کد خبر: ۳۲۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۹

یک کارشناس: عدم عضویت در اف‌ای‌تی اف به معنای خودتحریمی است

عباس آرگون گفت: با تغییرات رخ داده وابستگی کشورها به یکدیگر نیز در حال افزایش است چراکه توسعه فناوری‌ها موجب ادغام بازارهای جهانی در یکدیگر شده است و سازمان‌های بین‌المللی در چنین شرایطی باید در قامت ناظر عمل کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: به عبارت دیگر با گسترش جهانی شدن ضرورت فعالیت سازمان‌های بین‌المللی و فرادولتی را بیش از پیش آشکار کرده است و در این مسیر تمامی کشورها موظف به همکاری هستند.

آرگون توضیح داد: در چنین شرایطی گروه ویژه اقدام مالی نیز که سازمانی فرادولتی است در سال ۱۹۸۹ شکل گرفته و هدف اصلی این سازمان مقابله با پولشویی و شفافیت تراکنش‌های مالی است.در این راستا اعتبار مالی و پولی کشورها مشخص می‌شود.

 وی گفت: طبیعتاً پیوستن به چنین کنوانسیونی می‌تواند روابط ایران را با دیگر کشورهای جهان برقرار کرده و اقدامی بسیار موثر در کاهش تنش‌زایی و حرکت به سوی تنش‌زدایی باشد؛ به هر روی دوری از انزوای اقتصادی و سیاسی الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین الزامات رعایت قواعد و قوانین بین‌المللی در چهارچوب منافع ملی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم قرار دارد پیوستن به کنوانسیون می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد یا خیر؟ گفت: من از منظر یک کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ می‌دهم. به نظر من باید چشم‌انداز آینده را روشن کنیم و بگوییم آیا ما قصد داریم همیشه در تحریم باقی بمانیم یا می‌خواهیم مشکلاتمان را برطرف کنیم؟ اگر ما عضو کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف نشویم طبیعتاً به نوعی اقدام به خود تحریمی کرده‌ایم چرا که حتی خروج از شرایط تحریم نیز نمی‌تواند مشکلات ما را برطرف کند.