کد خبر: ۳۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۶

قطر: هیچ "امتیازی" به کشورهای عربی ندادیم

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه اختلافات اخیر این کشور با کشورهای عربستان، امارات و بحرین بر سر حمایت دوحه از اخوان‌المسلمین برطرف شده است، تاکید کرد که برای رفع این اختلافات امتیازاتی به طرف مقابل ندادیم.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه النشره، "خالد العطیه"، وزیر خارجه قطر تاکید کرد که اختلافات قطر با عربستان، امارات و بحرین در حال حاضر به پایان رسید.


وی در ادامه افزود: بازگشت سفرای کشورهای عربستان، امارات و بحرین به دوحه موضوعی است که به خود این کشورها مربوط می شود.


خالد العطیه در نشست خبری مشترک با شیخ صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت و معاون اول نخست وزیر این کشور پس از سومین دور نشت کمیته عالی مشرتک همکارهای دو کشور گفت: توافقنامه ریاض که چندی پیش بر سر آن توافق شد، شفاف بود.


وی در ادامه افزود: اگرچه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به توافق رسیدند و اختلافات را در حال حاضر رفع کردند اما این به این معنا نیست که به طرف مقابل امتیازاتی داده شده است.


وی در ادامه افزود: دیدگاه های ما با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به هم نزدیک شده است و همین مساله باعث شد که این اختلافات فعلا به پایان برسد.


وزیر خارجه قطر توضیح بیشتری در مورد عدم امتیاز دهی به کشورهای عربستان، بحرین و امارات برای رفع اختلافات ارائه نکرد اما پایگاه خبری "مصری‌الیوم" روز گذشته در گزارشی با اشاره به توافق نسبی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر درباره اخوان‌المسلمین مصر نوشت: قطر در این توافق امتیاز خاصی به ریاض نداد و با خروج یوسف القرضاوی و اعضای اخوان‌المسلمین از دوحه و ممنوعیت حضور آنها در شبکه الجزیره مخالفت کرد.


چندی پیش روزنامه "رای الیوم" چاپ لندن نیز با اشاره به تنش اخیر قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به دلیل حمایت این کشور از اخوان‌المسلمین مصر، گزارش داد که قطر در چارچوب رفع این تنش با عدم حمایت مالی و سیاسی خود از گروه اخوان‌المسلمین موافقت کرد.


عربستان،امارات و بحرین دو ماه گذشته در اعتراض به حمایت مالی و سیاسی قطر از اخوان المسلمین مصر سفرای خود را از دوحه خارج کرده بودند.
امارات،عربستان و بحرین با انتشار بیانیه‌ای هدف از خروج سفرای این سه کشور از قطر را اتخاذ اقدام مناسب برای حمایت از امنیت و ثباتشان اعلام کرده بودند.