کد خبر: ۳۶۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۷

رئیسی خط قرمز ایران را به علی‌اف گوشزد کرد

روز یکشنبه در حاشیه اجلاس اکو در ترکمنستان رئیس جمهوری آذربایجان به دیدار رئیس جمهور کشورمان رفت؛ دیداری که مواضع ایران بار دیگر به طور صریح به طرف آذربایجانی اعلام شد.

این دیدار از جهاتی مهم به شمار می رفت و در حالی انجام شد که ساعاتی قبل ابراهیم رئیسی با رجب طیب اردوغان نیز دیدار کرد. رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با اعلام سابقه دیرینه بین دو ملت ایران و آذربایجان اظهار داشت ایران اجازه نخواهد داد که روابط تهران و باکو تحت تاثیر دشمنان قرار گیرد.

نکته مهم این دیدار تاکید ابراهیم رئیسی بر ممانعت ایران از هر گونه دخالت بیگانگان در منطقه بود. رئیسی سپس به نقش مثبت و سازنده ایران در جنگ قراباغ و حمایت از جمهوری آذربایجان در باز پس گیری مناطق اشغالی اشاره کرد و گفت هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.

رئیسی خط قرمز ایران را به علی‌اف گوشزد کرد


حضور گروه های تکفیری در خاک جمهوری آذربایجان و همچنین دخالت های رژیم صهیونیستی از جمله موارد مهمی بود که ابراهیم رئیسی بدان اشاره کرد و تروریسم داعشی و صهیونیستی را دو عامل تهدیدآمیز در منطقه برشمرد. در واقع اظهارات رئیسی هشداری مستقیم و صریح به دولت جمهوری آذربایجان درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و آمریکا برای بر هم زدن روابط تهران و باکو بود که نسبت به آن به علی اف هشدار داد.

اظهارات رئیسی در این دیدار نشان داد که ایران هیچگاه تغییرات ژئوپلتیکی را در منطقه نخواهد پذیرفت و بار دیگر خط قرمزها برای طرف ها ترسیم شد. مساله ای که می تواند یادآور صحبت رهبر معظم انقلاب نیز باشد که اخیرا بیان کردند فاجعه بارترین مصیبت برای کشورها این است که جنگ و صلح آنان بدست بیگانگان رقم بخورد. رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند آن کسانی که با توهم تکیه‌ به دیگران، و با تکیه‌ به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که بزودی سیلی خواهند خورد.

در این دیدار الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز با تشکر از حمایت های ایران خطاب به ابراهیم رئیسی گفت که اجازه نخواهد داد هیچ خدشه ای به روابط تهران و باکو وارد شود. وی با اشاره به گفتگو و تماس مقامات دو کشور برای رفع برخی سوء تفاهم های موجود بین دو کشور تصریح کرد: به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی دهیم.

رئیسی خط قرمز ایران را به علی‌اف گوشزد کرد

دیدارهای دیپلماتیک در بحبوحه تنش ها می تواند در رفع برخی سوء تفاهم ها موثر باشد به ویژه آنکه در پایان این دیدار، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، به امضا رسید که از آن می توان به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای دیپلماتیک دولت سیزدهم نام برد. بی شک افزایش همکاری های منطقه ای در حوزه های اقتصادی و امنیتی می تواند موجب برقراری امنیت پایدار جمعی در منطقه شود که تهران و باکو نیز به عنوان دو همسایه از آن مستثنی نیستند. 

دیدار انجام شده پس از جنگ ۴۴ روزه اخیر بین بالاترین مقامات دو کشور می تواند گامی موثر و سازنده در راستای افزایش همکاری های منطقه ای و گام برداشتن در مسیر صحیح و درست باشد. در آن سو همه چیز به باکو بر می گردد و باید مشخص شود در آینده جمهوری آذربایجان رویکرد مستقل و سازنده ای را نسبت به همسایه مهم خود یعنی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت یا خیر. 


رئیسی در این دیدار هوشمندانه با بیان مواضع سازنده ایران در برقراری امنیت و ثبات در منطقه به طور مستقیم عامل اصلی بی ثباتی یعنی رژیم صهیونیستی را مورد خطاب قرار داد که می تواند پیام آشکار و صریح به صهیونیست ها قبل از هر گونه اقدام تحریک باز باشد.