کد خبر: ۳۹۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۸

وزیر صمت همچنان زیر ضرب استیضاح/ تفکیک وزارت صمت، راه نجات فاطمی امین می شود؟

قرن نو نوشت : نماینده سمیرم گفت: نمایندگان پیگر استیضاح آقای فاطمی‌امین هستند اما برای تفکیک وزارت‌خانه به او فرصت دادند. به محض اینکه مهلت ایشان به پایان برسد، استیضاح انجام می‌شود.

درحالی که قرار بود سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل نارضایتی نمایندگان و عملکرد ناموفقش در این وزارت خانه استیضاح شود، دولت با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارت‌خانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی موافقت کرد.

بر همین اساس، استیضاح وزیر انجام نشد و از سوی مجلس به فاطمی‌امین یک فرصت 2 ماهه داده شد. اما، نمایندگان موافق استیضاح که از این اقدام ناراضی بودند، اعلام کردند که اگر فاطمی‌امین دوباره به عنوان وزیر صنعت و معدن معرفی شود، به او رای اعتماد نمی دهند.

اما، این احتمال نیز وجود دارد که اگر دولت خودش اقدام به ارائه لایحه انتزاع بخش بازرگانی از وزارت صمت کند دیگر نیازی به معرفی دو وزیر پیشنهادی برای وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن نباشد.

فاطمی‌امین خیلی سخت رای اعتماد می‌گیرد اگر...

بر همین اساس، اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس، با اشاره به احتمال معرفی فاطمی‌امین به عنوان وزیر صمت گفت: با توجه به گستردگی وزارت صمت که در گذشته ادغام شد و بخاطر پیچیدگی مباحث مربوط به واردات و صادرات و همچنین تنظیم بازار و معیشت مردم، به تشکیل وزارت بازرگانی احتیاج است و باید بحث دیپلماسی اقتصادی خود را فعال تر کنیم.

این نماینده مجلس گفت: اما، در صورت تصویب نهایی این طرح، رئیس جمهور باید دو وزیر معرفی کند که با توجه به شرایط آقای فاطمی‌امین، این امکان وجود دارد که ایشان خیلی سخت از سوی رئیس جمهور معرفی شوند و حتی در صورت معرفی هم، خیلی سخت می تواند رای اعتماد بگیرد. ایشان قول ها و و وعده های خود را عملیاتی نکرد. در این 9 ماه گذشته نگاه کنید و مشاهده می کنید که وضعیت سیمان و آهن به چه شکل است. حتی علی رغم تصمیمات و قول ها درباره خودرو، وضعیت بازار متشنج است و قیمت ها مشخص نیست.

وی ادامه داد: وزارت صنعت و معدن نیاز به یک فرد کارشناس و با تجربه دارد. اگر وزارت بازرگانی را هم جدا کنیم، وزارت صنعت در قدیم 3 وزارت خانه بود و وزارت صنایع بزرگ، وزارت صنایع کوچک و وزارت معادن داشتیم که افراد با تجربه آن را اداره می کردند.

نمایندگان در دولت روحانی راضی به تشکیل وزارت بازرگانی نشدند

این نماینده با اشاره به علت عدم تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دولت روحانی گفت: با توجه به گستردگی که این وزارت خانه دارد اگر بتوانیم مجددا وزارت بازرگانی را احیا کنیم، به نفع کشور است و بهتر می توانیم درباره وضعیت بازار عمل کنیم. همچنین در دولت روحانی نمایندگان راضی به اینکار نشدند اما الآن نمایندگان تغییر کردند و جراحی اقتصادی دولت نیز باعث می شود که تعاملات اقتصادی ما با کشورها بیشتر باشد.

خاندوزی خود را با دولت هماهنگ کند

سلیمی با اشاره به مخالفت خاندوزی با تشکیل طرح وزارت بازرگانی گفت: فیلمی که منتشر شده برای قبل از وزیر شدن ایشان است اما الآن ایشان باید خود را با تصمیمات دولت هماهنگ کند.

او همچنین درباره احتمال استیضاح مجدد وزیر صمت گفت: نمایندگان پیگر استیضاح آقای فاطمی‌امین هستند اما برای تفکیک وزارت‌خانه به او فرصت دادند. به محض اینکه مهلت ایشان به پایان برسد، استیضاح انجام می شود.