کد خبر: ۳۸۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۶

آلودگی هوا به ۹۰ درصد افراد آسیب می‌زند

ایسنا نوشت: یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی اعلام کرد: هر فردی چه سالم باشد چه بیمار اگر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، آسیب می‌بیند به طوریکه از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر آسیب می‌بینند.

دکتر مژگان صفری با اشاره به اینکه آلودگی هوا وجود ذرات اضافی در هواست که می تواند فیزیکی، شیمیایی و یا طبیعی باشد که به انسان، حیوان، طبیعت و ... آسیب می زند، تصریح کرد: افراد با بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی، کودکان و زنان باردار در روزهای آلوده در معرض آسیب هستند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوایی بر روی سیستم های مختلفی از بدن مانند سیستم تنفسی و حتی عصبی تاثیر می گذارد، ادامه داد: هر فردی چه سالم باشد چه بیمار، از آلودگی هوا آسیب می بیند به طوریکه از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر ممکن است دچار آسیب شوند، منتها بیماران تنفسی قطعاً بیشتر آسیب می بینند.

صفری اظهار کرد: اگر افراد سالم به ویژه کودکان در معرض آلودگی هوا قرار گیرند دچار عفونت تنفسی حاد می شوند و اگر از قبل مشکل داشته باشند، مثلا آسمی ها چه کودک باشند چه بزرگسال در معرض آلودگی هوا دچار حمله آسمی می شوند.

وی افزود: آسیب پذیری کودکان در زمان آلودگی به این علت است که آنها مجاری هوایی کوچکتری داشته و سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و زودتر دچار التهاب و آلودگی های عفونی می شوند.

وی با بیان اینکه معمولاً آلودگی بیماری افراد بیمار را تشدید می کند، افزود: افرادی سیگاری که دچار بیمار مزمن انسدادی ریه(COPD) هستند، در روزهای آلوده بیماریشان تشدید می شود.

صفری با تأکید بر اینکه آلودگی هوا خود ایجاد بیماری مزمن انسداد ریه(COPD) می کند، اعلام کرد: متأسفانه آماری ارائه شده که آلودگی های هوا باعث ایجاد سرطان ریه می شود.

وی به راهکارهای فردی و عمومی برای جلوگیری از عوارض آلودگی ها اشاره کرد و گفت: باید تعداد پارک ها و درختان افزایش یابد، ماشین ها اصلاح شوند، ماشین های دودزا استفاده نشود، اجازه ندهند ماشین های قدیمی و آسیب دیده تردد کنند در ضمن استفاده از فیلترهای هِپا در مناطق آلوده نیز موثر است.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی درباره راهکارهای فردی گفت: افراد باید از تردد بی مورد در فضاهای باز خودداری کنند، تا حد امکان در خانه بمانند، کودکان را به جاده های پرتردد نبرند، بچه ها و افراد آسیب دیده، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی در محیط های آلوده قرار نگیرند.

صفری با اعلام اینکه در زمان بروز آلودگی ماسک زدن بهتر از نزدن آن است، بیان کرد: ماسک ممکن است بتواند از ورود بعضی مواد آلوده جلوگیری کند و بعضی ها را نتواند مهار کند اما زدن آن بهتر از نزدنش است.