کد خبر: ۳۹۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۶

در بازار رمزارزها چه خبر است؟ / ایلان ماسک چه بلایی سر بیت‌کوین آورد؟

تجارت‌نیوز نوشت: روز گذشته با اعلام خبر فروش ۷۵درصد بیت‌کوین‌های تسلا، بازار کمی متلاطم شد. بیت‌کوین پس از عبور از ۲۴هزار ۲۶۷دلار، در چند کندل نزولی به زیر سطح ۲۳هزار دلار سقوط کرد. بسیاری از معامله‌گران این خبر مدیرعامل تسلا را ناخوشایند تلقی کردند.
تجارت‌نیوز نوشت: روز گذشته با اعلام خبر فروش ۷۵درصد بیت‌کوین‌های تسلا، بازار کمی متلاطم شد. بیت‌کوین پس از عبور از ۲۴هزار ۲۶۷دلار، در چند کندل نزولی به زیر سطح ۲۳هزار دلار سقوط کرد. بسیاری از معامله‌گران این خبر مدیرعامل تسلا را ناخوشایند تلقی کردند.

در اواخر دیروز، بیت‌کوین توانست پس از سقوط به زیر ۲۳هزار دلار، دوباره آن را پس بگیرد و کندل روزانه خود را برای امروز از ۲۳هزار و ۱۵۰دلار شروع کند. تا این لحظه بازار مانند دیروز با رنگ قرمز، روند خود را آغاز کرده و در حال ادامه دادن است. از دیدگاه برخی تحلیلگران این شروع پس‌لرزه‌های ایلان ماسک بر بازار است. باید دید آیا بیت‌کوین می‌تواند از این شرایط خارج شود تا بازار کمی آرامش بگیرد.

در ادامه صحبت‌های ایلان ماسک و جوی که در بازار ایجاد شد. بسیاری از معامله‌گران اقدام به فروش بیت‌کوین‌های خود کردند. شاخص ترس و طمع نیز در پی این ریزش بیت‌کوین، یک واحد نسبت به دیروز خود کاهش داشت. این شاخص، همچنان در منطقه ترس قرار دارد. با وجود خبر فروش بیت‌کوین‌های تسلا احتمال می‌رود این شاخص اعداد پایین‌تر را نیز تجربه کند.

پس از کندل‌های سبز پی در پی، در حال حاضر این شاخص از عدد ۴۳٫۷۶درصد تا ۴۲٫۸ درصد کاهش داشته است. البته همچنان در حال پایین آمدن است.

این شاخص که بیان کننده تسلط بیت‌کوین بر بازار است، با کاهش خود در صورتی که در بیت‌کوین صعودی رخ بدهد، در سایر آلت‌کوین‌ها از جمله اتریوم حرکت صعودی قوی‌تری شکل خواهد گرفت. همچنان که میبینیم رمزارزهایی مثل اتریوم، سقوط قبل خود را جبران کردند و یا مانند اتم، حتی به سطوح بالاتری رسیده‌اند. توجه به این شاخص در طول معاملات و تحلیل‌های معامله‌گران بسیار مهم است.

پس لرزه‌های ایلان ماسک و تسلا در کریپتو
به نظر فعالان حوزه کریپتو افرادی مانند ایلان ماسک و سایر سلبریتی‌های معروف دنیا تنها به نفع شخصی خود می‌اندیشند. آنها با ورود به صنعت کریپتو به فکر سوءاستفاده از طرفداران و دنبال‌کننده‌های خود جهت بالابردن دارایی شخصی خودشان هستند.

این موضوع درباره ایلان ماسک کمی متفاوت است. زیرا او ثروتمندترین فرد دنیاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران از صحبت‌های او به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این موضوع باعث شد که در ابتدا ایلان ماسک در نقش حامی بازار کریپتو و بیت‌کوین در بالا رفتن قیمت به سطوح بالای ۶۰هزار دلار نقش داشته‌ باشد. اما در ادامه شروع فاز نزولی بازار، ایلان نیز مانند خیلی دیگر از افرادی که اهداف نجومی برای بیت‌کوین پیشنهاد می‌کردند، از این بازار حمایت خود را بردارد و حتی در توییتر و سخنرانی‌های مختلف مردم را از خرید کریپتو و سرمایه‌گذاری در آن منع کند.

حمایت‌های پیشین ماسک از بیت‌کوین
از حمایت‌های تسلا که قبل‌تر برای بیت‌کوین انجام داده بود می‌توان به چند مورد اشاره کرد. به طور مثال، برای مدتی تسلا به مصرف‌کنندگان آمریکایی خود این امکان را داده بود که خودرویی با بیت‌کوین خریداری کنند. این موضوع از نظر بسیاری از فعالان حوزه کریپتو خبر مهمی بود زیرا عملا دارندگان بیت‌کوین را مانند دارندگان ارزهای فیات قادر به خرید کالا با رمزارز خود می‌کرد. اما تسلا در ادامه این موضوع را نیز لغو نمود و مشخص نیست چند نفر توانستند با بیت‌کوین خود از این کمپانی ماشین دریافت کنند.

در ادامه نیز این کمپانی ۷۵درصد از دارایی بیت‌کوین‌های خود را در سه ماهه گذشته فروخت و دلیل این موضوع را نگرانی‌های ناشی از نقدینگی شرکت اعلام کردند. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که تسلا نیز مانند سایر کمپانی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتقاد به طول عمر کوتاهی برای بیت‌کوین دارند و تنها به آن به شکل یک دارایی برای سرمایه‌گذاری در زمان‌های مناسب نگاه می‌کنند؛ نه یک شیوه پرداخت.

تا لحظه نگارش این گزارش، بیت‌کوین در زیر ۲۳هزار دلار معامله می‌شود. باید دید پس‌لرزه‌های ایلان ماسک بر بازار کریپتو چه زمانی تمام می‌شود تا این بازار دوباره به روند طبیعی خود بازگردد. گفتنی است برخی تحلیلگران بیان دارند که شاید برای مدتی بازار روند نزولی خود را ادامه دهد و باید برای بازگشت یک روند صعودی مناسب، کمی صبر پیشه کرد.