کد خبر: ۳۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۷

سرویس‌های اطلاعاتی حوزه را رصد می‌کنند

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: حوزه علمیه قم روند بسیار اعجاب‌آوری داشته و امروز به مرکز اصلی نشر علم و معارف اسلام اصیل در جهان اسلام مبدل شده است و سرویس‌های اطلاعاتی تمام حرکات آن را رصد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در گردهمایی طلاب اردکانی حوزه علمیه قم با اشاره به موقعیت حساس حوزه‌های علمیه در جهان گفت: حوزه علمیه امروز عنصری فعال و بسیار حساس و کارآمد است و سرویس‌های متعدد اطلاعاتی تمام حرکات آن را رصد می‌کنند.

وی افزود: این سرویس‌ها به دنبال آن هستند که دریابند حوزه چه کرده که در فاصله 50 سال از تاسیس خود شخصیت بزرگی چون امام راحل را در خود پروراند که دنیای معاصر را دگرگون کرد و تحولی عمیق در عرصه جهانی پدید آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که حوزه علمیه امروز نقشی بی‌بدیل و از یک ایده جهانی برخوردار است، افزود: انقلاب اسلامی با کمک حوزه، معادلات دنیای امروز را تغییر داد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قم روند بسیار اعجاب‌آوری داشته و امروز به مرکز اصلی نشر علم و معارف اسلام اصیل در جهان اسلام مبدل شده است ولی این حوزه در عرصه‌های مختلف با رقبای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

اعرافی با اشاره به این‌که نخستین و بزرگترین رقیب فکری و فرهنگی حوزه در فضای ادیان، مسیحیت با بیش از 2 میلیارد پیرو است که با گسترش در آفریقا و آمریکای لاتین در عصر معاصر پیشروی‌های بسیاری داشته و این پیشروی‌ها امروز در اقصی نقاط دنیا ادامه دارد، تصریح کرد: مسیحیت امروز تلاش بسیاری برای نفوذ در ایران دارد و با ترجمه انجیل به 2 هزار زبان، صدها دانشگاه مسیحی، هزاران دانشجو و 2 میلیون مبلغ در این عرصه گام بر می‌دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خارج از فضای ادیان ابراهیمی، ادیانی از جمله بوداییسم در جنوب شرقی آسیا، کنفوسیوس و هندویسم هرکدام چند میلیارد از جمعیت جهان را در خود جای داده و رقیب اسلام در فضای ادیان غیرابراهیمی هستند اما نکته اساسی آن است که وضعیت جهان اسلام در عصر امروز بسیار حساس و استراتژیک بوده و باید با همفکری همه فعالان در این عرصه جایگاه حوزه و نظام معرفتی اسلام تقویت شود.

وی آسیب بسیار بزرگ درون دینی امروز دنیای اسلام را پدیده منحوس تکفیری‌گری خواند و گفت: باید با ترویج اسلام و فرهنگ ناب اسلامی از قم به سراسر جهان، منزوی کردن تکفیری‌ها و جلب گرایش‌های همگانی این آفت را از بین ببریم؛ امروز این اقلیت تندرو به دنبال تابع کردن اکثریت معتدل اهل سنت به سوی خود است.