کد خبر: ۳۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۹

تئوريسين هدفمندي يارانه‌ها: هنوز چوب كوپن‌هاي دهه 60 را مي‌خوريم

هر چند هنوز خبري رسمي‌درباره تعداد متقاضيان يارانه اعلام نشده است اما برخي اخبار غيررسمي‌حكايت از آن دارد كه شمار ثبت‌نام كنندگان براي دريافت يارانه به هفتاد ميليون نفر رسيده است.  به اين ترتيب با توجه به تعداد يارانه بگيران فعلي كه شمارشان به 77.5 ميليون نفر مي‌رسيد، ريزش تنها چيزي در حدود 7.5 ميليون نفر بوده است.  وزير امور اقتصادي و دارايي پيش از اين گفته بود ما 10 ميليون ثروتمند را شناسايي كرده ايم و تحت هيچ شرايطي به اين افراد يارانه نخواهيم داد و حتي اگر ثبت‌نام كنند نيز از فهرست يارانه بگيران حذف خواهند شد. 

با اين تفاسير به نظر مي‌رسد حتي برخورداران نيز از دريافت يارانه چشم نپوشيده‌اند و ترجيح داده‌اند از يارانه نقدي ماهي 45 هزار و 500 تومان بهره‌مند شوند.مهر گزارش داد تاکنون دولت با محوریت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعداد دقیق ثبت نام کنندگان یارانه نقدی را بنا به دلایل خود، اعلام نکرده است اما براساس اطلاعات رسیده ، در 10 روز نخست ثبت‌نام، تعداد متقاضیان دریافت یارانه از مرز 70 میلیون نفر گذشته است، ضمن اینکه تعداد انصرافی‌ها هم همچنان کمتر از 10 درصد هستند.

به عبارت دیگر، از 24 میلیون خانوار ایرانی که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها یارانه نقدی می‌گرفتند، تاکنون حدود 22 میلیون خانوار خواستار تداوم پرداخت یارانه نقدی شده‌اند و قطعا این تعداد در روزهای شنبه و یکشنبه( فرصت مجدد برای جاماندگان) بیشتر هم خواهد شد.

 اقتصادداني كه از وي به عنوان طراح هدفمندي يارانه‌ها نام برده مي‌شود و در دولت احمدي‌نژاد تئوريسين اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها خوانده مي‌شد در گفت‌و‌گو با خبرنگار قانون در پاسخ به اين سوال كه چرا مردم از دريافت يارانه چشم نپوشيدند و تبليغات دولت در اين حوزه بي‌ثمر بود، گفت: اگر صادقانه و در يك كلام بخواهم پاسخ گويم بايد بگويم نمي‌دانم.  واقعا بر من معلوم نيست چرا مردم به اين يارانه 45 هزار و 500 توماني احساس نياز مي‌كنند اما اين بهترين جواب من است و اگر بخواهم پاسخم را تكميل كنم بايد به سياست‌هاي دولت يازدهم اشاره‌اي داشته باشم. 

 جمشيد پژويان گفت: در حقيقت من معتقدم دولت معياري نداشت و از ابتدا هم با نوعي بلوف زدن وارد ميدان شد.  طبيعتا اين بلوف‌ها عكس خودش عمل كرد.  اول گفتند بيست ميليون نفر نيازي ندارند و بعد گفتند انصراف‌ها بالاست و هر روز تعدادشان را اعلام مي‌كنيم اما وضعيت طوري بود كه هيچ آمار دقيق ندادند كه چه تعداد ثبت نام كردند و چه تعداد ثبت‌نام نكردند.  اما اگر بخواهيم واقع‌بينانه نگاه كنيم بايد بگويم كه تا همين جا هم اوضاع چندان بد نيست.  اگر فقط 5 ميليون نفر از شمار يارانه‌بگيران كم شود هم غنيمت است.  مردم به هر حال حتما خودشان را مستحق دريافت يارانه احساس مي‌كنند كه براي اين كار اقدام كرده‌اند.  وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مسئله را مسئله‌اي فرهنگي مي‌دانيد يا اقتصادي گفت: من فكر مي‌كنم موضوع اقتصادي است.  مردم ايران دچار باور غلطي شدند.  براي دولتي كه هيچ مكانيزمي‌براي شناسايي مردمانش ندارد، همين آمار هم خوب است.   وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر نمي‌كنيد اجراي هدفمندي يارانه‌ها از ابتدا به اين صورت اشتباه بود، گفت: من معتقدم بايد برويد ريشه اين اشتباه را دربياوريد.

 اشتباه وقتي رخ داد كه در دهه 60 دولت كوپن توزيع كرد ميان مردم و اين طور القا كرد كه با هر سطح درآمدي بايد به اندازه فلان مقدار گوشت و برنج و روغن و چاي بخوري.  اين اشتباه بود كه سبب شد در كنار اين سهميه‌بندي بازار آزادي شكل بگيرد تا كساني كه اين سهميه برايشان كافي نيست، از آن بازار نيازشان را تامين كنند.  سياست اعطاي كوپن به همه مردم از ابتدا سياست اشتباهي بود و هدفمندي يارانه‌ها نيز متاسفانه تداوم همان حركت بود.  برابر ديدن همه مردم براي برخورداري از حمايت.  
پژويان گفت: اشتباهات بعدي نيز يكي پس از ديگري از راه رسيد و نتيجه اين شد كه مي‌بينيم.  وي در توضيح اين مطلب افزود: همان موقع بودند كساني كه به كوپن نيازي نداشتند اما سياست دولت توزيع كوپن براي همه بود.  همان زمان اين بناي غلط گذاشته شد كه همه بايد از هر حقي كه فراهم مي‌شود بهره‌مند شوند در حالي كه بخش مهمي‌از هزينه‌هاي دولت براي قشر برخوردار است نه قشر فقير.  اصلا جاده‌سازي و راه سازي و اين همه تلاش براي ارتقاي نظام راهنمايي و رانندگي و تلاش براي ايجاد امنيت و. .. همگي هزينه‌هايي است كه دولت‌ها براي حمايت از اقشار برخوردار انجام مي‌دهند و بايد هم انجام بدهند والا فقرا چيزي ندارند كه دزد به آن بزند يا ماشيني ندارند كه سفر بروند و. ..

 وي گفت: در دولت اين مباحث به درستي تبيين نشده تا بتوان به واسطه آن مردم را مطلع كرد كه اگر شما برخوردار هستيد به دليل هزينه‌هاي فراواني كه در جامعه شده است، برخوردار شده‌ايد و اين 45 هزار و 500 تومان حق شما نيست.  در عوض دولت به تهديد رو آورده كه اگر اسم بنويسيد و پولدار باشيد اسمتان را خط مي‌زنيم و از اين حرف‌ها. 

 وي در جواب اين سوال كه آيا اين حرف شما به اين دليل نيست كه خودتان طراح هدفمندي يارانه‌ها بوديد، گفت: من چهل سال است در كلاس‌هايم اين موضوع را تدريس مي‌كنم و مي‌گويم بدترين نوع يارانه ، يارانه به بازار و تثبيت قيمت است. خب بعضي از شاگردان من به پست و مقام رسيده‌اند وفكر كرده‌اند حرف من درست است و كارهايي كرده‌اند.  البته برخي كارهايشان درست و برخي اشتباه بوده والا من مستقيم چيزي در اين مورد ننوشتم كه حالا بخواهم بگويم درست بود يا اشتباه.