کد خبر: ۳۸۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۸

دبیرکل خانه کارگر: آقای رئیسی اشتباهات دولت احمدی‌نژاد درباره یارانه‌ها را تکرار نکند/ روحانی از سیاست سرکوب قیمت استفاده کرد

روزنامه آرمان در مصاحبه با علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده پیشین مجلس در باره پرداخت یارانه و جراحی اقتصادی گفت وگو کرده است.

بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:

دولت با عنوان جراحی اقتصادی یارانه‌ها را افزایش داد و قیمت برخی اقلام موجود در بازار را یافت. دیدگاه شما درباره زمان و نحوه اجرای این جراحی اقتصادی چیست؟

من زمانی که احمدی‌نژاد قصد داشت به مردم یارانه پرداخت کند به‌عنوان نماینده در مجلس حضور داشتم و همان زمان نیز مخالفت خود را با پرداخت یارانه به مردم عنوان کردم. دولت عنوان کرده با افزایش یارانه‌ها قصد دارد جراحی اقتصادی رخ بدهد. این در حالی است که در واقع جراحی رخ نمی‌دهد، بلکه نوعی جابه‌جایی ثروت اتفاق می‌افتد. در دولت احمدی‌نژاد که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد به‌رغم اینکه ایران بیشترین میزان درآمد ارزی را در اختیار داشت اما با بیشترین تورم مواجه شد. به همین دلیل نیز تکرار رویکرد دولت احمدی‌نژاد تورم را افزایش می‌دهد. به دولت و آقای رئیسی توصیه می‌کنم اشتباهات دولت احمدی‌نژاد درباره یارانه‌ها را تکرار نکند و دوباره در مسیری قرار نگیرد که باعث افزایش تورم شود. سیاست‌های اشتباه دولت احمدی‌نژاد باعث شد که دولت بعدی نیز با چالش‌هایی مواجه شود و به همین دلیل دولت آقای روحانی ناچار شد از سیاست سرکوب قیمت استفاده کند که درنهایت باعث به وجود آمدن چالش‌های جدیدی در اقتصاد شد. چالش‌هایی که در دی‌ماه1396 و آبان ماه1398 شدت بیشتری پیدا کرد. امروز نیز ما در شرایطی قرار داریم که دولت اشتباهات دولت احمدی‌نژاد درباره یارانه‌ها را به شکل دیگری تکرار می‌کند. من برای دولت آقای رئیسی آرزوی موفقیت می‌کنم و معتقدم همه باید از دولت حمایت کنند تا برنامه‌های خود را اجرا کند. با این‌وجود این دلسوزی باید همراه با انتقاد سازنده و عقلایی باشد. برنامه‌های دولت آقای رئیسی نیز دلسوزانه است اما با آنچه اتفاق می‌افتد فاصله دارد.

ارزیابی شما از وعده‌های دولت چیست؟

دولت عنوان می‌کند در پی افزایش یارانه‌ها تنها قیمت برخی اقلام افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که آنچه در بازار رخ می‌دهد این است که با افزایش قیمت برخی کالاها قیمت کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در روزهای اخیر افزایش قیمت کالاهای موردنیاز مردم باعث دشواری برای مردم جامعه شده است. در چنین شرایطی برخی نیز از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و با احتکار و سودجویی تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. نمونه بارز این مسأله را در روزهای اخیر در اظهارات مسئولان نیروی انتظامی مشاهده کرده‌ایم که انبارهای احتکار شده زیادی را کشف و ضبط کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که در سرنوشت اقتصاد ما بخش‌های نامولد تأثیرگذار هستند و می‌توانند شرایط زندگی را برای مردم سخت کند. مقام معظم رهبری همواره بر تولید مولد تأکید داشته‌اند. این در حالی است که شرایطی که توسط دولت‌ها رقم‌زده شده باعث می‌شود بیشتر بخش غیرمولد در اقتصاد نقش‌آفرینی کند.

آیا بهتر نبود دولت پس از به نتیجه رسیدن احتمالی برجام و لغو تحریم‌ها سیاست‌های جدید اقتصادی خود را اجرایی می‌کرد؟

زمان تصمیم‌گیری به‌خصوص در مورد مسائل اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون تردید اگر دولت پس از لغو تحریم‌ها دست به چنین اقداماتی می‌زد نتایج بهتری برای کشور به همراه داشت و مردم با مشکلات کمتری مواجه می‌شدند. دولت عنوان می‌کند قصد دارد با این اقدامات جراحی اقتصادی انجام بدهد. این در حالی است که بدن بیمار باید از توانایی کافی برای جراحی اقتصادی برخوردار باشد. هنگامی‌که بدن بیمار از توانایی کافی برای جراحی برخوردار نیست این احتمال وجود دارد که جراحی به ضرر بیمار تمام شود. به همین دلیل هر سیاستی که دولت دنبال می‌کند باید جای تجدیدنظر و بازگشت در آن وجود داشته باشد. به‌هرحال سیاست‌های یک دولت قابل‌تجدید نظراست. شرایط به شکلی نیست که هیچ اشکالی در سیاست‌هایی که دولت اجرا می‌کند وجود نداشته باشد. توصیه من به دولت این است که در برخی از تصمیمات اقتصادی که در شرایط کنونی گرفته تجدیدنظر کند. این احتمال وجود دارد که درصورتی‌که دولت از تصمیمات خود عدول کند قیمت‌ها دوباره به وضعیت قبلی بازنگردد اما آثار تورمی آنها تا حدود زیادی فروکش خواهد کرد. سیاست‌هایی که دولت دنبال می‌کند درنهایت9 میلیارد دلار برای دولت عایدی خواهد داشت. این در حالی است که به ازای این مبلغ پول‌های بیشتری توسط سوداگران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

آیا شرایط برای بازگشت و عقب‌نشینی دولت از تصمیماتی که گرفته وجود دارد؟

به‌هرحال باید بپذیریم که دولت‌ها باید در شرایط سخت بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. در شرایط کنونی نیز بهترین تصمیم بازگشت از تصمیماتی است که گرفته‌شده و به نظر من آثار تورمی به همراه خواهد داشت. این موضوع بستگی به دولت خواهد داشت. شرایط ارزی امروز طوری است که تنها دهک‌های بالای جامعه قدرت خرید ارز30 هزارتومانی را دارند و دهک‌های پایین جامعه قادر به خرید ارز30 هزارتومانی نیستند. من معتقدم افزایش میزان یارانه‌ها باعث خواهد شد که بخش غیر مولد اقتصاد تأثیرگذاری بیشتری پیدا کند. امروز بسیاری از جاهایی که قصد دارند کارگر ساده جذب کنند قادر به این کار نیستند اما اگر به وضعیت دستفروش‌ها در خیابان‌های تهران توجه کنیم متوجه می‌شویم که میزان دستفروش‌ها نسبت به گذشته افزایش داشته است. در شرایطی که پیش‌آمده بخش غیرمولد اقتصاد کشور به‌جای اینکه وارد چرخه سالم اقتصادی شود ترجیح می‌دهد از وضعیت موجود به سود خود سوءاستفاده کند. تصمیمات باید در زمان خود و با برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد. برخی از تصمیمات به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور دامن می‌زند. این در حالی است که ثبات اقتصادی مهم‌ترین ضرورت تصمیم‌گیری در کشور است.