کد خبر: ۳۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۳

دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه چیست؟

حسین راغفر اقتصاددان و  استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) درگفتگو با خبرنگار اقتصادی «انتخاب» افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه را «انتظارات تورمی» می داند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان آنکه انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت سکه و ارز شده است، گفت: بسیاری از توزیع کننده ها کالا های خود را انبار کرده و منتظر مشخص شدن وضعیت قیمت بنزین و دیگر کالاها هستند تا با افزایش قیمت ها بتواند، کالاهای خود را در موقع گرانی به فروش برسانند.

وی افزود: با این اوصاف، انتظار می رود که قیمت ارز و سکه افزایش پیدا کند. به هر صورت، اعلام اجرای هدفمندی یارانه ها از دلایل اصلی افزایش قیمت ها به شمار می شود.

راغفر ضمن ابراز نگرانی از کلیات طرح هدفمندی یارانه ها گفت: هدفمندی یارانه ها یعنی افزایش قیمت ها، خود دولت نیز اعلام کرده که قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد و مردم هم به دنبال اجرای این طرح، انتظار تورم دارند و طبیعتا تورم بر روی بازار ارز و سکه تاثیر می گذارد.

 استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) در پاسخ به سئوال دیگر «انتخاب» در مورد احتمال هجوم مردم به بازار ارز و سکه گفت: وقوع چنین اتفاقی، بستگی به این دارد که قیمت ارز چه وضعیت پیدا کند. اتفاقات دفعه گذشته، دست دولت احمدی نژاد بود و همه چیزی به بانک مرکزی منتهی می شد.

وی با بیان اینکه دولت هایی که بدهنکارند بدشان نمی آید که قیمت ارز افزایش پیدا کند و در شرایط کنونی نیز چنین هست، تاکید کرد: دولت در ایران اصلی ترین عرضه کننده ارز است و طبیعی است که افزایش قیمت ارز در بازار منوط به عرضه ی ارز است. طبیعتا، از این جهت که دولت اصلی ترین عرضه کننده ی ارز است، قدرت افزایش نرخ ارز را نیز دارد و از افزایش آن نفع می برد.

راغفر ادامه داد: البته آنچه اکنون اتفاق افتاده، واکنشی به انتظارات مردم به افزایش قیمت حامل های انرژی است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت اقتصادی کشور در ماه های آینده بیان داشت: اقتصاد کشور در ماه های آینده به عملکرد دولت بستگی خواهد داشت، ما پیش بینی کردیم که در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی با بالا رفتن قیمت ارز مواجه شویم و در نتیجه مارپیچ تورمی تداوم پیدا خواهد کرد.

وی افزود: آثار چنین شرابطی باعث تعمیق رکود و افزایش تورم و در نهایت وخامت اوضاع اقتصادی می شود.

حسین راغفر اضافه کرذ: ما توصیه کرده ایم که دولت دست به چنین کاری نزند و به جای آن خدمات عمومی ارائه کرده و با حذف یارانه های افراد بی نیاز منابعی را آزاد کرده و به بخش تولید دهد تا این بخش رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: با انجام این اقدامات، رکود از بین رفته و تورم کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر اعتماد را به مصرف کننده و تولید کننده باز می گرداند.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: می توان امیدوار بود که دولت خدماتی را به مردم ارائه کند تا از طریق آن، اعتماد از دست رفته در دولت گذشته نسبت به نقش دولت احیا شود.