کد خبر: ۳۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۰
روایت وال استریت ژورنال از کمپین «نه به یارانه نقدی»:

همه از مردم گرفته تا هنرپیشنه ها و ورزشکاران به کمک دولت ایران آمده اند

دولت ایران در برنامه ای که برای کمک به نجات اقتصاد بیمار این کشور به راه انداخته است، از اشخاص معروف، از جمله هنرپیشه ها، سیاستمداران و ورزشکاران کمک گرفته است
وال استریت ژورنال نوشت: دولت ایران در برنامه ای که برای کمک به نجات اقتصاد بیمار این کشور به راه انداخته است، از اشخاص معروف، از جمله هنرپیشه ها، سیاستمداران و ورزشکاران کمک گرفته است

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، این برنامه که «نه به یارانه نقدی» نام گرفته ، ابتکار مشاور اصلی رئیس جمهور حسن روحانی است و ایرانی ها را تشویق می کند تا کمک های نقدی دولت را که از چند سال پیش جایگزین یارانه های مربوط به انرژی و مواد غذایی شده بود، دریافت نکنند.

در این ماه، ایران سرگرم اجرای مرحله دوم از طرح بلندپروازانه اصلاحات اقتصادی است. هدف از این طرح کاهش چشمگیر افرادی است که کمک های نقدی را دریافت می کنند و نیز حذف بیشتر یارانه ها در زمینه انرژی، خدمات رفاهی و مواد غذایی. اعمال تحریم های شدید بین المللی و سال ها سوء مدیریت، اقتصاد ایران را در تنگنا قرار داده است. مسؤولان و اقتصاددان ها می گویند در صورتی که پرداخت این مبالغ به همین صورت ادامه پیدا کند، دولت ایران با حدود 27.5 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه خواهد شد.

طرح اصلاح یارانه ها، که تصور می شود حدود 60 میلیارد دلار در سال برای دولت پس انداز در بر داشته باشد، به بحث داغی در تهران تبدیل شده است. مجلس شورای اسلامی بیشتر وقت جلسه روز دوشنبه گذشته را به بحث درباره این موضوع اختصاص داد. در این گفتگوها برخی از قانونگذاران اظهار داشتند که دولت از این موضوع هراس دارد که در صورتی که به مردم بیش از حد فشار آورد، با واکنش ناخوشایندی رو به رو شود.

رسانه های دولتی هر شب مصاحبه خبرنگاران با زنان و مردانی در حال عبور ازخیابان ها را پخش می کنند. آن ها در حالی که با عجله به سر کار خود می روند، می گویند که نمی خواهند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند.

خداداد عزیزی، یکی از ستارگان فوتبال، در مصاحبه تلویزیونی گفت: «به نظر من، یارانه های نقدی به فقرا و کسانی که بسیار نیازمندند تعلق می گیرد، خدا را شکر من و خانواده ام به آن نیاز نداریم.»

سیاستمدارانی از جمله محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق اصلاح طلب نیز مردم را به این برنامه دعوت کرده اند.

اگر چه جمعیت ایران حدود 75 میلیون نفر است، اما دولت اعلام کرده که حدود 77 میلیون برای دریافت ماهانه حدود 15 دلار یارانه ثبت نام کرده اند. دولت ایران درباره این موضوع که چگونه این تعداد فراتر از کل جمعیت کشور است توضیحی نداده است.

به گفته مسؤولان دولت، ادامه پرداخت کل یارانه ها سایر اولویت ها نظیر بهداشت و درمان، حفاظت از محیط زیست و طرح های عمرانی را با کسری بودجه مواجه خواهد ساخت.

مصطفی حسنی، مدیر برنامه «نه به یارانه نقدی» و مشاور روحانی، در این ماه به خبرنگاران رسانه ها گفت: « هنگامی که ما به آینده می نگریم، می بینیم که مانع مهم برسر راه پیشرفت اقتصاد کشور همانند قبل، ادامه پرداخت یارانه ها خواهد بود.»

هنوز معلوم نیست که آیا این برنامه در متقاعد کردن ایرانی ها برای نگرفتن پول یارانه موفق بوده است یا خیر. رسانه های محلی روز یکشنبه گزارش داده اند که در تهران که بیشتر جمعیت مرفه در آن ساکن هستند، ثبت نام یارانه 15 درصد کاهش داشته است. برخی ایرانی ها می خواهند که به دولت فرصت بدهند.

نرگس، دانشجوی 25 ساله دانشگاه، گفت: «من به روحانی رأی داده ام. می خواهم او موفق شود و وضع اقتصاد نیز بهتر شود.» او هم چنین گفت پس از اینکه با خبر شده فعالان دانشجویی در دانشگاه از برنامه «نه به یارانه نقدی» حمایت می کنند، خانواده اش را متقاعد کرده است که از ثبت نام برای دریافت یارانه صرف نظر کنند.

در بخشی از اجرای مرحله دوم برنامه اصلاحات اقتصادی، دولت یارانه های سوخت، خدمات رفاهی و مواد غذایی را در پایان ماه مارس، یعنی هنگام آغاز سال جدید ایران و سال جدید مالی قطع کرد.

بهای آب، برق و گاز بلافاصله تا بیش از 20 درصد افزایش یافت. انتظار می رود در مقایسه با امروز بهای نبزین نیز تا فرا رسیدن تابستان امسال بیش از 50 درصد افزایش یابد. افزون بر این ها احتمال افزایش ناگهانی در نرخ تورم نیز وجود دارد.

کامران دادخواه، استاد اقتصاد در دانشکده «نورث ایسترن» و کارشناس در زمینه اقتصاد ایران، گفت: دولت هیچ چاره ای جز کاهش دادن خدمات رفاهی ندارد. »

طرح اصلاحات اقتصادی در دسامبر سال 2010 میلادی آغاز شد و بسیاری از اقتصاددان ها و ناظران خارجی؛ مانند بانک جهانی به عنوان گامی ضروری برای ایجاد ثبات در یارانه های اقتصادی از آن استقبال کردند. اما این طرح ناتمام ماند، به این علت که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، بیش از حد ممکن از ذخایر مالی کشور برداشت کرد و از بانک مرکزی وام گرفت تا پولی که صرف پرداخت یارانه ها به هر کس که برای دریافت آن ثبت نام کرده بود، و بدون توجه به وضعیت مالی به آن ها پرداخت می شد را فراهم کند. مجلس شورای اسلامی مرحله دوم این طرح را در سال 2012 میلادی به تأخیر انداخت و اعلام کرد که اقتصاد ضعیف تر از آن است که در برابر یک ضربه دیگر دوام آورد. تا سال 2013 میلادی هر سال تورم بیش از 40 درصد افزایش یافته است.