کد خبر: ۳۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۳

عروسک «کلاه‌قرمزي» چگونه ساخته شد؟

باني فيلم: سازنده عروسک «کلاه‌قرمزي» يکي از اعضاي گروه مرضيه برومند بوده که کارش را در تلويزيون با «خونه مادربزرگه» شروع مي‌کند و به واسطه علاقه‌اش به دنياي عروسک‌ها کشيده مي‌شود و...

عروسک «کلاه‌قرمزي» چگونه ساخته شد؟

طراح و سازنده عروسک‌هاي مجموعه کلاه‌قرمزي مهمان يک فنجان چاي ما شد تا از همکاري‌اش با ايرج طهماسب، حميد جبلي و خلق کلاه قرمزي بگويد.

خانم محبوب اضافه شدن عروسک‌ها در هر سال به مجموعه «کلاه قرمزي» چگونه اتفاق مي‌افتاد و طراحي و ساخت آنها چگونه شکل مي‌گيرد؟

ـ معمولاً وقتي قرار است يک سري جديد «کلاه قرمزي» ساخته شود، دوستان تصميم مي‌گيرند عروسک‌هايي به آن مجموعه اضافه شود، خصوصيات آن عروسک جديد مطرح مي‌شود. مثلاً مي‌گويند يک نگهبان مي‌خواهيم که مي‌شود فاميل دور يا ... پس از آن طي نشست‌ها و صحبت‌هاي که با هم مي‌کنيم من عروسک جديد را طراحي و آماده مي‌کنم و در اختيار آقاي طهماسب و آقاي جبلي قرار مي‌دهم.

طرح ابتدايي عروسک‌ها از خودتان است يا پيشنهاد ايرج طهماسب و حميد جبلي است؟

ـ بالاخره پس از سال‌ها کار در اين عرصه، مي‌دانم عروسکي که قرار است طراحي شود، بايد چه خصوصياتي داشته باشد به همين دليل پس از يکسري صحبت که با دوستان دارم مي‌روم و عروسک را طرح مي‌زنم و مي‌سازم و در اختيارشان قرار مي‌دهم. در اين مرحله ممکن است از من بخواهند لباس عروسک تغيير کند يا رنگ و لعاب جديدي به خودش بگيرد. معمولاً تغيير خاصي ايجاد نمي‌شود.

در واقع پس از آن همه چيز در حد پيشنهاد است؟

ـ بله، معمولاً وقتي عروسک آماده مي‌شود، تصميم مي‌گيرند صدا پيشه انتخاب کنند و آن صدا گاهي روي طراحي لباس عروسک تأثيرگذار مي‌شود.

اينکه چه کسي قرار است در مقام صداپيشه روي عروسک کار کند هم در طراحي عروسک مؤثر است؟ (براي خودتان چقدر صداي عروسک در طراحي‌اش اهميت دارد.)

ـ معمولاً سعي مي‌کنم به شخصيت عروسک فکر کنم و روي آن کار مي‌کنم و بچه‌ها هم بر همين مبنا صداپيشه را انتخاب مي‌کنند. قطعاً زمانيکه قرار است تو يک عروسک را خلق کني، مهم است صدايش چگونه باشد، اما در تمام سال‌هايي که ما با هم پيش رفته‌ايم سبک همکاري‌مان اينگونه بوده است و قطعاً به يک تعامل رسيده‌ايم، چون از سليقه و خواسته هم مطلع هستيم. در کل وقتي که عروسک آماده مي‌شود، بچه‌هاي صداپيشه سعي مي‌کنند بر اساس خصوصيات ظاهري و ويژگي‌هاي شخصيتي عروسک، صداي‌شان را به آن نزديک کنند.

زماني که قرار بود کلاه‌قرمزي و پسرخاله را طراحي ‌کنيد هم صداي حميد جبلي مدنظرتان نبوده و ابتدا عروسک شکل مي‌گيرد؟

ـ آن زمان ماجرا فرق مي‌کرد. من قبل از کلاه‌قرمزي با آقاي طهماسب آن کار عروسک‌هاي نوزاد و واکسيناسيون را کار کرده بودم، آنجا من هم صداپيشه بودم و هم عروسک گرداني مي‌کردم در ادامه آن همکاري‌ها براي روز جهاني کودک و تلويزيون با هم کار کرديم تا اينکه قرار شد برنامه‌اي بسازيم به عنوان صندوق پست، آنجا قرار بود بچه‌ها به اين صندوق نامه بدهند و جواب بگيرند و در واقع يک برنامه آموزشي تربيتي بود. آن برنامه با چهار عروسک ژولي‌پولي، گلابي، جقجقه و فرفره شروع شد. در آن برنامه قرار بود مهمان‌هايي حضور پيدا کنند، هم مهمان انساني داشتيم و هم عروسک...

همان برنامه‌اي که کلاه قرمزي يکي از مهمانان برنامه بود؟

ـ بله، يادم مي‌آيد زمان ما کم بود و من نمي‌توانستم هم سر ضبط حاضر شوم و هم بروم و يک عروسک طراحي کنم. به همين دليل رفتم در آرشيو تا از عروسک‌هاي آماده استفاده کنم. آنجا با يکسري عروسک فرسوده و حتي پاره و مندرس روبرو شدم. سعي کردم از تلفيق يکسري عروسک‌ به يک عروسک جديد برسم که وقت کمتري از آن بگيرد. اسفنج را از يک عروسک گرفتم، بيني يک عروسک ديگر را برداشتم و... در نهايت موجودي از وسايل‌ آنجا خلق شد با يک کلاه قرمزي در نهايت هم کلاه قرمزي خلق شد و در واقع در دل آن برنامه کلاه قرمزي به وجود آمد.

يادم مي‌آيد آن زمان مي‌گفتيد عروسک کلاه قرمزي يک مورچه بود که...

ـ بله، عروسک کلاه قرمزي از يک مورچه درآمد و عروسک پسرخاله از «پينه‌ دوز» (کفشدوزک)، آنها آمدند که مهمان يک برنامه باشند، اما آنقدر شخصيت‌هايشان خوب و جذاب از آب درآمد که ماندگار شدند. آقاي جبلي هم يکي از اعضاي آن گروه بودند و شروع کردند به ساخت يک صدا براي عروسک‌هاي ساخته شده، ابتدا عروسک را ديدند و بعد صدايي را که سال‌ها شما مي‌شنويد را براي کلاه قرمزي و پسرخاله ساختند.

آن زمان فکر مي‌کرديد يک روز کار کلاه قرمزي به اينجا بکشد؟

ـ نه، واقعاً نه! خود آقاي طهماسب هم فکر نمي‌کردند کار کلاه قرمزي به اينجا بکشد. واقعاً گاهي شرايط طوري مي‌شود که همه چيز درست سر جاي خودش قرار مي‌گيرد و معمولاً اين اتفاق هميشه تکرار نمي‌شود.

به نظر شما چرا ما پس از کلاه قرمزي ديگر نتوانستيم عروسکي محبوب داشته باشيم؟ (نه تنها در حد کلاه قرمزي، بلکه ما حتي عروسکي که در اين سال‌ها بتواند مطرح بشود هم نداشته‌‌ايم).

- به نظرم شرايط براي خلق عروسک ديگري که بتواند ماندگار شود، مهيا نشد. ما نه سرمايه‌گذاري درستي کرديم و نه کسي کمک کرد تا يک شخصيت ماندگار ديگري در دنياي عروسک‌ها خلق شود. معمولاً گروه کودک يک سکوي پرتاب است براي افراد تا بيايند و از اين مسير وارد دنياي حرفه‌اي بشوند و موقعيت‌هاي خودشان را استحکام ببخشند. معمولاً چون گروه کودک است، همه چيزش کوچک‌تر ديده مي‌شود؛ هم بودجه‌اش نصف است و هم امکاناتي که در اختيارش قرار مي‌گيرد، به خصوص در مورد کارهاي عروسکي، واقعاً براي اينکه ما بتوانيم يک عروسک ديگر خلق کنيم و يک اثر ماندگار ديگر توليد کنيم نيازمند اين هستيم که شرايطش از سوي مسؤولان مهيا شود. بايد آقايان بخواهند، کمک کنند، پشتيباني کنند و اين طور نباشد که هر بار بر مبناي يک مناسبت دست به کار شوند و تصميم دقيقه نودي بگيرند. شک نکنيد اگر وقت بگذارند و سر فرصت کاري را پيشنهاد بدهند، با فکر و تمرکز مي‌توان يک اثر ماندگار ديگر خلق کرد.

شما از عروسک‌هاي ديگري که در کنار کلاه قرمزي و پسر خاله ساختيد و به اين مجموعه اضافه شدند راضي هستيد به نظرتان آنها هم توانسته‌اند آن طور که بايد صاحب جايگاهي بشوند؟

- بله، مخاطب آنها را هم دوست‌ داشته‌اند. پسر عمه‌زا در سالي که آمد، مورد توجه قرار گرفت. فاميل دور و ببعي هم مورد اقبال قرار گرفتند. به نظرم بينندگان ما در برقراري ارتباط با عروسک‌‌ها هر کدام کاراکتري را که به ذهنيت خودشان نزديک‌تر هستند را انتخاب مي‌کنند و آن را دوست دارند. خيلي‌ها شايد ببعي را دوست نداشته باشند و فاميل دور را بپسندند، ولي خيلي‌ها هم طرفدار ببعي هستند. اين در مورد ديگر عروسک‌ها هم صدق مي‌کند. به نظرم فاميل دور هر سال در حال پخته‌تر شدن است و مردم هم او را دوست دارند و در واقع او را شناخته‌اند.

شما هر سال عروسک‌هاي جديد را ترميم مي‌کنيد يا اينکه توليد جديد داريد؟

- هر کدام از عروسک‌ها که فرسوده و خراب شوند را بازسازي يا دوباره‌سازي مي‌کنيم. چون جنس اين عروسک‌ها ناپايدار است و ماندگار نيست به خصوص اينکه عروسک‌ها در مجاورت نور و هوا فرسوده مي‌شوند.

از ابتدا تا به امروز عروسک‌ کلاه قرمزي چند بار دوباره‌سازي شده است؟

- شايد تا الان براي فيلم و مجموعه‌هاي تلويزيوني‌اش 10 بار عروسک کلاه قرمزي را ساخته باشم.

در ميان عروسک‌هاي جديد در کنار کلاه قرمزي و پسر خاله خودتان کدام يک را بيشتر مي‌پسنديد و دوست داريد؟

- همه را دوست دارم، اما گابي را خيلي دوست دارم به خاطر سادگي کاراکترش، کاراکتري ساده که نمي‌خواهد کم بياورد.

و صداي علي سرابي روي گابي...

- به نظرم خوب است.

برنامه آينده خودتان در دنياي عروسک‌ها چه خواهد بود؟

- تا گروه کودک و تلويزيون اين گونه کار مي‌کند و شرايط مهيا نيست، آدم هيچ برنامه‌ريزي جديدي نمي‌تواند داشته باشد.

اگر صحبتي در پايان مانده...

- هميشه فکر مي‌کردم اگر شرايط صحبت کردن مهيا شود حرف‌هايي دارم که بزنم اما الان نمي‌دانم چرا چيزي به ذهنم خطور نمي‌کند.