کد خبر: ۳۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۸

تاريخچه حضور ايران در جام‌هاي جهاني


ايسنا: ساکرنت در گزارشي به بررسي حضور ايران در جام جهاني پرداخت و اعلام کرد کارلوس کي روش در تيم ملي ايران با مشکلات زيادي روبه‌رو بوده است. جام جهاني 2014 برزيل کمتر از دو ماه ديگر آغاز مي‌شود و تيم ملي فوتبال ايران در گروه F بايد با تيم‌هاي آرژانتين، نيجريه و بوسني و هرزگوين به رقابت بپردازد.ساکرنت در گزارشي به بررسي حضور ايران در جام جهاني 2014 برزيل پرداخته است که در زير مي‌آيد:

هر چند ايران در سه دوره حضور خود در جام جهاني نتوانسته به دور دوم راه يابد‌ اما اين به اين معنا نيست که ايران حريفي آسان در تاريخ برگزاري جام جهاني بوده است. اکنون چهارمين حضور ايران در جام جهاني قطعي شده است و شاگردان کارلوس کي‌روش بايد تابستان سال جاري با تيم‌هاي آرژانتين، نيجريه و بوسني و هرزگوين ديدار کنند.حضور ايران در جام جهاني به سال 1978 برمي‌گردد که رقابت‌ها در آمريکاي جنوبي برگزار شد و ايران در آن دوره با تيم‌هاي هلند، اسکاتلند و پرو در گروهي سخت قرار گرفت. بازيکنان ايران در آن دوره چهار بار به بازيکنان حريف پنالتي دادند و يک گل به خودي نيز به اشتباه وارد دروازه خودي کردند. دو پنالتي در ديدار با هلند رخ داد که هر دوي اين پنالتي‌ها را رابي رنسنبرينک وارد دروازه‌ نماينده آسيا کرد. در بازي با پرو نيز بازيکنان ايران دو پنالتي به تيم حريف دادند که هر دوي اين پنالتي‌ها را تئوفيليو کوبيلاس وارد دروازه‌ ايران کرد.تنها امتياز ايران در جام جهاني 1978 در بازي برابر اسکاتلند به دست آمد. ارتش تارتان (اسکاتلند) با اميد بسياري با مربيگري الي مک‌لئود به جام جهاني آمدند و هدفشان حضور در مراحل پاياني اين رقابت‌ها بود. اسکاتلندي‌ها تصور مي‌کردند بازي آساني برابر ايران در پيش‌رو دارند و مي‌توانند به راحتي تمام امتيا‌زهاي مسابقه را کسب کنند اما اين ديدار در پايان به تساوي يک بر يک رسيد تا نماينده آسيا اولين امتياز خودش را در اين رقابت‌ها کسب کند.ايران در آن دوره دروازه‌بان با استعدادي همچون ناصر حجازي را در ترکيب خود داشت. اين دروازه‌بان بعدها در سال 1979 شانس حضور در تيم منچستريونايتد را از دست داد.

با اين حال توانست با درخشش در تيم باشگاهي و تيم ملي فوتبال ايران به اسطوره اين کشور تبديل شود.احمد‌رضا عابدزاده جانشين حجازي در دو دهه بعد يعني در سال 1997 نيز دقيقا کار حجازي را انجام داد. ايران در بازي رفت برابر استراليا به تساوي يک بر يک رسيد. در اين ديدار 100 هزار نفر در ورزشگاه آزادي به تماشاي بازي ايران رفتند. اما هري کيول جوان موفق شد گلزني کند تا نتيجه‌ خوب براي استراليا رقم خورد.هري کيول که به تازگي از فوتبال خداحافظي کرده است در نيمه نخست ديدار برگشت نيز يک بار ديگر گلزني کرد. اورليو ويدمار در آغاز نيمه دوم اختلاف را دو برابر کرد تا تري ونبلز و تيمش اميد زيادي به صعود به جام جهاني 1998 فرانسه پيدا کند اما دو گل ديرهنگام از تيم ملي فوتبال ايران باعث شد 85 هزار تماشاگر ورزشگاه کريکت استراليا ساکت شود.اين پايان ماجرا نبود. قرعه‌کشي جام جهاني انجام شد و دو تيم ايران و آمريکا در يک گروه قرار گرفتند. ايران بازي جام جهاني 1998 را با شکست يک بر صفر برابر تيم خوب يوگسلاوي آغاز کرد. ايران در ديدار دوم خود در شهر ليون به ديدار آمريکا رفت. ديداري که هر دو تيم تلاش زيادي براي پيروزي کردند. پيش از آغاز مسابقه بيل کلينتون پيغامي براي صلح فرستاد و بازيکنان تيم ملي ايران نيز در آغاز مسابقه شاخه گل‌هايي به سوي بازيکنان آمريکا بردند. ايران در پايان موفق شد با نتيجه‌ دو بر يک اين ديدار را به سود خود به پايان ببرند.حميد استيلي، ها‌فبک با تجربه ايران درست پنج دقيقه‌ پس از آغاز نيمه نخست با ضربه سر دروازه‌ آمريکا را باز کرد تا مانند مارکو تاردلي به خوشحالي بپردازد. مهدي مهدوي کياي جوان که به تازگي از فوتبال خداحافظي کرده است، در دقايق پاياني مسابقه موفق شد گل دوم ايران را به ثمر برساند، اما اين پايان کار نبود و برايان مک برايد موفق شد اختلاف را براي آمريکا به حداقل برساند تا اين ديدار در پايان به سود ايران به پايان برسد.ايراني‌ها اميدوار بودند تا با برتري برابر آلمان شگفتي ساز جام جهاني لقب گيرند، اما شکست دو بر صفر برابر ژرمن‌ها پاياني بر حضور ايران در جام جهاني 1998 فرانسه بود. بازيکنان ايران در حالي به کشورشان باز گشتند که سرهاي‌شان بالا بود.هيچ ايراني دوست ندارد خاطرات انتخابي جام جهاني 2002 را مرور کند. تنها يک چيز براي ايراني‌ها مهم بود که بتوانند روزي از بحرين انتقام بگيرند و اين انتقام نيز در بازي آخر ايران در مسابقات انتخابي جام جهاني 2006 رخ داد که ايران در اين ديدار موفق شد با گل محمد نصرتي بحرين را شکست دهد و به جام جهاني راه يابد.هواداران فوتبال ايران اميدوار بودند که در جام جهاني 2006 بتوانند براي اولين بار از مرحله گروهي صعود کنند. برانکو ايوانکوويچ ، سرمربي ايران در جام جهاني 2006 بود و اين مربي کروات ستاره‌هاي همچون علي کريمي ، علي دايي و وحيد هاشميان را در ترکيب خود داشت. البته ستاره‌هاي جوان همچون آندرانيک تيموريان و جواد نکونام نيز در تيم آن زمان ايران وجود داشت.

ايران در جام جهاني 2006 با تيم‌هاي پرتغال، مکزيک و آنگولا همگروه شد و در اولين ديدار خود با نتيجه‌ سه بر يک مغلوب مکزيک شد. ايران در آن ديدار از خود بازي خوبي را به نمايش گذاشت، اما در نيمه دوم و درست وقتي که علي کريمي از مسابقه خارج شد ايران قدرتش را از دست داد و با دو گل دير هنگام باعث شد شکست تلخي را متحمل شود. خيلي‌ها معتقد بودند که ايران توانايي شکست مکزيک در آن ديدار را داشت.رسانه‌هاي ايراني پس از شکست نخست ايران به انتقاد از حضور علي دايي در بازي برابر مکزيک پرداختند. آنها معتقد بودند که دايي با 37 سال سن باعث شد بود که قدرت خط حمله ايران کاهش پيدا کند. ايران در دومين ديدار خود در اين رقابت‌ها برابر پرتغال به ميدان رفت و در پايان با نتيجه‌ دو بر صفر شکست خورد تا ديگر شانسي براي صعود به مرحله بعد نداشته باشد.شاگردان ايوانکوويچ در سومين ديدار خودشان برابر آنگولا به تساوي يک بر يک رضايت دادند تا جام جهاني براي آنها به پايان برسد.

رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 2010 هيجان زيادي براي ايراني‌ها داشت، اما گل پارک جي سونگ باعث شد تا اميدهاي ايران براي صعود به جام جهاني به حداقل برسد تا ايراني‌ها با توجه به تساوي کره شمالي و عربستان در حسرت رسيدن به جام جهاني باقي بمانند.دو سال بعد کارلوس کي‌روش هدايت تيم ملي ايران را بر عهده گرفت. تيمي که بازيکنان با تجربه زيادي در خود داشت. هدف اول کي‌روش صعود به جام جهاني 2014 برزيل بود.‌ ايران با کي‌روش رفته‌رفته به تيمي منضبط تبديل شد و در هشت ديدار خود در مرحله انتخابي جام جهاني 2014 برزيل تنها دو بار دروازه خود را باز شده ديد.اين تيم ملي ايران بعيد است در جام جهاني مانند کره شمالي جام جهاني 2010 باشد که برابر پرتغال هفت بار دروازه‌ خود را باز شده ديد. البته تيم ملي ايران هر چند که در خط دفاع تيم منضبط است، در خط حمله با مشکل مواجه است. اگر پيروزي چهار بر صفر برابر لبنان را کنار بگذاريم تيم ملي ايران در ساير ديدارهاي خود در انتخابي جام جهاني نتوانست در هر ديدار بيش از يک گل به ثمر برساند.

در نهايت تيم ملي ايران موفق شد با پيروزي برابر کره جنوبي به جام جهاني 2014 برزيل راه پيدا کند. اما روند آماده سازي ايران براي جام جهاني برزيل نگران کننده به نظر مي‌رسد. ايران در حالي تنها يک ديدار دوستانه پس از صعود به جام جهاني داشته است که براي مثال کره جنوبي پس از صعود به جام جهاني 14 ديدار دوستانه را تجربه کرده است.علاوه بر اين درگيري کارلوس کي‌روش با باشگاه سپاهان براي در اختيار گرفتن بازيکنان تيم ملي باعث ايجاد جنجال جديدي شده است. جنجالي که باعث شد کي‌روش تمام بازيکنان سپاهان را از حضور در کمپ آفريقاي جنوبي خط بزند.تمامي اين اتفاقات باعث نمي‌شود تا هيجان فوتبال دوستان ايران براي ديدن بازي‌هاي تيم‌شان در جام جهاني کاهش پيدا کند. ايراني‌ها بي صبرانه منتظرند تا جام جهاني شروع شود تا بتوانند برگ جديدي در تاريخ فوتبال‌شان شروع شود.