کد خبر: ۳۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

آماده‌باش جایگاه‌ها برای افزایش قیمت‌بنزین



شنیده‌ها حاکی است قیمت‌ بنزین یارانه‌ای ۷۰۰ و قیمت بنزین آزاد هم هزار تا هزارو۵۰تومان خواهد بود.
به گزارش مشرق،‌ اینطور که شنیده‌ها حاکی است قیمت‌ بنزین یارانه‌ای ۷۰۰ و قیمت بنزین آزاد هم هزار تا هزارو۵۰تومان خواهد بود. دستگاه نمراتور جایگاه‌های سوخت به نحوی تنظیم شده که قیمت بالای هزارتومان را نمی‌تواند نشان دهد مگر اینکه نرخ را به تومان درج کنند.

رییس کانون انجمن‌ جایگاه‌های اختصاصی سراسر کشور در گفت‌وگو با «شرق» اگرچه اعلام کرد قیمت واقعی بنزین را نمی‌داند اما گفت: من پیشنهاد داده‌ام به جای محاسبه قیمت در جایگاه‌ها به ریال، برای برداشتن محدودیت دستگاه‌ها در کنار هر جایگاه اعلام کنیم که قیمت‌ها به تومان است و ستاد سوخت هم پیشنهاد من را پذیرفته است. همین اعلام موافقت نشان می‌دهد که احتمالا قیمت بنزین بالاتر از هزارتومان خواهد بود؛ حال باید دید قیمت هزارو۵۰تومان خواهد شد یا هزارو۲۰۰تومانی که این‌روزها مدام عنوان می‌شود. بیژن حاج‌محمدر‌ضا، رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است بر اساس شنیده‌ها قیمت ۷۰۰ و هزارتومان خواهد بود.

* نمراتورها، مانع افزایش قیمت بنزین به بالای ۱۰۰۰ تومان

به گزارش خبرگزاری‌ها عصر روز چهارشنبه ستادی برای تعیین قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی تشکیل شد تا قیمت را نهایی کند، اما اینطور که رییس انجمن جایگاه‌داران و انجمن جایگاه‌های اختصاصی سراسر کشور عنوان کرده‌اند دولت هیچ اطلاع‌رسانی‌ای درخصوص قیمت نهایی حامل‌های انرژی نکرده است و تنها به جایگاه‌ها حالت آماده‌باش داده است. ناصر رییس‌فر دیروز تاکید کرد: ما از اول هفته جاری درحالت آماده‌باش هستیم. اما امشب به احتمال ۹۹‌درصد قیمت‌های جدید اعمال می‌شود. دستگاه‌ها آماده است و با توجه به اینکه تغییر نرخ‌ها نرم‌افزاری است آن هم کار چندان زیادی نمی‌برد و تنها باید از طرف ستاد سوخت به‌صورت خودکار تغییر کند. تنها موضوع دستگاه‌های نمراتور است که فقط می‌توانند تا چهار رقم را نشان دهند. پس یا باید قیمت‌ها کمتر از هزارتومان باشد تا دستگاه‌ها قادر به نمایش عدد باشد یا اینکه دولت سریعا حدود ۲۰ تا ۳۰‌هزار دستگاه را تغییر دهد که کاری است بسیار زمان‌بر. البته من پیشنهاد دادم در کنار هر دستگاه تابلوی کوچک دستی قرار دهیم که به مصرف‌کنندگان اعلام کند قیمت‌ها به تومان است. در این صورت می‌توانیم قیمت را بالای هزارتومان هم تعیین کنیم. من این پیشنهاد را داده‌ام و مسوولان هم پذیرفته‌اند.

بی‍ژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران بنزین این روش را روشی مقطعی دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: به احتمال زیاد قیمت‌های بنزین از ساعت ۲۴چهارشنبه تغییر می‌کند اما هنوز مشکل نمایشگرهای تلمبه‌های بنزین حل نشده و تغییر نحوه محاسبه نمایشگرها از ریال به تومان به‌صورت موقت پاسخگو خواهد بود. برای حل مشکل نمایشگرها باید سامانه مربوط به آنها به‌طور کامل تعویض شود. وی اظهار کرد: شمارشگر تلمبه‌ها، تنها قادر به نشان‌دادن چهاررقم (۹۹۹۹ریال) است، بنابراین اگر بنزین به قیمت بیش از این رقم عرضه شود، شمارشگرها قادر به محاسبه و نشان‌دادن میزان مصرف بنزین نبوده این امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

* همه در انتظار رییس دولت و معاون

هیچ‌کدام از مسوولان قیمت نهایی را اعلام نمی‌کنند و همه رییس‌جمهور یا معاون اجرایی وی را مسوول اصلی تعیین و اعلام نرخ بنزین می‌دانند. محمد شریعتمداری هم دو روز پیش تنها به ذکر این خبر بسنده کرده بود که قیمت‌های جدید سه روز دیگر (یعنی روز پنجشنبه) اعلام و اعمال می‌شود. البته برخی دیگر از مقامات از اعمال نر‌خ‌های جدید تا ۲۰ روز آینده خبر داده‌اند. به گفته رییس‌فر مجلس تا خردادماه به دولت وقت داده تا قیمت حامل‌های انرژی را اعلام و اعمال کند. اما از طرف دیگر شایعات و نبود اعلام رسمی قیمت حامل‌ها سبب شد تا روز یکشنبه مصرف بنزین طی یک شب در تهران ۱۱۰‌درصد افزایش یابد و آن طور که رییس کانون انجمن‌ جایگاه‌های اختصاصی سراسر کشور می‌گوید مصرف بنزین در همین شب از ۷۵‌میلیون لیتر معمول به ۹۳‌میلیون لیتر افزایش یابد. افزایش ۱۸‌میلیون لیتری مصرف بنزین در یک شب به دلیل ایجاد شایعات بوده است. اکنون رییس انجمن جایگاه‌داران بنزین اعلام کرده ترافیک جایگاه‌های عرضه بنزین برطرف شده و دیگر تقاضا بالا نیست. وی با بیان اینکه اوج ترافیک در جایگاه‌های عرضه مربوط به اول اردیبهشت‌ماه بود، افزود: اما در روزهای دوم و سوم اردیبهشت این معضل برطرف شده و روند مراجعه به جایگاه‌های عرضه بنزین به‌صورت عادی و روان جریان دارد. رییس انجمن جایگاه‌داران بنزین گفت: بیشتر مراجعان به جایگاه‌ها از بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی استفاده می‌کنند. همچنین حاج محمدرضا درخصوص عرضه بنزین در ظروف غیراستاندارد، اظهار کرد: طبق دستورالعمل وزارت نفت، توزیع بنزین در دبه و هر ظرف غیراستانداردی ممنوع است و تنها به‌صورت جزیی برای خودروهایی که بنزین تمام کرده باشند در ظروف کوچک مانند بطری‌های نوشابه بنزین عرضه خواهد شد.

* زنگنه: بنزین تک‌نرخی نمی‌شود

در روزهای اخیر که گمانه‌ها درخصوص قیمت بنزین داغ است تنها اعلام نظر رسمی و صریحی که دولتمردان داشته‌اند، اظهارات دیروز وزیر نفت است که گفت: قیمت بنزین در سال جدید هنوز نهایی نشده اما قطعا تک‌نرخی هم نمی‌شود. به گزارش ایسنا این خبر را سه‌شنبه شب، بیژن زنگنه در کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است. پیش از این هم اقتصاددانان از ارسال یک نامه محرمانه به دولت خبر داده بودند که در‌ آن از دولت خواسته بودند در صورت تغییر قیمت بنزین، از حرکت به سمت بنزین تک‌نرخی خودداری کند. این افراد تاکید داشتند که عرضه بنزین تک‌نرخی به معنای ایجاد شوک به اقتصاد ایران است و اقتصاد ایران در حال حاضر توانایی هیچ شوکی را ندارد.