کد خبر: ۳۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۳۶
روایت یک روزنامه عرب زبان از نشستی مهم در مورد ایران در عربستان:

«ایرانی ها ممکن است جایگزین مقبولی برای بشار در نظر داشته باشند»

گاهی تأمل و تدبر در پشت پرده های مسائل ممکن است مفید فایده واقع شود ، البته در صورتی که این مسائل پشت پرده ربطی به جهان عرب داشته باشد . این مسائل گاهی نشانه هایی به دست می دهد که ممکن است ذهن را شگفت زده کند . اهمیت شناخت این مسائل زمانی دو چندان می شود که از سوی یک طرف بین المللی که با جهان عرب رفتاری عاری از رقابت یا کشمکش دارد سرچشمه گیرد .
روزنامه الوطن نوشت: گاهی تأمل و تدبر در پشت پرده های مسائل ممکن است مفید فایده واقع شود ، البته در صورتی که این مسائل پشت پرده ربطی به جهان عرب داشته باشد . این مسائل گاهی نشانه هایی به دست می دهد که ممکن است ذهن را شگفت زده کند . اهمیت شناخت این مسائل زمانی دو چندان می شود که از سوی یک طرف بین المللی که با جهان عرب رفتاری عاری از رقابت یا کشمکش دارد سرچشمه گیرد .

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، احتمالا موضوعی از این قبیل در سمیناری که شورای سیاست های خاورمیانه برگزار نمود مطرح شده است ، در این سمینار که با مدیریت سفیر پیشین امریکا در عربستان سعودی برگزار گردید ، برجسته ترین کارشناسان خاورمیانه از جمله : آنتونی کوردزمن ، دیوید آلبرایت ، ریچارد لیپارون ، و فردریک هوف شرکت کردند .عنوان سمینار: « امریکا و متحدانش در خاورمیانه و ایران بود » : و بحث و گفتگوها عمدتا حول محور مسائل مختلف منطقه ، به ویژه مسائل جاری در مصر ، و سوریه ، و عراق ، و افغانستان ، و ایران انجام گرفت .

موضوع رابطه ایران با سوریه ، و مسائل جاری در آن مورد تأمل قرار گرفت . فردریک هوف ، به شکل تحلیلی و همراه با اطلاعات راجع به آن سخن گفت . هوف متذکر شد که گفتگوهایی بین طرف امریکایی و ایرانی در مورد طرز تفکر دولت ایران صورت می گیرد و تمامی امریکایی های شرکت کننده در این گفتگوها ، بالاتفاق نظر دادند که هدف محوری امنیت ملی ایران در ارتباط با سوریه ، در داخل لبنان ، یعنی نیروی بازدارنده راهبردی حزب ا... از یک طرف ، و نیروهایی که حزب الله در جنوب لبنان دارد ، و خاکریز دفاعی ایران به شمار می رود ، از سوی دیگر هستند .

برهمین اساس ، ایران حضور بشار را در رأس قدرت یک مسأله حیاتی به حساب می آورد .

هوف – به نقل از امریکایی هایی که با همتایان ایرانی شان گفتگو کردند – اضافه می کند که آن ها در اندیشه جایگزینی بشار با دیگری یا تغییر نظام او نیستند . اما از ایرانی ها چنین استنباط کرده اند که، آن ها ممکن است جایگزین مقبولی برای بشار در نظر داشته باشند ، و آن یک نظام هوادار حزب الله است ، هرچند که این مسأله تا این لحظه یک فرضیه نظری است ، و شاید هم در قالب یک نظام حکومتی انتقالی باشد ، که معتقد است حضور ایران در سوریه ، و رابطه با حزب الله ، از جمله مسائلی است که به خاطر یافتن راه حل هایی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد .

طبق تشریح هوف از مسائل پشت پرده ، ایران معتقد است که روی کارآمدن رژیم دیگری به جای اسد ، منافع امنیت ملی ایران را محدود خواهد کرد.

همان گونه که یکی از ایرانی ها به آنان توضیح داد ، اسد از نظر ایران ممکن است بخشی از یک معامله راهبردی باشد . دیگری گفت که هدف ما پشتیبانی از نیروی بازدارنده ای است که در اختیار حزب الله است ، و این درست همان علت اهمیت سوریه برای ماست . حزب الله در نظر ما مسأله مرگ یا زندگی است . طبق اظهارات یکی دیگر از ایرانی ها در این گفتگوها، ما هرگز نخواهیم توانست ماندگاری قدرتمند حزب الله را ، در صورتی که خارج از سوریه باشد تضمین نماییم . زیرا قدرت این حزب بخشی از امنیت ایران است .

زمانی که گفتگوها به رابطه دوجانبه میان ایالات متحده و ایران کشیده شد ، یکی از گفتگو کنندگان ایرانی به همتایان شان گفت : ایالات متحده و ایران ، می توانند به یک زمینه مشترک در مورد سوریه دست یابند ! زیرا ایران اطمینان دارد که مشکل سوریه ، به رویارویی میان ایران و امریکا نخواهد انجامید ، و رهبران ایران امریکا را علت بروز این مشکل نمی دانند.

این چیزی است که فردریک هوف ، کارشناس مسائل ایران در سمینار تشریح نمود ، خواه اطلاعاتی که وی عرضه نمود ، کامل و جامع باشد ، یا برخی تصورات ایران باشد که برخی ها هنوز در پرده کتمان قرار دارد ، اما به طور کل نشانه هایی از نگرش ایران در مورد مسائل جاری در سوریه ، « حزب الله » و رابطه میان آن و ایالات متحده به دست می دهد .

این نشانه ها همچنین افشاگر اطلاعاتی قدیمی – که احتمالا این روزها متداول نیست – در مورد تماس های میان دو کشور خارج از کانال های رسمی ، برای حل بحران روابط تیره متقابل است .