کد خبر: ۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۸۹
نیویورک تایمز:

امریکا با عدم صراحت در مورد ابوطالبی به ایران فرصت تغییر او را داد/جر و بحث تهران و واشنگتن ادامه پیدا می کند اما به مذاکرات ضربه نمی زند

روز جمعه ، دولت اوباما اعلام گفت از ورود سفیر ایران در سازمان ملل به امریکا جلوگیری می کند . این اقدام دست رد گذاشتن جدی به سینه ایران درطول مذاکرات حساس هسته ای با این کشور بود.
نیویورک تایمز نوشت: روز جمعه ، دولت اوباما اعلام گفت از ورود سفیر ایران در سازمان ملل به امریکا جلوگیری می کند . این اقدام دست رد گذاشتن جدی به سینه ایران درطول مذاکرات حساس هسته ای با این کشور بود.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، این تصمیم غیرمعمول به دنبال توفانی سیاسی درکنگره درارتباط با نقش این دیپلمات در بحران گروگان گیری درسال های 81- 1979 میلادی درایران است، اما مقامات امریکایی گفتند آنها انتظار ندارند این تصمیم مذاکرات هسته ای را مختل کند .

ین دیپلمات، مترجم گروه دانشجویان مبارزی بود که به سفارت امریکا در تهران درسال 1979 هجوم بردند و آمریکایی ها را به مدت 444 روز به گروگان گرفتند .

به نظر می رسید کاخ سفید با عدم صراحت در رد این درخواست ، به منظور حل این بن بست برای ایران راهی باقی گذاشته است . ایران می تواند از انتخاب آقای ابوطالبی صرفنظر و ادعا کند امریکا در این زمینه اقدام لازم را انجام نداده است و برای اینکه این سمت مهم دیپلماتیک خالی نماند، فرد دیگری را تصدی این سمت انتخاب کرده است.

بعد از آن که سنا به اتفاق آرا به منع ورود ابوطالبی به امریکا رأی داد ، دولت آمریکا اعلام کرد به ایران در این مورد هشدار داده که انتصاب وی قابل قبول نیست. روز سه شنبه ، مجلس نمایندگان نیز همین قانون راتصویب کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت :" ما مسلمً موافق این مصوبه کنگره هستیم . ما قبلاً به سازمان ملل و ایران گفته ایم که برای وی روادید صادر نخواهیم کرد. "

کارنی گفت :"اوباما، پیش از تصمیم به امضای این مصوبه، با توجه به قانون اساسی آن را بررسی می کند. طبق قانون اساسی فردی که در فعالیت های تروریستی یا جاسوسی علیه امریکا دخالت داشته باشد اجازه ورود به این کشور را ندارد .

براساس قانون سال 1947 میلادی که دفتر اصلی سازمان ملل در نیویورک تشکیل شد، امریکا موظف است برای دیپلمات های منصوب شده از سوی کشورهای عضو این سازمان، حتی کسانی که به آنها ایرادی وارد است ، روادید صادر کند. اما امریکا بر اساس نگرانی های مربوط به مسائل امنیتی ، تروریسم ، یا سیاست خارجی ،این حق را نقض و این قانون را تغییر داده است .

مقامات دولت آمریکا درباره اشاراتی مبنی بر این که نقش ابوطالبی در بحران گروگانگیری علت این اقدام علیه او است بحثی نکردند. کارنی گفت :" درست است اگر بگویم بحث های انجام شده درباره این قضیه، اخبار مربوط به آن ، نظراتی که در بحث های کنگره و نکاتی که در خود این قانون عنوان شده اند ، بازتاب دیدگاه های ماست .

روزجمعه ،ابوطالبی گفت :" جای بسی تأسف است که دولت امریکا بر خلاف قوانین بین المللی ،تعهد کشور میزبان و نیز حق ذاتی کشور مستقل عضو برای تعیین نماینده خود در سازمان ملل، چنین تصمیمی را می گیرد."

ابوطالبی، ضمن صدور بیانیه انتقادی خود درسایت توئیتر عنوان کرد که از منظر قانون، امریکا مسیر جدید و بی سابقه ای را آغاز و با مصوبه داخلی مجلس خود، کنوانسیون های بین المللی را نقض کرده است. اصل این پیام به فارسی درج شده است.

مناقشه برسر انتصاب ابوطالبی زمانی مطرح می شود که امریکا و ایران برای برطرف ساختن تنش های خود تلاش و درباره توافق برسر برنامه هسته ای ایران فعالیت می کنند.

با این همه ،مقامات دولت گفتند که این موضوع به آخرین دور مذاکراتی که در وین برگزار شد ، خدشه ای وارد نکرده است و پیش بینی آنها این بود نظر به سایر انگیزه های ایران برای انجام توافق ، این قضیه در احتمالات موجود برای انجام توافق تأثیری ندارد.

جن ساکی ، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت :" آنها دلایل خود را برای این کار دارند ، ازآن جمله؛ تأثیر تحریم ها و خواست خود برای تحقق وعده های حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ، درمبارزات انتخاباتی خود. "

به گفته یک مقام امریکایی ،درحالی که هنوز هم اختلاف نظرهای چشمگیری میان دوطرف وجود دارد، از دیپلمات های ایران و قدرت های مهم جهان انتظار می رود در دور آتی مذاکرات دروین، نوشتن پیش نویس توافق نهایی هسته ای را آغاز کنند.

تد کروز، سناتور جمهوریخواه از ایالت تکزاس ، دو لمبورن ، نماینده جمهوریخواه از ایالت کلرادو، از عاملان اصلی تصویت طرح منع صدور روادید برای این دیپلمات ایرانی بودند. تصویب به اتقاق اراء این طرح نشان دهنده آن است که کنگره نمی خواهد در برابر ایران که بسیاری از دمکرات ها و جمهوریخواهان آنرا، به رغم تلاش های دولت برای رفع تنش ها، دشمن توصیف کردند، ضعف سیاسی نشان دهد.

محمد جواد ظریف ، وزیرخارجه ایران، دیپلمات تحصیلکرده امریکا ، که زمانی سفیر ایران درسازمان ملل بوده است ، قبل از رای مجلس نمایندگان امریکا عنوان کرده بود که ابوطالبی گزینه ایران باقی خواهد ماند.

روز چهارشنبه ، ظریف در وین گفت :" ما به امریکایی گفته ایم که ما مجرب ترین ، منطقی ترین فرد مناسب سفارت را معرفی کرده ایم . "

به رغم ادبیات تند ، برخی از کارشناسان امریکایی در زمینه ایران گفتند بنا به پیش بینی آن ها ، این مناقشه تلاش های گسترده باهدف دستیابی به توافق هسته ای را مخدوش نمی کند.

کلیف کاپچن، تحلیل گر مسایل ایران در موسسه مشاوره مخاطرات سیاسی درواشنگتن ، گفت :" برای دو هفته آینده، یعنی احتمالاً بعد از انتخاب نماینده جدید، جرو بحث های دیپلماتیک را پیش بینی می کنیم .