کد خبر: ۳۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۹۴
لوموند:

سخنان علی جنتی در مورد وصی ریچارد فرای به چه معناست؟

ریچارد نلسون فرای امریکایی، برجسته ترین ایران پژوه جهان، چنان شیفته ایران بود که وصیت کرده است در اصفهان، در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود. فرای که در بیست و هفتم مارس درگذشت، هنوز در سرزمین رویاهایش به خاک سپرده نشده است. پیکر او همچنان در امریکا نگهداری می شود ، چون آخرین خواسته او؛ یعنی خاکسپاری در ایران با مخالفت شدید تندروهای این کشور روبرو شده است .
لوموند نوشت: ریچارد نلسون فرای امریکایی، برجسته ترین ایران پژوه جهان، چنان شیفته ایران بود که وصیت کرده است در اصفهان، در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود. فرای که در بیست و هفتم مارس درگذشت، هنوز در سرزمین رویاهایش به خاک سپرده نشده است. پیکر او همچنان در امریکا نگهداری می شود ، چون آخرین خواسته او؛ یعنی خاکسپاری در ایران با مخالفت شدید تندروهای این کشور روبرو شده است .

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، از سی و چهار سال پیش تا کنون، یعنی پس از گروگانگیری دیپلمات های سفارت امریکا در سال 1979 میلادی در تهران، ایران و آمریکا، روابط دیپلماتیک ندارند.

کیهان، روزنامه افراطی همواره در خط مقدم دشمنی با غرب قرار دارد. این روزنامه، ریچارد نلسون فرای، استاد دانشگاه هاروارد و روزنامه دولتی "ایران" که فرای را عاشق ایران توصیف کرده و خواستار اجرای وصیت نامه او شده است به باد انتقاد گرفت. حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان، در سرمقاله خود در ششم آوریل، ریچارد فرای را به مخالفت با جمهوری اسلامی متهم کرد و مدعی شد که وی در طول سفرهایش به ایران به عنوان جاسوس فعالیت کرده است.

احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس ایران، در همراهی با کیهان تا آن جا پیش رفت که این استاد دانشگاه را که زندگی خود را وقف مطالعات زبان و لهجه های ایرانی کرده است «دزد میراث فرهنگی» این کشور و «جاسوس سیا» معرفی کرد. این اتهامات را همسر ایرانی فرای، نبی فرای، در نامه ای سرگشاده تکذیب کرد.

روز جمعه یازدهم آوریل، صدها نفر در اصفهان در مقابل مقبره دو ایران شناس دیگر امریکایی، آرتور پوپ، و همسرش، فیلیس آکرمن، که قبل از انقلاب در آن جا دفن شده اند، تجمع کردند. آنها دیوارهای مقبره را از شعارهای ضدامریکایی پوشانده بودند و در علیه خاکسپاری ریچارد فرای در این مکان شعار می دادند.

این حملات جدید درحالی صورت می گیرد که بین رئیس جمهور میانه رو، حسن روحانی و تندروهای کشور، که از رویکرد دولت به غرب ناراضی اند، تنش وجود دارد.

در حالی که تهران به مذاکره با قدرت های بزرگ در باره پرونده هسته ای ادامه می دهد، دولت با صدای علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که ترجیح می دهد از بحث و جدل در باره دفن ریچارد فرای فاصله بگیرد. وی در هفدهم آوریل گفت: «کسی که این ماجرا را شروع کرد، باید به آن رسیدگی کند.» اشاره او به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور محافظه کار افراطی سابق، است که درخواست این ایران شناس را پذیرفته بود.

برخی ایرانی ها که از اظهارات و اقدامات تندروها خشمگین شده بودند، یک صفحه فیس بوک را به طرفداری از خاکسپاری فرای در اصفهان باز کردند.