کد خبر: ۳۵۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۶
زنگ خطر نشست اربیل برای ایران و عراق؛ نقشه رژیم صهیونیستی برای کردستان عراق چیست؟

جزئیاتی از یک نشست پرسر و صدا؛ تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای آشوبی دیگر

برگزاری نشست اربیل با موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، پس تلاش های این رژیم برای گسترش سیاست عادی سازی روابط پس ناکامی طرح جدایی اقلیم کردستان از عراق اتفاق می افتد.

ابوالفضل خدائی: روز جمعه برگزاری یک نشست جنجالی در اقلیم کردستان عراق سر و صداهای زیادی را بر پا کرد. این گردهمایی که شامل رهبران قبایل مسلمان سنی و شیعه ، فعالان اجتماعی و فرماندهان نظامی سابق بود ، در اربیل پایتخت کردستان عراق برگزار شد. این مرکز توسط مرکز ارتباطات صلح ، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در نیویورک ، که به دنبال پیشبرد روابط نزدیکتر بین اسرائیلی ها و جهان عرب است، سازماندهی شد. سایر شرکت کنندگان از سراسر منطقه با دیگر شرکت کنندگان به صورت مجازی صحبت کردند ، از جمله علی النعیمی ، مقام سابق امارات متحده عربی و شمی پرز ، پسر شیمون پرز ، رئیس جمهور سابق اسرائیل. به گزارش میدل ایست نیوز «جوزف براود»، (Joseph Braude) به عنوان مغز متفکر برگزاری این نشست از طریق مرکز ارتباطات صلح واقع در نیویورک امریکا ( ‏Center for Peace Communications) عمل کرد. جوزف براود دارای اصالت یهودی و عراقی است که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده، اما موضوعی که برخی در تلاش برای کتمان آن هستند، این است که براود در سال 2003 میلادی در فرودگاه نیویورک از سوی مقامات امریکایی بازداشت شد و به همراه وی چندین قطعه اثر باستانی مسروقه و متعلق به موزه عراق کشف و ضبط شد و وی در سال 2004 میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد.

گفته می شود مسئولان این نشست بر مخفی ماندن آن اصرار داشتند و در برگزاری آن، دنیس راس نقشی پررنگ ایفا کرد اما مغز متفکر نشست مذکور جوزف براود بوده است.این طرح مورد حمایت شخصیت‌های مهمی نظیر «مارتین ایندیک» و «دنیس روس»، مسئول پرونده خاورمیانه در زمان باراک اوباما و شخصیت نزدیک به هیلاری کلینتون قرار داشت.

برگزاری این نشست با واکنش های زیادی همراه بود. برهم صالح رئیس جمهور عراق در واکنش به این نشست تاکید کرد که مفاهیمی مانند عادی سازی روابط به لحاظ ملی و حقوقی غیر قابل پذیرش است.

در همین راستا دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق نیز با انتشار بیانیه ای این حرکت را در راستای به تشویش کشیدن عراق در آستانه انتخابات پارلمانی و احیای جنجال فرقه ای نامطلوب ارزیابی کرد. موضوعی که دولت اقلیم کردستان می گوید برگزاری این نشست  به هیچ وضع بیان کننده دیدگاه اربیل نیست. همچنین نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز از برگزاری آن ابراز بی اطلاعی کرده و اظهار داشت که سیاست خارجی جزو اختیارات بغداد است و دولتش به قانون اساسی کشور پایبند خواهد بود. علاوه بر این بسیاری از گروه ها و شخصیت های سیاسی عراق نیز این نشست را محکوم کردند.

در نشست اربیل چه گذشت؟

روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی مفصل به تشریح جزئیات نشست اربیل پرداخته است. در این گزارش آمده است: در کنفرانس روز جمعه در اقلیم کردستان ، شرکت کنندگان عراقی از رهبران کشورشان خواستند به وضعیت جنگ پایان دهند و به "توافقنامه ابراهیم" ملحق شوند. این توافقنامه ها که توسط دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا تدوین شده بود ، در سپتامبر ۲۰۲۰ در کاخ سفید بین اسرائیل ، بحرین و امارات متحده عربی امضا شد. مراکش و سودان طی ماه های بعد توافقنامه عادی سازی را با اسرائیل امضا کردند.

این روزنامه با تاکید بر اینکه عادی سازی طبق قانون عراق جرم محسوب می شود نوشت: شرکت کنندگان در این جلسه خواستار بازسازی روابط با یهود دیاسپورا شدند. وسام الحردان رئیس گروه «صحوه العراق»‌ گفت: "ما خواستار روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل هستیم و یک سیاست جدید عادی سازی بر اساس روابط بین مردم با شهروندان آن کشور را می خواهیم. الحردان به حاضران گفت: "ما باید بین استبداد و هرج و مرج از یک سو و یا قانون پذیری، نجابت ، صلح و پیشرفت را از سوی دیگر انتخاب کنیم."

جزئیاتی از یک نشست پرسر و صدا؛ تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای آشوبی دیگر
وسام الحردان رئیس گروه «صحوه العراق»‌

وی همچنین به رویکرد اعتراضی نسبت به روابط با اسرائیل انتقاد کرد و گفت که این حقوق اساسی بنیادی بشر عراق را نقض می کند. الحردان گفت: "قوانین موسوم به" ضد عادی سازی "در عراق از نظر اخلاقی منفور است و بارها توسط جامعه بین المللی به عنوان حمله به حقوق بشر و آزادی بیان و تجمع تلقی شده است.

وی اخراج یهودیان عراق را بدترین اقدام در روند افول این کشور خواند و گفت که عراق باید با کل دیاسپورا، از جمله این یهودیان، ارتباط مجدد برقرار کند.

الحردان در این باره اظهار داشت: «ما ریاکاری را در برخی از مناطق عراق رد می‌کنیم که با مهربانی از یهودیان عراقی صحبت می‌کند در حالی که تابعیت اسرائیلی آنها و دولت یهودی را که به آنها پناهندگی داده است تحقیر می‌کند. قوانین عراق برای جرم‌انگاری تماس با اسرائیلی‌ها از نظر اخلاقی منفور است. در حالی که کشورهایی مانند سوریه، لیبی، لبنان و یمن در جنگ غرق شده‌اند، توافقنامه ابراهیم نشان دهنده یک روند امیدوارکننده صلح، توسعه اقتصادی و برادری نیز وجود دارد.»

سحر الطایی مدیر بخش تحقیقات وزارت فرهنگ عراق که در همایش اربیل بوده،در این سخنرانی گفت: «ما هم خواهان پیوستن به توافق ابراهیم و دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم. هیچ نیرویی، محلی یا خارجی، حق ندارد که مانع این درخواست شود.»

جزئیاتی از یک نشست پرسر و صدا؛ تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای آشوبی دیگر
سحر الطایی مدیر بخش تحقیقات وزارت فرهنگ عراق

وی افزود: اسرائیل امروز ، همانطور که می دانید، یک کشور قوی و بخشی جدایی ناپذیر از جهان و سازمان ملل متحد است. عراق نمی تواند از این واقعیت غافل شود و در انزوا از جهان زندگی کند.

ژنرال امیر الجبوری، فرمانده ارشد سابق ارتش عراق که در کودتای ناموفق علیه صدام حسین در سال ۱۹۸۹ شرکت کرد در این نشست گفت: ابراهیم علیه السلام ملتی را به دنیا آورد که راه را برای صلح هموار کرد. امروز ما و همه فرزندان او از سه مذهب اصلی مسئولیت داریم که این مسیر را با هم به پایان برسانیم.

جزئیاتی از یک نشست پرسر و صدا؛ تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای آشوبی دیگر
تصویری دیگر از شرکت کنندگان در نشست اربیل

تلاش های رژیم صهیونیستی برای مقابله هر چه تمام با ایران

پس از شکست پروژه جدایی اقلیم کردستان از عراق در سال ۲۰۱۷ و شکست همه پرسی، رژیم صهیونیستی این بار از در عادی سازی روابط وارد شده و سعی بر آن دارند تا علاوه بر کشورهای همسو با خود با کشورهایی که با ایران روابط نزدیکی دارند وارد عمل شود تا به نوعی حلقه محاصره را علیه ایران تنگ تر کنند. تایمز آو اسرائیل در خصوص تلاش های اسرائیل برای گسترده کردن روابط عادی سازی نوشت: عراق از زمان تأسیس دولت یهود در سال ۱۹۴۸ رسماً با اسرائیل در حال جنگ است. سربازان عراقی در سه جنگ متوالی اعراب علیه اسرائیل شرکت کرده اند. برنامه مخفی سلاح های هسته ای صدام حسین، اسرائیل را نگران کرد، که در نهایت در ۱۹۸۱ رآکتور اوسیراک در عراق را نابود کرد و در سال ۱۹۹۱، دیکتاتور عراق ده ها موشک اسکاد را به سمت تل آویو و حیفا شلیک کرد تا اسرائیل را به جنگ خلیج فارس بکشاند. 

این روزنامه همچنین ادامه داد: مقامات عراقی گفته اند که کشورشان بدون حل عادلانه مسئله فلسطین روابط خود را با اسرائیل عادی نخواهد کرد. اما در سال ۲۰۱۹ ، فرید یاسین سفیر عراق در ایالات متحده خاطرنشان کرد که "دلایل عینی" برای ایجاد روابط بین دو کشور وجود دارد.

تایمز آو اسرائیل در خصوص تلاش های رژیم صهیونیستی در خصوص متقاعد کردن مقامات دولت کردستان عراق برای عادی سازی نوشت:  کردهای عراق که بیشتر با زبان کردی صحبت می کنند تا عربی، خود را از نظر ملی و فرهنگ متمایز از دیگر مردم عراق می دانند. منطقه آنها تا حدودی از بغداد مستقل است. اسرائیلی ها به صورت محرمانه نیز هر چند وقت یکبار از این منطقه دیدن می کنند.

رهبران کرد عراق طی چندین دهه بارها از اسرائیل دیدن کرده اند و سیاستمداران محلی آشکارا از عراق خواسته اند که روابط خود را با دولت یهود که خود از همه پرسی استقلال ۲۰۱۷ در منطقه خودمختار حمایت کرده بود عادی سازی کند.