کد خبر: ۳۲۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۷

انتخاب رییس جدید چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر اراده‌ای در سطح کلان دولت و کلیه وزارتخانه‌های مرتبط وجود نداشته باشد، هر شخصی که رییس سازمان بورس شود خیلی کاری از پیش نخواهد رفت. البته رییس سازمان بورس می‌تواند از جهت تنظیم بهتر ارکان بازار، پیگیری مطالبات بازار سرمایه، صحبت مستقیم با سهامداران و تبیین شرایط فعلی نقش مهمی ایفا کند.
در طول هفته‌های اخیر بازار سرمایه با ریزش‌های سنگینی مواجه شد. دوشنبه هفته گذشته تعدادی از سهامداران روبه روی ساختمان سازمان بورس تجمع کردند و خواستار برکناری رئیس سازمان شدند و فردای آن روز رییس سازمان بورس تهران طی نامه‌ای از منصب خود استعفا داد. قالیباف اصل دلیل استعفای خود را مسائل سیاسی عنوان کرد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی ریزش‌های اخیر را نه سازمان بورس، بلکه دعواهای جناحی و اختلافات سیاسی میان مجلس و دولت و سیاست‌های مثل قیمت‌گذاری دستوری میدانند. با این حال بسیاری از سهامدارن چشم انتظار رییس جدید سازمان بورس و اثرگذاری این انتصاب بر بازار هستند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، نسبت به انتخاب رییس جدید سازمان بورس هشدار داد و گفت: انتظار ما از مجموعه دولت و متولیان بخش اقتصاد و وزیر اقتصاد این است که نهایت دقت را در انتخاب فرد جدید داشته باشند تا دغدغه کنونی مردم در بازار سرمایه با انتخاب یک مدیر کارآمد، توانمند و قوی پوشش داده شود. ما خبرهایی از دولت در مورد پیشنهادهای جایگزین برای سازمان بورس داریم که نگرانی‌های ما را در این زمینه دو چندان کرده است.

محمد مهدی رباطی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به این که هنوز فرد قطعی برای ریاست سازمان بورس مشخص نشده و فعلا موضوع در گیر و دار گمانه زنی است، گفت: باید ببینیم با توجه به اهمیت موضوع و شرایطی که بورس دارد، چه ساز و کاری از سوی دولت و وزارت اقتصاد اتخاذ می‌شود. لیکن در شرایط فعلی رییس سازمان بورس بسیار نقش مهمی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور دارد. رییس سازمان بورس نقش هماهنگ‌کننده میان ارکان بازار و  سیاست‌گذار در خصوص نحوه معاملات، ریزساختارهای بازار، جهت گیری کلی بازار و توسعه آن دارد. فلذا این که چه کسی و با چه سطح دانش و تجربه و با ارائه چه برنامه‌هایی انتخاب شود در سرنوشت سرمایه‌گذاران، در مدل فعالیت بازار، در توسعه بازار نقش بسیار تعیین کننده‌ای خواهد داشت.


این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: آقای قالیباف اصل در شرایطی این مسئولیت را قبول کرد که شاخص به اعداد بسیار بالایی رسیده بود، هر لحظه بیم این می‌رفت که بازار وارد اصلاح شود و شرایط پرریسکی حاکم بود. البته از عمر ریاست ایشان مدت کوتاهی گذشته بود که بازار وارد اصلاح شد. شاید ایشان آن‌چنان زمانی برای پیاده کردن برنامه‌ای در خصوص بازار نداشت. نکته مهم دیگر این است که بدنه دولت و سایر ارکان اقتصادی آن هم همکاری لازم را با بازار سرمایه نداشتند. نمیتوان از یک طرف به نفع واسطه‌ها از جیب سهامداران، قیمت‌گذاری دستوری شود و از طرف دیگر انتظار آن باشد که بازار سرمایه واکنش نشان ندهد.
وی افزود: اگر اراده‌ای در سطح کلان دولت و کلیه وزارتخانه‌های مرتبط وجود نداشته باشد، هر شخصی که رییس سازمان بورس شود خیلی کاری از پیش نخواهد رفت. البته رییس سازمان بورس میتواند از جهت تنظیم بهتر ارکان بازار، پیگیری مطالبات بازار سرمایه، صحبت مستقیم با سهامداران و تبیین شرایط فعلی نقش مهمی ایفا کند.
رباطی گفت: ماجرای استعفای جناب قالیباف خیلی تاثیر خاصی روی بازار نداشت. بازار دارد آن روال قابل پیش‌بینی و قابل تحلیل خودش را جلو می‌رود. چون عمر کوتاهی هم از مدیریت آقای قالیباف گذشته بود خیلی این موضوع تاثیر معناداری روی وضعیت بازار سرمایه نداشت.
این کارشناس اقتصادی مسائل متعددی را از مشکلات بازار سرمایه دانست و گفت: نحوه نظارت، نحوه نقش‌آفرینی ارکان بازار، به روز نشدن آیین‌نامه‌های معاملاتی و مشکلاتی در زمینه زیرساخت‌های تکنولوژیک و آی‌تی بازار از جمله مشکلات بازار است. ولی اگر بخواهم به یک مشکل اصلی اشاره کنم این است که کماکان نهادهای اجرایی و نظارتی و راس سیاست‌گذاری دولت هنوز اهمیت بازار سرمایه و نحوه ساز و کار آن را درنیافته‌اند. بخاطر همین بعضا تصمیماتی اتخاذ می‌شود که در تضاد با منافع سهامداران و بازار سرمایه است.