کد خبر: ۳۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۵

پایان 7 سال اختلاف میان "فتح" و "حماس"

نخست وزیر دولت حماس در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هیات اعزامی سازمان آزادی بخش فلسطین به غزه، پایان اختلاف میان گروه‌های فلسطینی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، پس از دو روز مذاکره میان حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین در غزه، ظهر امروز (چهارشنبه) اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در کنفرانسی مطبوعاتی در غزه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تبریک به ملت فلسطین تاکید کرد: اختلافات چندساله و جدایی میان گروه‌های فلسطینی دیگر به پایان رسیده است.

وی گفت: در زمانی که اسرائیل همچنان به دشمنی‌ها، بازداشت، سرکوب و محاصره ظالمانه غزه ادامه می‌دهد این واجب ملی است که ما اختلاف‌هایمان را کنار بگذاریم و با هم متحد باشیم.

هنیه ادامه داد: طی دو روز مذاکره که در محیطی دوستانه برگزارشد، منافع ملی را در اولویت قرار دادیم و اختلافات را کنار گذاشتیم.

هنیه پس از این سخنان توافقنامه هفت بندی امضا شده میان دو طرف را به شرح زیر قرائت کرد:

1- توافق بر الزام دو طرف برای اجرای توافقنامه‌های پیشین از جمله توافقنامه قاهره و سند دوحه و دیگر توافق‌های مرتبط به آن.

2- رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید مذاکرات خود را برای تشکیل دولت موقت آغاز کند که این دولت باید ظرف 5 هفته از شروع مذاکرات تشکیل شود و تشکیل آن نیز براساس توافق‌نامه‌های قاهره و دوحه خواهد بود.

3- شش ماه پس از تشکیل دولت موقت انتخابات قانونگذاری، ریاست جمهوری و پارلمانی باید برگزار شود و جبهه آزادی‌بخش فلسطین ناظر و برگزارکننده آن خواهد بود.

4- در سازمان آزادی بخش فلسطین بازنگری و تغییراتی داده شود و این سازمان فعالیت‌های خود را از سر بگیرد و همه گروه‌های فلسطینی در آن مشارکت کنند.

5- کمیته آشتی ملی براساس توافقنامه قاهره بار دیگر فعالیت‌های خود را آغاز کند.

6- کمیته آزادی براساس آنچه که در قاهره بر سر آن توافق شده بود نیز بار دیگر به فعالیت بپردازد و دو طرف هیئت‌های خود در این زمینه را به مناطق تحت کنترل یکدیگر بفرستند.

7- شورای قانون گذاری فلسطین بار دیگر باید فعالیت‌هایش را از سر بگیرد.

در پایان اسماعیل هنیه از تلاش‌های مصر و دیگر کشورهای عربی برای برقراری آشتی میان گروه‌های فلسطینی تشکر کرد.

هیأت اعزامی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در این مذاکرات با ریاست عزام الاحمد به غزه رفته بود.