کد خبر: ۳۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۳۸
روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر:

خشنودی دشمنان آشتی تهران و واشنگتن در پایتخت آمریکا/سایه حوادث سال 1953 و 1979 میلادی بر روابط ایران و آمریکا

خودداری از صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل، باعث تیرگی بیشتر روابط بین آمریکا و ایران گشته است. در پایتخت آمریکا، دشمنان تهران خشنود هستند.
روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر نوشت: خودداری از صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل، باعث تیرگی بیشتر روابط بین آمریکا و ایران گشته است. در پایتخت آمریکا، دشمنان تهران خشنود هستند.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، امروزه تنها شمار اندکی از کشورها، به اندازه ایران و آمریکا همچنان اسیر دست گذشته مشترک خود هستند. از دیدگاه ایران، سازمان سیا کودتایی علیه محمد مصدق، نخست وزیر ملی‌گرای ایران برپا کرد و امکان بازگشت شاه را در سال 1953 میلادی به تهران فراهم ساخت، و از نظر واشنگتن، پاییز سال 1979 میلادی، ایران 52 دیپلمات آمریکایی را در تهران گروگان گرفت و زندانی کرد.

طی چند دهه، مسائلی مانند مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای تهران، به این کدورت‌های قدیمی اضافه کرده است. اما همچنان حوادث سال 1953 و 1979 میلادی همانند شمشیر داموکلس بر روابط ایران و آمریکا سایه افکنده اند. امروزه این تاریخچه پیچیده دوباره دو رقیب را در برابر یکدیگر قرار داده است: جمعه گذشته، اعلام شد که دولت اوباما رواید ورود برای حمید ابوطالبی، فرد منصوب شده تهران برای سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، صادر نخواهد کرد.

چرا در چنین زمان حساسی، تنها چند هفته قبل از شروع دور بعدی از شش دور مذاکرات، که احتمال می‌رود به مرحله تصمیم‌گیری نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران برسد، چنین اقدامی صورت گرفته است؟ در واشنگتن گفته می‌شود سفیر جدید، در گروگان‌گیری سال 1979 میلادی نقش داشته است. چاک شومر، سناتور دمکرات از او حتی به عنوان "همکار توطئه‌گران" نام برده است.

امکان دارد موضوع سفیر ایران در سازمان ملل متحد، به ابزاری برای کسانی در پایتخت آمریکا که می‌خواهند از نزدیک شدن دولت اوباما و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران جلوگیری کنند، تبدیل شود. به همین علت، مبارزه علیه سفیر ایران در سازمان ملل متحد در مجلس سنا آغاز شد، تا آنجا که تد کروز، سناتور جمهوریخواه، با سناتور شومر از حزب دمکرات، بر سر منع صدور مجوز ورود برای ابوطالبی موافقت کرد. کروز در درخواست خود، که مورد موافقت اکثر سناتورها و مجلس نمایندگان نیز قرار گرفت، گفت این دیپلمات "یک تروریست شناخته شده" است.

ظاهراً، برخی از اعضای کنگره قصد دارند از گروگان‌گیری سه دهه و نیم پیش به عنوان اهرمی برای خنثی کردن مذاکرات هسته‌ای استفاده کنند. به جای حمایت از تلاش‌‌ها برای کنار گذاشتن ملاحظات تاریخی، آنها به دنبال اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند. این تحریم‌ها در آرشیو کنگره ذخیره شده‌اند و فقط فشارهای کاخ سفید مانع از تصویب آنها شده است. این واقعیت که دولت اوباما تسلیم شده و برای ابوطالبی روادید صادر نخواهد کرد، نشانه قدرت زیاد احساسات ضد ایرانی در پایتخت آمریکا است.

اعتقاد اعضای کنگره به تلاش ایران برای خرید زمان به منظور ساخت بمب (هسته‌ای)، از جمله دلایل بی اعتمادی آنها به تهران است. افزون بر این، گفته‌ می‌شود پرچمداران حرکت ممنوعیت ورود ابوطالبی در کنگره، از جمله دوستان اسرائیل هستند. اسرائیل به ندرت متحدان فراوان خود در واشنگتن را - چه در کنگره، در لابی‌ها یا در رسانه‌ها - این اندازه برای تلاش به منظور جلوگیری از مذاکرات هسته‌ای، بسیج کرده است.

امکان دارد جنجال کنونی بر سر ابوطالبی، همانند سردی اخیر روابط بین مسکو و واشنگتن، به این امر کمک کند: سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پی تحریم‌های جدید آمریکا پس از الحاق کریمه، تهدید کرده که دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با تهران دیگر نخواهد توانست بر همکاری روسیه حساب کند. پس از آن بود که بار دیگر مشکلات پیشین واشنگتن و تهران مجددا به میان آمدند.