کد خبر: ۳۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۲۰
یک روزنامه روس مطرح کرد:

مردی که ایران را به بازار نفت بازگرداند

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرده که به رغم اعمال تحریم های سخت اقتصادی، میزان استخراج در جمهوری اسلامی ایران افزایش خواهند یافت.
روزنامه روسی وستی اکونومی نوشت: بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرده که به رغم اعمال تحریم های سخت اقتصادی، میزان استخراج در جمهوری اسلامی ایران افزایش خواهند یافت.

به گزارش سرویس بین الملل «تیک» Tik.ir، در اواخر ماه دسامبر، تهران اعلام کرد که در صورت لغو تحریم ها، این کشور استخراج نفتی خود را تا حدی که امکانات فنی اش اجازه می دهند، افزایش خواهد داد. واضح است که اوپک به این سخنان توجه نشان داده است. زنگنه خاطر نشان کرده که وی به رغم این که تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی علیه این کشور به بخش انرژی کشورش ضربه می زند، آماده است تمامی منابع نفتی را به کار گیرد.

این وزیر خاطر نشان کرد: «ما امیدواریم که تحریم ها کاهش یابد، اما ما سخت ترین شرایط را در نظر می گیریم و نقشه راه خود را به حساب محفوظ ماندن رژیم تحریم ها، تدوین کرده ایم».

براساس ارزیابی های ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، ایران در ماه مارس 79/2 میلیون بشکه نفت استخراج کرده است. این حجم 5/3 درصد بیش از شاخص میانگین آن در سال 2013 میلادی می باشد. زنگنه معتقد است که طی یک سال مالی فعلی که در ماه مارس آغاز شده، احتمال دارد استخراج نفت این کشور تا 2/4 میلیون بشکه نفت در روز افزایش یابد.

ایران در حدود 9 درصد از ذخایر نفتی جهانی و بیش از 12 درصد از ذخایر کشورهای عضو اوپک را در اختیار دارد. براساس شاخص های مربوط، این کشور فقط از ونزوئلا و عربستان سعودی عقب تر است. براساس طرح توسعه پنج ساله ای که اجرای آن در سال 2010 میلادی آغاز شد، ایران قصد دارد استخراج نفت خود را به 5 میلیون بشکه در روز برساند.

عبدالله سالم البدری، دبیر کل سازمان اوپک، که تلاش می کند روند توسعه آینده این سازمان را که در اثر افزایش تولیدات در منطقه امریکای شمالی دچار مشکل شده است، مشخص کند نیز توجهش به این فرایند جلب شده است. براساس مصوبه مورخ سال 1970 میلادی، صادرات نفت خام از امریکا محدود شده است.

زنگنه حتی در ماه دسامبر، یعنی یک ماه بعد از این که در نتیجه عقد توافقنامه هسته ای موقت بخشی از تحریم های اعمالی علیه ایران کاهش یافت، نیز به افزایش استخراجات اشاره کرده بود. در این میان، مذاکراتی که در هفته جاری برگزار شد، «نسبتا موفقت آمیز» بوده اند. طرفین تصریح کرده اند که تمامی نقاط ضعف در دیدار ماه مه در وین از میان خواهند رفت. به رغم این پیشرفت های حاصله، دولت امریکا خاطر نشان می کند که عرصه انرژی ایران برای تجارت بسته است.

در سال گذشته، پایگاه اطلاع رسانی در بخش انرژی امریکا خبر داد که صادرات نفت به طور پیوسته از میزان حداکثر 5/2 میلیون بشکه خود در روز نیز کاهش داشته است. در این میان، زنگنه ابراز اطمینان کرده که ایران برای افزایش صادرات نفتی خود نیازی به «اجازه آمریکا» ندارد.

براساس شرایط مندرج در توافقنامه هسته ای موقت، صادرات نفت ایران تا 1 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد، اگرچه، اطلاعات مربوط به صادرات نشان می دهند که صادرات ایران طی پنج ماه اخیر از این سطح بیشتر بوده است. البدری یادآور شد که چرخ جهان «با نفت می چرخد»، از این رو، ایران از آن جایی که با قاطعیت روی مواضع خود پافشاری می کند، به رغم اعمال تمامی تحریم ها، در بازار نفت از وزنه مهمی برخوردار خواهد شد.

اوپک قصد دارد با وجود افزایش استخراج در امریکای شمالی، در آینده نیز در بازار جهانی انرژی نقش کلیدی ایفا کند، اگرچه در صورت تثبیت حجم این صادرات، احتمال دارد، دینامیک داخلی تغییر یابد.