کد خبر: ۳۶۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۶

واکنش جریان‌های سیاسی ایران به سفر احمدی نژاد به امارات/ رئیس جمهور پیشین هنوز مهم است؟

شاید اینکه سفر احمدی نژاد به دوبی تا این اندازه مهم شده از ترس از پرداختن به موضوعات دیگر بوده، اما قطعا کمکی به رسانه‌ای شدن این سفر و دیده شدن بیشتر او بود یا شاید هم اثبات اینکه هنوز احمدی نژاد مهم است، حتی اگر خبرسازی دیپورت شدن وی مطرح شود.

امید کاجیان: این روزها نقد محمود احمدی نژاد از معدود اتفاقاتی است که کمترین هزینه‌ای ندارد. سفر او به امارات و شرکت در اکسپوی دوبی نیز یکی از اتفاقاتی بود که او را باز به صدر اخبار آورد؛ از فیلم‌ها و عکس‌هایی که او با برخی بانوان گرفته تا شایعه بازدید از غرفه اسرائیل، همگی حاشیه‌هایی بودند که در این سفر برای او ایجاد شد؛ اصلاح طلبان با دیدن برخی از تصاویر احمدی نژاد، عکس‌های او را به سخره گرفتند و اصولگرایان فریاد وااسلاما سر دادند. حتی موضوع اینکه او چه واکسنی زده هم مورد پرسش بود، چرا که می‌گفتند لابد احمدی نژاد فایزر زده که به کشور دیگر راهش داده‌اند، در حالیکه بخش عمده‌ای از شهروندان امارات سینوفارم تزریق کرده‌اند. 


در میان همه حواشی، ناگهان خبر دیپورت شدن وی به نقل از شنیده‌ها و منابع آگاه پخش شده و اتفاقا که همان حامیان سال‌های قبل احمدی نژاد این مسئله را با آب و تاب فراوان مطرح کردند. خبرگزاری فارس می‌نویسد: «محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم که جهت بازدید از نمایشگاه بین المللی اکسپو ۲۰۲۰ به کشور امارات متحده عربی سفر کرده بود، به توصیه مسئولان این کشور، مجبور شد سفر خود را نیمه کاره رها کرده است» و بعد در قالب همان خبر گفته می‌شود «محمود احمدی‌نژاد در این سفر موفق به تحقق هیچکدام از اهدافش نشد.»

این خبر البته تکذیب و اعلام شد که سفر احمدی نژاد از همان اول هم یک سفر پنج روزه بوده است. احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس یازدهم از همراهان احمدی نژاد در همین رابطه به رویداد‌۲۴ می‌گوید: «خبر دیپور احمدی نژاد از فرودکاه امارات  صحت ندارد، سفر ایشان ۵ روزه بوده و موضوع دیپورت ایشان یا همراهان آقای احمدی نژاد از امارات «خبرسازی» است. البته در طول سفر هم یک خبرسازی کذب دیگر مانند خبر بازدید ایشان از غرفه رژیم اسرائیل منتشر شد که اساساً نادرست است.»

این نماینده مجلس همچنین گفته «تعدادی از همراهان ایشان زودتر و تعدادی هم همراه ایشان پس از پایان سفر به تهران آمدند. هیچگونه توصیه‌ای از سوی مسئولان کشور امارات مبنی بر ترک این کشور به آقای احمدی نژاد منتقل نشده است و سفر ایشان طبق برنامه و پس از ۵ روز به اتمام رسیده و آقای احمدی نژاد یکساعت قبل امارات را به مقصد تهران ترک کردند.»

اینکه محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش خاطرات خوشی را برای خیلی از مردم به جا نگذاشت، درست، اینکه بسیاری از مردم، رفتار‌ها و اظهارات خاص امروز او را به واسطه آن پیشینه‌اش نمی‌توانند باورکنند هم درست. اینکه احمدی نژاد خود باید درباره بسیاری از اتفاقات آن هشت سال و به ویژه ۴ ساله دوم پاسخگو باشد هم بر کسی پوشیده نیست. اما قطعا سوار بر موج دیپورت شدن احمدی نژاد آن هم از سوی همان‌هایی که در همان سال‌ها او را حمایت می‌کردند، قطعا که نه درست است و نه نشانی از عشق به ایران دارد.

اگر فرض را هم بر دیپورت یک مسئول ایرانی توسط امارات بگیریم برای ارزشی‌ها بیشتر باید باعث ناراحتی و ننگ باشد و نه خوشحالی که چه طور یک کشور مانند امارات اینگونه یک ایرانی که هنوز هم به هرحال مسئول به شمار می‌آید را دیپورت کرده است. از سویی وقتی شواهدی مبنی بر صحت این ادعا وجود ندارد خبرسازی بیهوده صرفا برای کوباندن احمدی نژاد تنها اصالت کلام آن اشخاص یا جریان‌های سیاسی که ادعای صداقت با مردم دارند را زیر سوال می‌برد.

اینکه امروز سفر احمدی نژاد به دوبی از بی‌سوژگی تا این اندازه مهم شده یا ترس از پرداختن به موضوعات دیگر، اما قطعا که کمکی به رسانه‌ای شدن این سفر و دیده شدن بیشتر او بود یا شاید هم اثبات اینکه هنوز احمدی نژاد مهم است، حتی اگر خبرسازی دیپورت شدن وی مطرح شود