کد خبر: ۳۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷

پژوهشگر امريکايي: توافق جامع با ايران فقط بايد هسته‌اي باشد

ديپلماسي ايراني: در حالي که روز دوشنبه روزنامه لبناني النهار به نقل از يک مقام امريکايي گزارش داده بود که باراک اوباما، رئيس جمهوري ايالات متحده امريکا تلاش مي کند تا در طول گفت وگوهايش با ايراني ها آنها را قانع کند که توافق جامع هسته اي تا بعد از انتخابات ميان دوره اي مجلس نمايندگان کنگره در ماه نوامبر به تعويق بيفتد اما در آخر حتما اين توافق نامه را با آنها امضا خواهد کرد، روز سه شنبه يک پژوهشگر فعال امريکايي در يکي از مهمترين مراکز اتاق فکر امريکا که نامي از او به ميان نيامده است، درباره احتمال توافق نهايي ميان ايران با 1+5 به اين روزنامه مي گويد: «من فکر نمي کنم که ايران و مجموعه کشورهاي 1+5 بتوانند بر سر پرونده هسته اي ايران و لغو تحريم ها به توافق برسند. آخر کار به اعتقاد من عمليات نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران است. اما اين که چه کسي اين کار را انجام مي دهد بحث ديگري است.»

وي که در گذشته از مقام هاي رده بالاي وزارت امور خارجه امريکا بوده است در ادامه به روزنامه النهار مي گويد: «امريکا بايد به همان توافق نامه هسته اي که مجموعه 1+5 با ايران به توافق مي رسند، کفايت کند و ديگر امور و قضاياي منطقه اي را رها کند.»

اين پژوهشگر در ادامه به سوريه مي پردازد و مي گويد: «ما بايد از مجموعه هاي مخالف اسد در سوريه حمايت کنيم و در جهت تقويت آنها کار کنيم، امريکا نبايد به توافق بر سر سلاح هاي شيميايي با سوريه اکتفا کند حتي اگر اين وسط پاي روس ها در ميان باشد. چگونه اوباما مي تواند تهديد حمله نظامي عليه بشار اسد را عملي کند و دست به حمله نظامي بزند، نمي دانم ولي همين که گفته شود سلاح شيميايي استفاده شده است و ده ها يا صدها نفر از مردم کشته شده اند، کفايت مي کند، همين مساله به تنهايي مي تواند بهانه لازم براي حمله نظامي به سوريه را بدهد. تا همين الآن گفته مي شود که بيش از 150 هزار نفر از ابتداي ناآرامي هاي سوريه تا کنون کشته شده است. ما بايد به طور جدي بر روي هماهنگ ساختن فعاليت هاي نظامي مخالفان در داخل سوريه کار کنيم. بايد آنها را از تروريست هايي که به آساني توانستند وارد سوريه شوند، پاکسازي کنيم. وجود اين افراد باعث شده است تا بشار اسد بگويد که در حال جنگ با تروريست ها است. بايد که سوريه از وجود تروريست ها به هر وسيله اي که شده است، پاکسازي شود. لازم است که امريکا حمايت نظامي از مخالفان سوري کند. اين بدان معنا نيست که ضرورتا بايد ارتش به اين کشور بفرستد و جنگ زميني در بگيرد. بلکه مي تواند سلاح بفرستد و نيروهاي نظامي را آموزش دهد و از "يگان هاي ويژه" استفاده کند.»
تهيه کننده اين گزارش مي گويد که در پاسخ به اين اظهارات پژوهشگر امريکايي به او گفتم: «امريکا دائما ملامت مي شود که آن چه بايد در سوريه انجام مي داد را انجام نداده است. اما ملامت قبل از هر چيز متوجه اعراب و به همراه آنها ترکيه است براي اين که دو دسته شدند و نتوانستند به مسئوليتي که گفتند به آن عمل مي کنند، عمل کنند. آنها نه توانستند ميان مخالفان وحدت و يک پارچگي ايجاد کنند و نه توانستند نيروهاي واحد سياسي و نظامي يک پارچه ايجاد کنند. بلکه بر عکس در تجزيه و تقسيم آنها نقش ايفا کردند و باعث شدند که بيش از پيش کشته دهند. آنها فقط در ميدان مبارزه کشتند و کشته شدند.»

در پاسخ به اين اظهار نظر، پژوهشگر امريکايي مي گويد: «اين حرف صحيح است. اما اوباما درباره خط قرمزي صحبت کرد که خيلي زود خط سفيد شد. به هر حال بايد فورا کاري انجام دهد.»
وي دوباره به ايران مي پردازد و مي گويد: «ايران از داخل منطقه مي جنگد و ما نمي توانيم با نقش منطقه اي آن توافق کنيم.»
روزنامه نگار النهار حرف وي را قطع مي کند و مي گويد: «ايران قدرتمند است و مي تواند به خوبي از خود دفاع کند اگر چه به اعتقاد من الآن در جايگاه تدافعي قرار گرفته است. براي همين امريکا بايد به همراه گفت وگوهاي هسته اي درباره مسائل دو جانبه منطقه اي و نقش آن در منطقه نيز صحبت کند تا بتواند اطمينان اعرابي که از ايران ترسيده اند را نيز جلب کند.»
اين پژوهشگر امريکايي در پايان مي گويد: «ما آنها را مطمئن مي کنيم و به تلاش هايمان در اين زمينه نيز ادامه مي دهيم. امريکا منطقه آنها را رها نمي کند و نمي تواند آنها را هم تنها رها کند براي اين که به نفتشان نياز دارد. آنها در رقابت و مبارزه با رقبايمان به ما کمک مي کنند.»