کد خبر: ۳۲۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۴

چرا حمله آمریکا به خاک سوریه پیامی برای ریاض است؟

لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا در اولین اظهار نظر خود بعد از حمله ارتش آمریکا به خاک سوریه آن را اقدامی کاملا حساب شده و علیه هدف صحیح توصیف کرد
سید عماد حسینی- لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در اولین اظهار نظر خود بعد از حمله ارتش آمریکا به خاک سوریه آن را اقدامی کاملا حساب‌شده و علیه هدف صحیح توصیف کرد.

 

اگر زمان وقوع این رخداد را  به وقت آمریکا محاسبه کنیم، باید این گونه اعلام کرد که آمریکا طی ۲۴ ساعت ۳ پیام جداگانه اما در یک راستا برای ریاض ارسال کرده است.

 

دیروز پنج‌شنبه به وقت آمریکا شاهد گفتگوی تلفنی جو بایدن با پادشاه عربستان بودیم. صرف نظر از این که در این گفت‌وگو چه مسائلی رد و بدل شد، هم‌زمان با آن خبر رسید دولت آمریکا ترجیح داده است رسانه‌ای کردن گزارش سیا در رابطه با قتل خاشقجی را به تاخیر بیاندازد. در حالی که چند ساعت بعد از آن هم منطقه‌ای در بوکمال سوریه، به زعم آن که گروه گردان‌های حزب‌الله عراق در حال انتقال سلاح و مهمات از این نقطه به داخل سوریه است، مورد هدف ارتش آمریکا قرار گرفت.

 

ظاهرا کاخ سفید در تعامل خود با سعودی‌ها بعد از چند ضربه‌ای که به میخ زده بود و باعث شکل‌گیری موجی از رعب و وحشت در میان شاهزاده‌های حاکم بر این کشور شد، حال به دنبال کسب نتایج و جمع‌آوری غنایم است و چند ضربه‌ای هم به نعل زد تا ریاض راحت‌تر با پرداخت صورتحساب تهیه شده توسط بایدن کنار بیاید.

 

وقتی بایدن در گفتگوی تلفنی خود با پادشاه عربستان همچنان بر تعهد واشینگتن برای دفاع از امنیت عربستان سخن می‌گوید و چند ساعت بعد مواضعی که ادعا می‌شود متعلق به گردان‌های حزب‌الله عراق، گروهی که چندی پیش رسما و مستقیما عربستان و آل‌سعود را تهدید کرده بود، مورد هدف قرار می‌گیرد، بی‌تردید بیش از آن که اقدامی بر علیه محور مقاومت محسوب شود، پیامی برای سعودی‌ها تفسیر خواهد شد.

 

این پیام که پیش از این ترامپ آن را با شفافیت معروف خود اعلام می‌کرد، توسط بایدن در لفافه و بعد از کش و قوس‌های مختلف اعلام شد تا بار دیگر به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از یک سو و محمد بن سلمانی که از وحشت علنی شدن گزارش سیا راهی بیمارستان شده بود، خبری مهم دهد. به نظر می‌رسد گرچه دولت‌ها در آمریکا تغییر می‌کنند اما جایگاه کشوری همچون عربستان همچنان همان عابر بانکی است که بود و با وجود تغییر شکل صورتحساب، سعودی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند و در هر شرایطی باید آن را پرداخت کنند.

 

پس حق با وزیر دفاع آمریکاست که این حمله کاملا حساب شده و در راستای اهداف کلان آمریکا در منطقه انجام گرفته است و هدف ضربه‌ای که به سوریه وارد شد، ریاض است.