کد خبر: ۳۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۰

گوگل خطاب به توسعه دهندگان: از طراحي‌هاي زشت شما ناراحتيم

کمپاني آمريکايي گوگل پيش از شروع کنفرانس I/O امسال ارتش توسعه دهندگان خود را به دليل طراحي‌هاي زشت و بد شکل اپليکيشن‌ها مورد انتقاد علني قرار داده و آن‌ها را تشويق کرده تا فکري اساسي در مورد ظاهر اپليکيشن‌هاي خود بنمايند.
کنفرانس I/O گوگل که يکي از رو به رشد ترين کنفرانس‌هاي مربوط با فناوري به شمار مي‌رود، و هر سال ميزبان بيش از 6 هزار نفر از توسعه دهندگان از سراسر جهان در سان فرانسيسکو است، پيش از آغاز دور جديد اين کنفرانس که قرار است خردادماه امسال شروع شود، طي يک اخطار رسمي توسعه دهندگان را به دليل طراحي‌هاي زشت اپليکيشن مورد شماتت قرار داده است.

زماني که گوگل براي اولين بار افتتاح شد، تنها چيزي که در صفحه اصلي وب‌سايت اين کمپاني وجود داشت لوگو و يک کادر سفيد رنگ بسيار ساده براي جستجو بود. اين سخن توسط «ناديا ديرکوا» يکي از طراحان و ايده‌پردازان گوگل مطرح شده است. شايد شما اطلاعات چنداني در مورد طراحي نداشته باشيد، اما ظاهر صفحه اصلي گوگل دو اصل بسيار مهم و اساسي ما را در بر مي‌گيرد که عبارتند از سادگي و کارايي.

ديرکوا اين سخنان را طي کمپين اختصاصي که قبل از آغاز کنفرانس I/O در خردادماه براي توسعه دهندگان برگزار شده، بيان نموده است. هدف از برگزاري اين کنفرانس متوجه نمودن توسعه دهندگان مستقل به اين موضوع است که بايد طراحي اپليکيشن‌ها در اولويت نخست آنان قرار گيرد.

همچنين طي اين کنفرانس به توسعه دهندگان آموزش داده مي‌شود که چگونه يک اپليکيشن را از ابتدا تا انتها طراحي نمايند.

گوگل نيز طي چند وقت گذشته سعي کرده تمام سرويس‌هاي خود مانند يوتيوب، جي‌ميل، گوگل پلاس، گوگل درايو، هنگ‌اوتس و گوگل مپز را از ابتدا مورد بازنگري قرار دهد و آن‌ها را از نو طراحي نمايد. نتيجه انجام چنين کاري استفاده از فونت‌هايي با اندازه بزرگ‌تر و عدم نمايش اطلاعات بيشتر و گيج‌کننده بوده است.

اما اتخاذ چنين رويکردي در طراحي تنها به محصولات نرم‌افزاري محدود نمي‌گردد. تقريبا تمامي محصولات سخت‌افزاري اين کمپاني طي چند ماه و سال گذشته دست‌خوش تغييرات ظاهري شده‌اند.

ديرکوا مي‌گويد:

در کنفرانس I/O امسال قصد داريم نشست‌ها و کارگاه‌هاي متعددي را با محوريت طراحي براي علاقه‌مندان به طراحي و توسعه دهندگان برگزار نماييم.
درست است که صفحه اصلي جستجوي گوگل از نظر طراحي را مي‌توان يکي از ساده ترين و مينيماليستي ترين طرح‌ها در نظر گرفت، اما فلسفه چنين طراحي‌هايي را نمي‌توان در تمامي محصولات و سرويس‌هاي اين کمپاني مشاهده کرد. همين موضوع که اين کمپاني در حرکتي طوفاني سعي کرده تمامي توسعه دهندگان را تشويق کند تا طراحي را در اولويت نخست خود قرار دهند ارزشمند است. اميدواريم در آينده نزديک شاهد اپليکيشن‌ها و سرويس‌هاي زيبا تر و شکيل‌تري باشيم که تحت سرويس‌ها و پلتفرم‌هاي گوگل کار مي‌کنند.