کد خبر: ۳۴۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴

سکه در محدوده حساس

سکه امامی در اولین روز هفته به سوی سطح حساس حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. روز شنبه فلز گرانبهای داخلی افت ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
روز شنبه، دلار حمایت ۲۳هزار و ۸۰۰تومانی را از دست داد و تا محدوده ۲۳هزار و ۶۰۰تومانی عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در کنار لغو بخشی از تحریم‌ها توسط آمریکا دو عاملی بودند که از لحاظ انتظاری، فضای بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند و زمینه‌ساز کاهش قیمت‌ها شدند. در واکنش به افت قیمت دلار، سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. سکه در انتهای روز شنبه در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت. بخشی از این کاهش نیز ناشی از افت بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود.

در اولین روز هفته، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و زیر مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرد. روز شنبه دلار ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان ایستاد. به گفته فعالان، اخبار جدید از احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای یکی از عوامل مهمی بود که فعالیت فروشندگان را در بازار ارز افزایش داد. اخیرا آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده و این مساله انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داد.


روزنامه وال استریت ژورنال عنوان کرده است، لغو تحریم‌ها علیه مقامات پیشین ایران، تعهدی برای کاهش فشار بر تهران است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در ششمین دور مذاکرات وین که از شنبه آغاز می‌شود طرف‌ها گفتگو‌ها درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی تضمین اجرای کامل و موثر برجام را ادامه خواهند داد.

چنین خبر‌هایی موجب می‌شد که معامله‌گران با آسودگی بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند. با این حال، برخی فعالان اعتقاد داشتند، همچنان احتمال دارد که توافقی بین ایران و طرف‌های دیگر صورت نگیرد. این موضوع موجب شده بود که عده‌ای از معامله‌گران سعی کنند میزان خرید‌های خود را در کانال ۲۳ هزار تومانی بالا ببرند و اجازه افت شدید قیمت‌ها را ندهند.

یکی از عواملی که موجب شده بود در روز شنبه قیمت دلار در مسیر کاهشی حرکت کند، نزول نرخ حواله درهم بود. درهم در اولین روز هفته، تا محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرد. تحلیلگران فنی باور دارند درهم در صورتی که به زیر خط ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی برود، بازار دلار را دچار افت معناداری خواهد کرد.

برگشت دلار از سطح حمایتی دوم

به گفته بازیگران با تجربه بازار ارز، افت قیمت دلار از روز پنج‌شنبه شروع شد و در روز جمعه شدت گرفت. روز جمعه در معاملات پشت خطی، اسکناس آمریکایی به آسانی سطح حمایتی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست داد و پس از آن با قدرت نمایی فروشندگان حتی در مقطعی به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومانی رفت. با این حال، گفته می‌شود که دلار در سطح حمایتی دوم یعنی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان مورد حمایت قرار گرفت. این موضوع موجب شد که تا بعدازظهر روز شنبه قیمت دلار تا محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بالا بیاید.

بازار به دلیل خوش‌بینی به مذاکرات از روز پنج‌شنبه نزولی شد، ولی همچنان احتیاط‌هایی در میان معامله‌گران وجود داشت که اجازه افت معنادار را به دلار نمی‌داد.

سکه در محدوده حساس

سکه امامی در اولین روز هفته به سوی سطح حساس حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حرکت کرد. روز شنبه فلز گرانبهای داخلی افت ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در مقاطعی از روز سکه حتی در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان معامله شد. با این حال، در اواخر روز توانست سطح حمایتی مهم خود را حفظ کند. تحلیلگران فنی باور دارند سکه در صورتی که حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست دهد، تا محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افت خواهد کرد.

به گفته فعالان، افت بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه ساز نزول سکه شد. اونس طلا روز جمعه تا محدوده هزار و ۸۷۰ دلاری نزول قیمت را تجربه کرد. در کنار این، فعالان بازار سکه تصور می‌کنند اگر قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی پیش روی نکند شانسی برای صعود سکه وجود نخواهد داشت. از نگاه معامله‌گران، تقاضا در بازار فلزگرانب‌های داخلی محدود است و از سوی بازار‌های جهانی نیز قیمت سکه تحریک نشده است.

منبع: دنیای اقتصاد