کد خبر: ۳۴۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۸
۸ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ چشم در راه ماندن یک ملت برای تحقق خواسته هایشان

بیکاری با سه تا بچه به زبان، راحت است. ورزشکار باشی، چهار سالی از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی بگذرد، خدا به تو فرزند سه قلو عطا کند؛ آنوقت بیکار هم باشی. اینها مشخصه یک جوان اهل شمال کشور به نام بهمن سالمی ورزشکار گنبدی عضو تیم ملی والیبال ساحلی است.
او عمل به وعده‌ها، درک مردم و کمک به حل مشکلات آنان بالاخص معضل بیکاری را از مهمترین ویژگی‌ یک رییس جمهور موفق دانست و گفت: چهار سال است با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی به‌دنبال کار می‌گردم و بارها به استانداری گلستان و فرمانداری شهرستان مراجعه کرده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ام.

وی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ۲ بار در بازی‌های جهانی در مقابل حریف اسرائیلی بازی نکرده است، اظهارداشت: بعد از به‌دنیا آمدن فرزندان سه قلویم و سنگین‌تر شدن مخارج زندگی، نیاز به شغل ثابتی در کنار فعالیت ورزشی دارم لذا مهمترین خواسته‌ام از رییس جمهوری توجه به اشتغال جوانان به‌ویژه ورزشکاران است.

بیکاری چیزی نیست که فقط بهمن سالمی که در حمایت از فلسطین ۲ بار با حریف رژیم صهیونیستی بازی نکرده است بدان گرفتار باشد، همشهری این ورزشکار یعنی ملیحه عزتی نیا، عضو تیم ملی سپک تاکرا از گنبد هم بدان اذعان دارد . او گفت: خیلی از ورزشکاران تیم ملی در رشته‌های مختلف با داشتن سابقه زیاد فعالیت ورزشی همچنان بیکار هستند و برای تامین مخارج زندگی خود باید از خانواده‌هایشان کمک بگیرند.

این ورزشکار زن کشورمان از رییس جمهور آینده خواست قدردان زحمات ورزشکارانی که بهترین سال‌های عمر خود را صرف افتخار آفرینی برای ایران اسلامی کردند، باشند و شرایط استخدام آنان را فراهم کنند.

مطالبه کارگری

بیکاری یک طرف مشکلات شماری از جوانان است چرا که  وقتی کار پیدا کنند ، برای خودشان داستان دارند. مثلا می توان یکی از معضلاتشان موقع کار پیدا کردن  قراردادهای موقت کارفرما باشد . گواه آن نیز گفته علی قیاسی ، رئیس هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور است که امروز گفت: اصلاح قراردادهای موقت در صدر مطالبات جدی جامعه کارگری استان مرکزی است که امنیت شغلی این جامعه هدف را تضمین می‌کند و این قشر در انتخابات پیش رو ، آن را از رئیس جمهوری آتی انتظار دارند.

مطالبات کارگران در خصوص قراردادهای موقت، امنیت شغلی، اجرای اصل سه‌جانبه گرایی، اصلاح شورای عالی تامین اجتماعی و اجرای دستمزد به‌صورتی که در قانون تعریف شده (منطبق با نرخ تورم) است از خواسته های این نماینده کارگری است که از رییس جمهور آینده انتظار تدبیر دارد.

وی تاکید کرد:حذف قراردادهای موقت از جمله مطالبات کارگران ساختمانی محسوب می‌شود چون کارگری که سال‌های زیادی را در یک واحد تولیدی فعالیت دارد، نباید قرارداد موقت سه ماهه و ۶ ماهه و حتی سالانه داشته باشد چرا که این نوع قرارداد باعث حذف مزایای شغلی و تضییع حقوق این قشر زحمتکش می‌شود.

همچنین به گفته قیاسی،  کارگران به واسطه نبود امنیت شغلی حتی جرات نمی‌کنند شورای اسلامی کار و انجمن صنفی تشکیل دهند تا بتوانند از حق خود دفاع کنند؛ چرا که به محض درخواست آنان برای فعالیت در ارکان یاد شده برخوردهای نامناسبی با کارگران در محیط  شغلی آنان می‌شود و این قشر از ترس اینکه مبادا  قراداد مجدد شغلی با آنان منعقد نشود مطالبات و حق و حقوقش را کمرنگ دنبال می‌کنند.

مطالبه کارمندی

کار، فقط کارکردن در محیط کارگری نیست می تواند در محیط کارمندی هم باشد . در این میان کارمندان قراردادی هم مشکلاتی از جمله تفاوت حقوق آن هم به میزان زیاد با کارمند رسمی دارند. به عنوان مثال پری مرادی، کارمند شاغل در یکی از دستگاه های اجرایی گچساران با اشاره به اینکه بخش مهمی از عملکرد و خدمات دستگاه های اجرایی از سوی نیروهای  قراردادی ارائه می شود و با وجود اینکه نوع خدمت در شرایط مساوی است اما حقوق آنان بسیار کمتر  از نیروهای رسمی است، گفت: تحقق عدالت اداری و مزایای شغلی مطالبه مهم کارمندان از رییس دولت سیزدهم است.

مرادی با یادآوری اینکه تعداد پرشماری از کارکنان دستگاه های اجرایی با وجود داشتن تحصیلات مرتبط و مدرک در مقطع بالاتر و ارائه خدمات با کیفیت اما حقوق آنان نسبت به نیروهای رسمی بسیار کمتر است ، اظهارداشت: از رییس جمهور آینده انتظار می رود برای ساماندهی حقوق و مزایای نیروهای قراردادی شاغل در نهادها و سازمان های مختلف چاره اندیشی شود.

 آرزوهای مردم یک شهر نفت خیز

و اما از حوزه کار و دغدغه جوانان که بگذریم می توانیم به آرزوهای ساده مردم یک شهر هم بپردازیم. آن شهر می تواند شهر نفت خیز مسجد سلیمان باشد. امروز علیرضا ورناصری ، نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتکل و لالی در مسجد سلیمان می گفت: مسجد سلیمان منطقه ای مملو از ثروت است و به همان اندازه هم مظلوم و محروم است.

وضعیت راه ها در مسجد سلیمانی یکی از همین محرومیت هاست که ورناصری بدان اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵ سال است به بهانه های مختلف و پیش پا افتاده جاده میانبر اندیکا به لالی که مسافت نزدیک به ۷۰ کیلومتری را به کمتر از ۲۰ کیلومتر می رساند متوقف شده است  همچنین با وجود خدمات بسیار زیادی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول عمر خود انجام داد اما رفع نواقصی مانند آب، فاضلاب و آسفالت شدن کوچه ها برای مردم مسجدسلیمان تبدیل به آرزو شده است.

البته ناگفته نماند که  نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتکل و لالی در مسجد سلیمان ورناصری این را هم افزود که اکنون مشکل آب شرب مردم مسجد سلیمان  در حال حل شدن است و این مسیر را تا برطرف شدن مشکل  ادامه خواهیم داد.

ورناصری که درهمایش بزرگ میثاق با ولایت مسجدسلیمان سخن می گفت با این حال این نکته را تاکید کرد که مشکلات کشور با قهرکردن از صندوق های رای حل نمی شود بلکه راهکار اساسی حل مشکلات اجرایی کشور حضور در پای صندوق های رای است.

مشکلاتی که تا سر سفره مردم پیشروی کرده است

اینهایی که گفته شد بخشی از مشکلات مردم نجیب ایران است. اما مشکلات بویژه از نوع اقتصادی آنقدر زیاد است که به قول علی اصغر بهمنش، دبیر حزب وحدت و همکاری ملی مازندران، مشکلات تا سر سفره مردم هم پیشروی کرده است.

از طرفی هشت روز دیگر انتخابات ۲۸خرداد است و باید رییس جمهورآینده را برای چهار سال دیگر انتخاب کنیم. از طرفی دیگر مشکلات زیادی هم داریم اما مگر برای حل آن  نامزد رییس جمهوری نباید برنامه داشته باشد؟ این برنامه را کجا باید مطرح کند؟ این برنامه ها می تواند در جایی مثل مناظره مطرح شود تا مردم به داوری بنشینند.

حال پرسش این است که مگر نمی گوییم کشور مشکلات زیادی دارد که سرآمد آنها مشکلات اقتصادی است؟ پس باید نامزدها عملکرد دولت فعلی  برای تبیین مشکلات پیش آمده را نقد کنند. تا اینجا هیچ ایرادی بر نقد عملکرد نه تنها این دولت بلکه دولت های قبلی نیست. مساله این است نامزدی که می آید در مناظره شرکت می کند باید خودش برنامه داشته باشد؛ هر وقت هم نقد می کند نقدش هم با ملاحظاتی باشد. این ملاحظات چه می تواند باشد؟ اصلا آیا ۲ جلسه مناظره اخیر نامزدهای ریاست جمهوری چنین ملاحظاتی داشته است یا خیر؟

بهمنش،دبیر حزب وحدت و همکاری ملی مازندران در این خصوص امروز در گفت و گو با ایرنا نسبت به مناظره های اخیر بین نامزدهای ریاست جمهوری اولین نقدی که داشت این بود که نامزدها، مناظره با یکدیگر را به همایش نقد و تخریب دولت تبدیل کرده بودند. متاسفانه نقدهایشان هم، فاقد پشتوانه علمی بود در حالی که نقد عملکرد دولت باید با ارائه سند و مستدل باشد.

او افزود: همیشه عنوان شده است ، نقد منصفانه باعث رفع کاستی ها و حرکت به جلو می شود و این در صورتی امکان پذیر است که نقدها پشتوانه علمی داشته باشد، دلیل و سند برایش ارائه شود و مهم تر از همه ریشه های ناموفق بودن عملکرد با نگاه علمی و عقلانی شکافته شده و راهکار ارائه شود.

بهمنش نقد عملکرد دولت ها را یکی از ابزارهای مهم اصلاح روش ها و بهینه سازی سیستم اداره کشور در دوران مدرن دانست و گفت: نقد عملکرد دولت باید همواره در کشور ساری و جاری باشد و رسانه ها و احزاب و نخبگان باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند ، ولی نامزدهای ریاست جمهوری هنگام قرار گرفتن پشت میز مناظره باید برنامه هایشان را ارائه دهند و تبیین و تشریح کنند و البته پس از این مرحله می توانند برنامه خودشان را با مقایسه عملکرد دولت در همان بخش تبلیغ نمایند و به عنوان برنامه بدیل و بدیع معرفی کنند .

وی با اظهار این که مردم تاکنون با برگزاری ۲ مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری، شاهد چنین نگاهی به مناظره از سوی نامزدها نبوده اند و احساس اجحاف می کنند، تاکید کرد: نامزدها باید بدانند در این دوره از انتخابات بیشتر از هر زمانی با شهروندان آگاه به مسایل روز و مشکلات کشور مواجه هستند. چون اولا مردم مشکلات کشور را با گوشت و پوستشان احساس می کنند  و بر معیشتشان تاثیرگذاری کرده است و ثانیا به یمن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تا حدود زیادی ریشه های مشکلاتی که سفره اشان را کوچک تر کرده می شناسند؛ در نتیجه مناظره کنندگان باید با نگاه به چنین شهروندانی مسایل را مطرح کنند.

یکی از عجایب مناظره ها چه بود؟

بهمنش به نکته ای در مناظره اشاره کرد و آن را از عجایب عنوان کرد . وی در این خصوص به مطالب عنوان شده از سوی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره گروه ویژه اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » اشاره کرد و گفت: یکی از عجایب مناظره این بود ،افرادی که سه سال تمام با پیوستن کشور به این معاهده مخالفت می کردند، هنگام مناظره به مدافع آن تبدیل شدند، در حالی که این سوال برای همگان مطرح است که اگر برجام و این معاهده حلال مشکلات کشور است پس چرا در این سال ها با معطل نگه داشتن اف ای تی اف و انتقاد تند و تیز از برجام تلاش کردند تا کشور از مزیت های آن استفاده نکند؟
 

وی افزود : این بی انصافی است که ما اداره کشور با همه مشکلات و مشقات پس از سال ۹۷ و خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه بی سابقه طی ۴۰ سال عمر انقلاب اسلامی را نبینیم. این دولت توانسته است در چنین شرایطی که درآمدهای نفتی تقریبا به صفر رسید و بانک های ما تحت تحریم قرار گرفتند و در داخل هم عده ای با معطل نگه داشتن لایحه پیوستن ایران به  گروه ویژه اقدام مالی موسوم به « اف ای تی اف FATF » حلقه محاصره را تنگ تر کردند ، کشور را اداره کند.

اداره کشور با تمام محدودیت ها یک معجزه بود

جالب اینجاست در خصوص اداره کشور توسط دولت، امروز حسینعلی امیری، معاون امور پارلمانی رییس جمهوری در آیین پروژه تصفیه خانه شهرستان صومعه سرا در روستای چوبه اظهارداشت: بسیاری از حرف های به دلیل محرمانه بودن قابل بیان نیست اما اداره کشور با تمامی محدودیت‌های داخلی و خارجی یک معجزه بود.

امیری این را هم اضافه کرد : دولت باتوجه به تمام تحریم ها و همه گیری ویروس کرونا منابع کشور را به نحوی مدیریت کرد که توسعه در هیچ جای کشور متوقف نشد. عزم دولت همواره به خدمت و تلاش بود و با اعتماد به مردم که دولت را با بالاترین میزان آرا انتخاب کردند چرخ توسعه کشور در حال چرخش است.

امیری نادیده گرفتن تحریم های ظالمانه آمریکا را جفا به مردم دانست و گفت: تحریم های ظالمانه آسیب‌های جدی به کشور وارد کرد و دولت پیشین آمریکا و شخص ترامپ هم طوری برنامه ریزی کردند که کشور و کل نظام را با مشکل مواجه کنند.

معاون امور پارلمانی رئیس جمهوری، انتخابات را یکی از مولفه‌های قدرت بیان کرد و اینکه برگزاری انتخابات یک رویداد مهم در کشور است؛ نامزدها باید دیدگاه و برنامه‌های خود را بیان و از سیاه نمایی پرهیز کنند چرا که سیاه‌نمایی در مناظرات موجب ناامیدی مردم از نظام می‌شود.

انتقام در مناظره

علی طاهری، فعال سیاسی و جامعه شناس البرزی از طرفی دیگر از جمله کسانی بود که به روند مناظره های تلویزیونی نقد داشت. او این نکته را مطرح کرد که اکنون نامزدهای انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نه تنها به جامعه روحیه امید و نشاط نمی بخشند بلکه با بیان مطالبی که دولت امکان پاسخ دهی به آن را ندارد، فقط به تخریب دولت می پردازند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این نامزدهای انتخاباتی گویی برای انتقام گیری از دولت در صحنه انتخابات حاضر شده اند، خاطرنشان کرد: مناظره برای بیان برنامه های نامزد ریاست جمهوری در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی،سیاسی و فرهنگی به منظوراطلاع رسانی به مردم است درحالی که مردم از ۲ مناظره انجام شده چیزی بجز تخریب دولت دستگیرشان نشده است. نامزدها به جای این همه تخریب و توهین در مناظره، سخنرانی و یا برنامه های رسانه ای خود بویژه در فضای مجازی به بیان راهکارهای مناسب برای عبور از مشکلات و بحران های موجود در کشور بپردازند.

چگونه نامزد ریاست جمهوری انتخاب کنیم؟

هشت روز دیگر انتخابات می شود و مناظره ها ، چه خوب چه بد برگزار می شود. از طرفی ستادهای انتخاباتی نامزدها و سخنرانی های مختلف آنان هم هست به جز اینها می توانیم با دیگران بر سر اینکه به که رای بدهیم ، مشورت کنیم . این را مرتضی آرسته، دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان گفت.

او با توجه به اهمیت انتخابات در سرنوشت کشور به مردم توصیه کرد که با مشورت با افراد مطلع و بی‌طرف به انتخابی آگاهانه دست بزنند. مردم باید با انتخابی آگاهانه، فارغ از تاثیر جو تبلیغاتی، به افراد کارآمدی رای بدهند که بتوانند مسوولیت چهار یا هشت ساله دوران ریاست‌ جمهوری خود را به نحو احسن انجام دهند.

رسول حامدیان، دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان اصفهان نیز گفت: مردم باید علاوه بر حضور جدی‌ در انتخابات، در گزینش نامزدها دقت کنند زیرا اگر انتخاب درستی هم در سطح شوراهای شهر و هم ریاست جمهوری داشته باشند و افراد با کفایت و توانمند را روی کار بیاورند، شکوفایی اقتصادی کشور نیز رقم می‌خورد.

چگونه مرددها را تشویق به رای دادن کنیم؟

همیشه در هر انتخاباتی که صورت می گیرد یک عده هستند که مردد هستند مبنی براینکه رای بدهند یا نه . در این خصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارداشت: خواهش شخصی من این است که یک‌به‌یک با کسانی که احتمال می‌دهید هنوز برای شرکت در انتخابات مردد هستند، صحبت کنید و آنان را دعوت به شرکت در انتخابات کنید. همگان باید بدانند مقام معظم رهبری در ۳۰ سال گذشته، بیش از دیگران میراث جمهوریت را حفظ کرده‌اند.

او اضافه کرد: افراد هر چهار سال می‌آیند و می‌روند اما آنچه می‌ماند، اصل نظام است. گرچه مشکلات، از جمله مشکلات اقتصادی، بسیار است اما نباید با نظاممان قهر کنیم و باید همگی در انتخابات شرکت کنیم.
اما بشنوید از دانشجویان زاهدانی که امروز در میزگردی با موضوع تبیین ضرورت مشارکت سیاسی با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شرکت کردند.

فائزه جعفری زاده دبیر مجمع جوانان مومن و انقلابی یکی از همین دانشجویان بود که می گفت: مسکنی که امروز با ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌شود خرید هشت سال پیش با ۲۰ میلیون به‌راحتی قابل خرید و فروش بود.  بنابراین تغییر فرد منتخب در سیاست‌های اجرایی کشور تغییر ایجاد کرده و در نهایت تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم وارد می شود یا به تعبیر دیگر من و شما پای صندوق رای می رویم به کسی رای می دهیم که متناسب با نیازهای اقتصادی و قشری ما رفتار بکند و این انتخابی خواهد شد که در شرایط اقتصادی من به صورت مستقیم اثر خواهد گذاشت اگر شرکت نکردم طبقه دیگری می‌آید و برای من تصمیم می‌گیرد طبقه ای که  شاید دغدغه اش با دغدغه من متفاوت باشد. 

سوگند سالار،کارشناسی ارشد پژوهشگری هنر و فعال کانون کفا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: کشور ما از حکومت دیکتاتوری به دموکراسی تبدیل شده است که نشان از ارزش والای مردم دارد.

سالار با تاکید بر مشارکت سیاسی جوانان بویژه دانشجویان و شرکت فعال آنان در عرصه‌های مهم کشور بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر مردم امام خود را یاری نکنند با لگد دشمن بیدار می‌شوند که این دلیل محکمی بر مشارکت مردم است. 
غدیر کیخانژاد دانشجوی فعال فرهنگی و دبیر قرارگاه بصیر، دیگر شرکت کننده میزگرد یاد شده  با تایید گفته‌های سالار اظهارداشت: من فکر می‌کنم باید در نظر داشته باشیم که همان گونه که رهبر معظم انقلاب به مشارکت سیاسی مردم در انتخابات تاکید کردند رییس‌جمهور نیز حتماً باید پشتوانه مردمی داشته باشد چرا که اگر این پشتوانه را نداشته باشد نمی‌تواند برنامه‌های خود را محقق کند. 
وی ادامه داد: در یک کشور مثلاً فرانسه یا آلمان شما مشارکت مردم را در انتخابات نمی‌بینید که این نشان از بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت است اما در ایران همواره مشارکت مردم مشهود بوده و این نشان می‌دهد که مردم ایران پشتوانه حکومت هستند.

کیخانژاد تصریح کرد: نامزد ریاست جمهوری باید متناسب با مشکلات مردم راه‌حل ارائه دهد نه اینکه خیلی وعده‌های غیر واقعی بدهد که باید این وعده‌ها در آینده به مطالبه مردم تبدیل شود.

ملت ایران همیشه پای صحنه بوده اند

همچنین یک خبر از معصومه ابتکار،معاون رییس جمهوری در امور خانواده و بانوان  که روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه یادبود ۱۷ هزار زن شهید و ایثارگر کشور سخن می گفت . او اینطور اظهار نظر کرد: چگونه است مردمی که همیشه در هر شرایطی پای ارزش‌های انقلاب و کشور ایستادند و آن را را سرپا نگاه داشتند امروز نسبت به تعیین سرنوشت آن بی تفاوت باشند، در شرایطی که ایران به حضور همگان در عرصه های مختلف نیاز دارد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ملت ایران همیشه پای صحنه بوده و پای ارزش های این کشور ثابت قدم مانده اند؛ چطور است اکنون فکر می کنیم راه حل ترک صحنه است در شرایطی که بناست سرنوشتمان رقم بخورد. این زنان و مردان در

معاون رییس جمهوری یادآور شد:  گاهی ممکن است نتوانیم در و پنجره ها را باز نگاه داریم اما لااقل می توانیم پایمان را لای در بگذاریم تا در برای همیشه بسته نشود.  

خواستم بگویم مسابقه هوش ، خجالت کشیدم

پیام امروز حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت حضور گسترده آحاد مردم در انتخابات ۲۸ خرداد نیز جالب است. عبادی در بخشی ازاین پیام گفت: خواستم بگویم - مسابقه هوش - خجالت کشیدم - چون مردم هوشمند ما بالاترند از این سطح.

وی ادامه داد: به نظر شما از فرصتی که انقلاب به دست ما داده و شخصی یا جریانی نمی‌تواند مثل یک پادشاه پنجاه سال بر ما تحمیل شود و حتی او را نیز پایین آورده در حد یک خدمتگزار، حالا سر چهار سال، نه کودتا، نه اعتراض، بلکه حق انتخاب خدمتگزار برای ما ثبت نموده؛ آیا شکرانه این اختیار غیر از انتخاب بهتر است تا به موجب آن یک جشن بزرگ نصیب مردم شود؟

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: به نظر شما وقتی دشمنان ما؛ آمریکا، صهیونیست، انگلیس، فرانسه، منافقین، وهابی‌ها، بهایی‌ها، بی‌دین‌ها، مزدورهای جریان‌های خائن وابسته به خارج، فتنه‌گرها، قاتلین فرودگاه بغداد و آنها که ما را می‌کشند، هماهنگ تحریم می‌کنند، برای بچه‌های ما مواد مخدر وارد می‌کنند، شراب و سگ و قلاده وارد می‌کنند، منکرات و فحشا و قانون‌شکنی ترویج می‌نمایند و همه گزینه‌های نابودی ما را روی میز دارند حالا همه هماهنگ تبلیغات می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنید، معنای این پیام چیست؟ وظیفه ما چیست؟

وی افزود: به نظر شما وقتی بزرگان جامعه، نخبه‌های متعهد، دانشمندان دلسوز، فرهیختگان فهیم، مراجع بزرگوار دین، امامین انقلاب (دامت برکاتهم) شرکت در انتخابات را لازم و واجب می‌شمارند و حتی سهل‌انگاری در این مشارکت که خدای ناخواسته موجب شکست مردم و آسیب به اسلام شود را ترک واجبی می‌دانند که در رأس گناهان کبیره است و حکم عقل نیز همین است، تکلیف ما چه خواهد بود؟ همچنین دعوت بیش از ۱۰ هزار نفر از اساتید و مدرسین محترم دانشگاه‌ها را چگونه اجابت خواهیم کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: پس به رغم دشمنان؛ پیروزی بزرگ را رقم زده و به روح حاج قاسم عزیز، همه در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت خواهیم کرد.

و اما حسن ختام امروز جمع بندی اخبار انتخاباتی استان ها یک خبر از مرکز قم به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق قم است. این شرکت در اطلاعیه‌ای با ارائه هشدارها در خصوص تبلیغات انتخاباتی از کاندیداها و ستادهای تبلیغاتی انتخابات درخواست کرد از نصب هرگونه سازه تبلیغاتی روی تاسیسات و شبکه‌های برق به علت مخاطرات جانی و احتمال سقوط پایه‌های برق و خسارت به اموال دولت و مردم جدا خودداری نمایند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود