درصد نرسانیم، قطعا مولفه‌های اقتصادی که اولین نشانه‌های آن کاهش قیمت‌ها و بالارفتن درآمد مردم است را بدست نمی‌آوریم. ما که بازنشسته هستیم با عروس و نوه و داماد، به سختی می‌توانیم با این حقوق‌ها یک سفره شب عید داشته باشیم، چه رسد در طول سال که بخواهیم سفره داشته باشیم.

 

*از نظر سیاسی اگر رقابت‌ها خصوصا از سوی مجلس کنار گذاشته شود و به مشکلات مردم بپردازیم، می‌توانیم گام موثری برای کشور و بهبود وضعیت برداریم اما اگر غیر از این باشد باید منتظر واکنش مردم باشیم. 

 

*میزان عکس‌العمل مردم هم بستگی به عملکرد دولت دارد، اگر دولت مدیریت کند و به مطالبات مردم پاسخ دهد، خب می‌تواند یک مسیر طبیعی را مانند همه کشور‌ها که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، دنبال کند. اما اگر دولت بخواهد کسری بودجه خود را از افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت ارز و طلا و پایین آوردن ارزش سهام مردم، جبران کند؛ خود دولت باعث ایجاد نارضایتی و مانع بر سر راه جهش تولید می‌شود. 

 

*دولت بزرگترین کاری که می‌تواند انجام دهد، این است که مانع جهش تولید و مشارکت مردمی نشود و نخواهد که با مردم رقابت کند. اگر دولت مانع ایجاد نکند بزرگترین لطف را در حق مردم و کشور کرده است.