کد خبر: ۳۲۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۷

جلب ۴/۹ میلیارد دلار سرمایه خارجی در ده ماهه امسال

وزیر امور اقتصادی و دارایی از جلب ۴/۹ میلیارد دلار سرمایه در ده ماهه امسال با توجه به تنگنای تحریم ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند که به استان گلستان سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان اظهار داشت: در این شرایط تنگنا و فشار حداکثری در ده ماهه ابتدایی امسال توانستیم ۴/۹ میلیارد دلار جلب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم در حالی که بسیاری از عوامل، مانع از هدایت سرمایه گذار خارجی به استان ها شده اند.
وی از بخش خصوصی توانمند به عنوان نیروهای موثر در کنار مدیران  یاد کرد که می توانند کاملا نقش جاذب سرمایه گذار را در استان ایفا کنند.
به عقیده وی سرمایه گذار باید دید تیزبین و عقاب گونه داشته باشد که فرصت ها را کشف و شریک خوب را جذب کند تا دریچه های جدید بازار را رصد نماید.

دژپسند با اشاره به  ظرفیت "کشاورزی" استان گلستان و در عین حال بالا بودن میزان "نابرخورداری" آن، بر لزوم حمایت بیشتر از این استان تاکید کرد و گفت: وقتی به استان های کم برخوردار کمک کنیم تبعات آثار مثبت آن به تمام کشور بر می گردد.
وزیر اقتصاد از صنعت گردشگری در استان های شمالی به عنوان ورودی های اصلی کشور یاد کرد و افزود: تنها با درایت در مدیریت می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
دژپسند خلیج گرگان و جزیره آشوراده را از جمله ظرفیت های گردشگری در استان دانست که می تواند منابع درآمدهای زیادی برای استان باشد. 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه قابلیت ها به فعل تبدیل نمی شود مگر اینکه دولت و بخش خصوصی دو بال اقتصاد باشند، افزود: اینکه می گویند در شمال کشور نمی توانیم صنعت را توسعه دهیم نظری کاملا مطرود است چرا که ما امروز صنعت پاک داریم، صنعت IT که در اقتصاد هوشمند حرف اول را میزند داریم.
وزیر اقتصاد افزود: با  اخذ تصمیم منطقی و کلی برای توسعه استان و تقسیم کار در کنار مدیران استانی، بر خود وظیفه می دانم، در راستای بهبود شرایط استان قدم بردارم، چرا که معتقدم با رسیدگی به استانهای شمالی می توانیم وابستگی کشور را به خارج کم و حتی آن را اهرمی برای توسعه صادرات و حضور بادوام ایران در اقتصاد جهانی کنیم.
لازم به ذکر است در این جلسه، مباحثی در ارتباط با طرح احیای خلیج گرگان، طرح توجیهی پتروشیمی و طرح شش هزار هکتاری اراضی گمیشان برای پرورش میگو طرح و به تصویب رسید و مقرر شد برای تامین مالی این پروژه ها از ابزارهای گوناگون بویژه بازار سرمایه استفاده گردد.