تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

کشف یک سیاره قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی

گروهی بین المللی از دانشمندان اخترشناس برای نخستین بار، سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف کردند که تقریبا اندازه کره زمین است و در آن احتمالا آب به صورت مایع وجود دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می گویند: این سیاره به نام «کپلر 186 اف» (Kepler-186f) اندازه کره زمین است و به دور یک ستاره کوتوله بسیار کوچکتر و سردتر از خورشید در خارج از منظومه شمسی می چرخد . دمای این سیاره به اندازه ای است که آب می تواند به صورت مایع در آن وجود داشته باشد.

از هزار و 800 سیاره خارج از منظومه شمسی که از 20 سال پیش کشف شده اند ، حدود 20 سیاره در مدار ستاره های خود در حال چرخش هستند.

اما این سیاره ها بزرگتر از کره زمین هستند و به همین سبب است که نمی توان تشخیص داد این سیارات گازی هستند یا سنگی.

سیاره کپلر 186 اف که به تازگی کشف شده است در منطقه ای خارج از منظومه شمسی در فاصله 490 سال نوری از خورشید قرار دارد.

در این منطقه پنج سیاره هم اندازه زمین وجود دارد ولی کپلر 186 اف در منطقه ای قرار دارد که به آن ناحیه قابل سکونت می گویند زیرا احتمال وجود آب در این سیارات بسیار زیاد است.