کد خبر: ۳۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۳

روزنامه سیاست روز:کسانی که از یارانه انصراف ندادند، نه دشمن اند و نه معترض؛نگران معیشت آینده اند

روزنامه اصولگرای سیاست روز نوشت:


دولت، امید زیادی داشت که با انصراف قابل توجهی از مردم از دریافت یارانه‌ها بار مالی که به خاطر پرداخت ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه ماهانه بر دوش قوه مجریه است کاهش قابل توجهی داشته باشد تا بتواند از منبع درآمد انصراف‌دهندگان به یاری بخش بهداشت و درمان کشور برسد و ایضا اگر چیزی هم باقی ماند در بخش‌های دیگر که احساس نیاز مبرم می‌شود، هزینه کند.
می‌گویند که بیش از ۷۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ثبت‌نام کرده‌اند. در این دوره ثبت‌نام جدید هم انجام نشد تا از افزایش دریافت کنندگان جلوگیری شود.
رسانه‌ها از انواع آن سعی داشتند با ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های خود مردم را با انصراف همراه سازند. جنس تبلیغات و گزارش‌هایی که از رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی که تاثیرگذارترین رسانه در کشور است، نشان داد که در ترویج یک فرهنگ در چارچوب تبلیغ و توصیه و درخواست، ضعف‌های اساسی دیده می‌شود که نیازمند بازنگری در شیوه اینگونه تبلیغات است. حال ممکن است شیوه تبلیغاتی که از رسانه ملی پخش می‌شد از سوی دولت به سازمان صدا و سیما ارائه شده بود. اگر هم چنین بود باید یک تیم تبلیغاتی کارکشته کارشناس حوزه تبلیغات و افکار عمومی، دست به چنین کاری می‌زدند. در هر صورت رسانه‌ها براساس بضاعت و توانایی‌های خود با دولت تا آنجا که توانستند همراهی کردند و سعی داشتند تا، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به سرانجام برسد.

... مقصر تراشی هم نکنیم که بسیاری از مردم آن را نمی‌پذیرند. این که دائما گفته می‌شود دولت قبلی مقصر است که اکنون وضع چنین است، اگر هم درست باشد، برای مردم جامعه قابل پذیرش نخواهد بود که دولت جدید چنین بهانه‌ای را برای مشکلات کنونی دولت خود بتوانند.
 از مردم شاید انتظار بیشتری می‌رفت تا تعداد قابل قبولی انصراف دهند و دولت را همراهی کنند. همراهی آنها باعث می‌شد تا دولت بتواند وعده‌های خود را محقق کند. آنها اگر از حق خود می‌گذشتند، می‌توانستند در حوزه‌ای دیگر آن از بهره ببرند.
اما همین همراه نبود تاثیرگذار در موضوع یارانه‌ها دلایلی دارد که نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است. اختیار با آنها بود و جبری هم با تبلیغاتی که شد، جبر و اختیار را در افکار عمومی ایجاد کرد. مردم هیچگاه جبر را نمی‌پذیرند و آن را پس می‌زنند. باید در این حوزه بیشتر بر روی اقناع مردم با استفاده از حقایق، واقعیات و داشته‌ها و نداشته‌ها سخن گفته می‌شد.
باید اطمینان و اعتماد مردم جلب می‌شد که اگر مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شود، چه اتفاق بزرگی در اقتصاد و معیشت کشور خواهد افتاد، اما آنها از آینده نگران بودند، آینده‌ای که در پی افزایش حامل‌های انرژی، اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مردم در اندیشه راهکاری برای آن تا بتوانند، روزگار را سپری کنند.
مردم که ثبت نام کردند، نه مخالف بودند، نه دشمن، معترض هم نبودند، تنها نگران آینده خود و خانواده بودند. رفتارهای جبری و تاکیدی، اثرش را در واکنش مردم نمود داد. باید سعی شود تا در آینده و در چنین مواردی، نوع رفتار و منش مسئولان با مردم تغییر یابد.
مردم همواره یا پای خود قدم به حوزه‌های انتخابیه گذاشته‌اند و میلیونی در انتخابات شرکت کرده‌اند، مردم همواره خود در راهپیمایی‌های میلیونی گام گذاشته‌اند، اختیار با آنها بوده است. پای انقلاب و اسلام و کشور ایستاده‌اند، اما اگر از سوی دولتمردان بدقولی و خلف وعده ببینند در چنین مواقعی، مشارکت نخواهند کرد. در چند روز گذشته اخباری از حوزه دولت منتشر شد که شاید در رای مردم بی‌تاثیر هم نبود. اخباری که نشان از خصلت‌های لیبرالی برخی داشت.