کد خبر: ۴۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۱

نزول ۱.۲ میلیارد دلاری بورس در دومین روز سقوط

شنبه روز بدی بود، بورس نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار نزول کرد، یکشنبه هم این روند تکرار شد و بیش از ۱.۲ میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شد، بر همین اساس مقامات ارشد سازمان بورس یک نشست اضطراری با بزرگان بورس، که این روز‌ها متهم به‌کار شکنی در بازار سهام هستند برگزار کردند.

به گزارش «تیک» و به نقل از همشهری، ركود بورس تهران رفته رفته عميق‌تر مي‌شود؛ هر چند وزير اقتصاد ديروز در حاشيه همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي اعلام كرد: آرامش به بورس بازمي‌گردد، اما نشانه‌هايي وجود دارد كه نشان مي‌دهد روند نزولي بازار سهام دست‌كم تا پايان تابستان ادامه دارد. شايد همان موقع كه وزير اقتصاد درفروردين‌ماه دستور داد 5هزار ميليارد تومان نقدينگي از سوي بانك‌ها به بازار سرمايه تزريق شود، اقدامات عاجل‌تري انجام داده بود روند نزول بورس فرسايشي نشده بود. كارشناسان معتقدند نتيجه مذاكرات هسته‌اي نقش بسيار پر رنگي در آينده بورس دارد. در عين حال به باور فعالان بازارسرمايه تحولات عراق در چند روز گذشته به جو منفي بورس تهران دامن‌زده است.

از سوي ديگر برخي ديگر از كارشناسان معتقدند بخش زيادي از نزول بورس نه به‌دليل اجراي سياست‌هاي اقتصادي دولت جديد بلكه به‌دليل آن است كه دولت جديد هنوز نتوانسته است بازوهاي مالي و اجرايي‌اش را در بازار سرمايه مستقر كند، برخي منتقدان حتي پا را فراتر گذاشته و دلايل نزول بورس را به بازوهاي مالي باقي مانده از دولت قبل كه ماهيتا با دولت جديد تضاد دارند نسبت مي‌دهند.

در چنين شرايطي انگشت اتهام به سمت برخي شركت‌هاي حقوقي بزرگ كه از بازيگران اصلي بازار هستندو نقدينگي فراواني در دست دارند نشانه رفته است. آمار‌ها نيز نشان مي‌دهد ميزان سرمايه‌گذاري سهامداران حقيقي نسبت به حقوقي‌ها بيشتر است، اين آمار‌ها تأييد مي‌كند كه شركت‌هاي حقوقي بزرگ از بازار كنار كشيده‌اند و بيشتر نظاره مي‌كنند. شايد به همين دليل بود كه ديروز سازمان بورس واوراق بهادار شركت‌هاي حقوقي بزرگ را فرا‌خواند و در يك نشست وي‍ژه با آنان راهكار‌هاي جلوگيري از نزول بورس را بررسي كرد.

اگرچه براساس آخرين خبر‌ها در اين نشست شركت‌هاي حقوقي بزرگ موافقت كرده‌اند از سهام شركت‌هاي در بورس حمايت كنند اما گويا اين جلسه حاشيه‌هايي هم داشته است كه اطلاع دقيقي از حاشيه‌هاي اين نشست در دست نيست.

نزول 20ميليارد دلاري بورس

آمار‌ها نشان مي‌دهد در مبادلات بيشتر از 4هزار ميليارد تومان معادل 1.2 ميليارد دلار از ارزش بورس تهران كاسته شده است.  در مجموع فقط سهام 28شركت در بورس رشد كرد و ارزش سهام 207شركت كاهش يافت.براساس آمار موجود از 15دي‌ماه سال گذشته كه شاخص كل بورس تهران به 89هزارو500واحد رسيد تا‌كنون بيشتر از 65هزار ميليارد تومان (نزديك به 20ميليارد دلار) از ارزش بورس تهران كاسته شده است. اين بالاترين ميزان نزول در تاريخ بورس است.