کد خبر: ۳۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۵

فاصله 90 پله‌ای ایران در تولید تا صادرات گل و گیاه!

در حالیکه کشورمان از نظر تولید گل و گیاه در جایگه هفدهم در جهان قرار دارد در زمینه صادرات در رتبه 107 قرار گرفته است.

غلامحسین سلطان محمدی - رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که سالانه 100 میلیون دلار صادرات گل و گیاه از کشور ایران به کشورهای همسایه انجام می‌شود، اظهار کرد: 10 برابر بیشتر از این عدد واردات گل و گیاه در کشور داریم که باید راهکارهای کارشناسی در این زمینه در نظر گرفته شود.

وی این مساله را یکی از معضل‌های بخش اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: این مساله موجب خروج ارز و صدمه به بدنه اقتصاد کشور می‌شود به همین دلیل باید راهکارهایی در جهت افزایش صادرات و کاهش واردات در ایران اعمال شود.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: تولید در بخش گل و گیاه باید موجب افزایش صادرات شود چراکه به دلیل شرایط اقلیمی و چهار فصل بودن کشور ایران می‌توان از گل و گیاه استفاده بهینه‌تری کرد.

وی افزایش صادرات را به منزله ارزآوری به کشور دانست و گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی و تخصصی و استفاده از متخصصان این امر به فکر افزایش کیفیت و در نتیجه آن افزایش تولید صادرات گل و گیاه بود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران تصریح کرد: لزوم صادرات مطلوب و سودآور در کشور ایجاد فکر کارشناسی و اصولی در تمام جنبه‌های پرورش گل است ؛به گونه‌ای که اگر بخواهیم صادرات را افزایش دهیم در مرحله اول باید به فکر افزایش تولید با کیفیت بود.

به گفته سلطان محمدی یکی از راهکارهای دیگر برای افزایش صادرات و تولید مطلوب گل و گیاه استفاده از بسته‌بندی شکیل و مناسب است چراکه عمر گل کوتاه است و باید اقدامات برای نگهداری آن انجام شود.

وی با بیان این‌که بازار تولید گل و گیاه ایران در مرحله 17 در میان سایر کشورها است، اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارهای افزایش تولید با کیفیت، آشنایی با تجارب و علم سایر کشورهای در امر پرورش گل و گیاه است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با بیان این‌که مشکلات بسیاری برای پرورش گل و گیاه برای تولیدکنندگان از گذشته تاکنون وجود داشته است، گفت: باید راهکارهای تخصصی و کارشناسی بسیاری برای حل این مشکلات و معضلات دز نظر گرفته شود و فرهنگ خرید گل میان مردم نهادینه شود.