کد خبر: ۳۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۱۱
روزنامه الشرق الاوسط:

چطور آمریکا به نتانیاهوی جنایتکار ویزا می دهد اما به ابوطالبی نمی دهد/ایران نزد اعراب بازگردد/آرزو داریم که برنامه هسته ای ایران نظامی باشد

به این ترتیب، در حالی که نتانیاهو جنایتکار جنگی، به آمریکا سفر و با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار می کند و آزادانه به همه جا می رود، اما ابوطالبی باید پاسخگوی مسئله‌ای باشد که 35 سال از وقوع آن گذشته و وی در آن زمان 22 ساله بوده است. راه حل چیست؟
الشرق الاوسط نوشت: مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان با ایران در بیستم ژانویه امسال آغاز شد و قرار است در 20 ژوئیه به پایان برسد. مذاکراتی دو روزه را که 9 آوریل به پایان رسید دنبال کردم و قرار است نشست دیگری در 13 ماه مه برگزار شود. با آن که این مذاکرات به نیمه راه رسیده، اما نتیجه آن صفر یا حتی زیر صفر است.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، شهروندان ایرانی به هیچ وجه کاهش تحریم‌ها را حس نکرده‌اند، بلکه آنچه این هفته رخ داد این بود که دولت ایران برنامه پرداخت ماهانه 15 دلار به 90 درصد از مردم ایران را لغو کرد. حدود یکصد میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک های خارجی بلوکه شده است که فقط 4.2 میلیارد دلار آن آزاد شد و دفتر کنترل سپرده‌ها و دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا همچنان طرف های معامله با ایران را تهدید به مجازات‌های سخت می‌کند.

اکنون تولید نفت ایران طبق برآوردهای کاخ سفید، در حدود یک میلیون بشکه و بر اساس ادعای کنگره یک میلیون و ششصد هزار بشکه در روز است و با آن که ایران با طرف مقابل در حال مذاکره است، اما کنگره هنوز خواستار اعمال تحریم های بیشتری علیه این کشور است و اگر وتوی رئیس جمهور در کمین آن نبود، چنین کاری انجام می داد. اگر تحریم ها ادامه نمی‌یافت، ایران می توانست روزانه بیش از 4 میلیون بشکه نفت تولید کند.

اگر همه آنچه ذکر شد برای اثبات بی‌نتیجه بودن مذاکرات کافی نیست ،باید به مسئله حمید ابوطالبی، مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران اشاره کرد که به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل منصوب شد، اما دولت اوباما زیر فشار کنگره از صدور روادید ورود به خاک آمریکا برای او خودداری کرد.

«تد کروز»، سناتور جمهوری خواه از ایالت تکزاس که نامش به عنوان نامزد آینده انتخابات ریاست جمهوری مطرح است می گوید ابوطالبی «تروریستی شناخته شده است» و چارلز شومر، سناتور دموکرات از ایالت نیویورک هم می گوید وی «توطئه‌گری کلیدی است».

ابوطالبی می گوید در زمان بحران گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، بحرانی که در سال 1979 میلادی آغاز شد و 444 روز ادامه یافت، به عنوان مترجم فعالیت می کرد. ابوطالبی در آن زمان 22 ساله بود و از این مسئله اکنون 35 سال گذشته است. از این رو، اکنون وی بر اساس حدس و گمان و نه مدرک قاطع مؤاخذه می‌شود.

اگر اعضای دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا واقعا به دنبال مدرک قاطع علیه یک فرد تروریست هستند، گرانت اسمیت در پایگاه اینترنتی «ضد جنگ (آنتی وار)» شواهد قطعی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت تندروها در اسرائیل ارائه کرده است. مدارک رسمی دفتر تحقیقات فدرال (اف بی آی) که در سال 2012 منتشر شد نشان می دهد نتانیاهو نقش مهمی در قاچاق بزرگ فناوری هسته ای نظامی به اسرائیل بازی کرده است. اسناد دیگری که در 28 فوریه 2014 منتشر شد نیز نشان می دهد نتانیاهو هنوز زیر نظر اف بی آی قرار دارد.

به این ترتیب، در حالی که نتانیاهو جنایتکار جنگی، به آمریکا سفر و با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار می کند و آزادانه به همه جا می رود، اما ابوطالبی باید پاسخگوی مسئله‌ای باشد که 35 سال از وقوع آن گذشته و وی در آن زمان 22 ساله بوده است. راه حل چیست؟

به نظر من، تنها راه برون رفت برای ایران آن است که روابط خود را با همسایگانش در خلیج فارس بهبود ببخشد و به همه کشورهای عربی اطمینان دهد که هیچ چشمداشتی به هیچ یک از این کشورها چه همسایگان و چه کشورهای دور دست مثل مصر و مغرب و کشورهایی که بین این دو گروه هستند ندارد. سیاست خارجی ایران همه کشورهای عربی را نگران می‌کند. ایران باید عوامل نگرانی قابل توجیه این کشورها را برطرف کند.

اما در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، باید بگویم آرزوی من آن است که این برنامه نظامی باشد و کشورهای عربی نیز که توانایی لازم را دارند و مشخصا مصر، عربستان سعودی و امارات برنامه هسته‌ای نظامی مشابهی آغاز کنند تا با زرادخانه هسته‌ای اسرائیل مقابله کنند، نه آن که کشورهای اسلامی در برابر یکدیگر قرار گیرند.