کد خبر: ۳۱۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶

توضیحات مهم سخنگوی دولت درباره گران شدن برخی خوراکی ها، درآمدهای دولت و ...

سخنگوی دولت گفت: دولت به نحوی در سال‌های اخیر بودجه ریزی کرده که دچار عدم تعادل نشدیم.
 «علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به روند تنظیم لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در جلسات صبح و عصر هیات دولت گفت: دولت نه تنها حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را در سال‌های اخیر نداشت، بلکه درآمد پیش بینی شده ۵۰ میلیارد دلار را هم نداشت، با این وصف از سال ۹۷ با وجود فشارهای اقتصادی و تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی خود طوری که حتی انتقال پول هم از محل صادرات غیرنفتی با مشکل روبرو می شد به نحوی بودجه ریزی شد تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ ما دچار عدم تعادل نشدیم حتی فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرد و حتی دولت تلاش کرد پول پرفشار هم وارد بازار نشود و این از افتخارات ما در این سه سال بود.

اهم صحبت‌های او به نقل از ایرنا،مهر و فارس از این قرار است 

*{ با اشاره به تصویب ۱۲ تبصره از لایحه بودجه در جلسات هیات دولت} از مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ کاستن از بودجه جاری و هزینه های دولت و دوم کاستن از رابطه بودجه جاری با نفت است که در بودجه دنبال شده است.

* درون‌زا شدن درآمدهای اداره کشور، تقویت بخش غیردولتی در اقتصاد، توجه خاص به مقابله با فقر مطلق، دنبال کردن حمایت‌های معیشتی، گسترش اشتغال خرد، کوچک و متوسط، پیگیری طرح تامین این مسکن ملی در قالب برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، مولد کردن دارایی‌های دولت و توجه به بهره‌وری را از اهداف و رویکردهای بودجه ۹۹ کل کشور است

* عدالت منطقه‌ای، اتمام پروژه‌های نیمه تمام، توجه به محیط زیست و گسترش صادرات غیرنفتی، توجه به فناوری های نو و شرکت های دانش بنیان و توسعه برنامه‌هایی برای حفظ سلامت مردم از دیگر اهداف بودجه ۹۹ کل کشور به شمار می روند

*{ با تشریح مصوباتی که دولت در جلسات چند روز اخیر داشته} ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها مصوب شد.

* همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و امیدوار هستیم با تمهیداتی که در سال ۹۹ شده، از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی که فاقد سامانه گرمایشی هستند را بتوانیم پوشش بدهیم و یکصد هزار کلاس درس مدرسه با این وصف ایمن خواهند شد.

*{ با اشاره به گرانی قیمت مرغ } به دلیل بروز مشکل در تامین ارز کالاهای اساسی در تامین نهاده‌ها به مشکل خوردیم؛  قیمت مرغ به قیمت های مصوب بر می‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار عمده فروشی‌ها ۳۲۰ تن مرغ با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان را وارد بازار کرده است.

* فعلا توزیع مرغ در میادین تره بار شروع شده است ولی بزودی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم عرضه خواهد شد. دیروز در میدان بهمن، قیمت مرغ تا ۲۸ هزار تومان هم کاهش یافت.

*در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت دولتی تابعه وزارت نفت برای اتمام طرح(پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها و افزایش سهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از محل عوارض ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)  از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد و اختصاص کل حدود ۵۰ درصد برای برای تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی یکصدهزار کلاس درس مدارس در نظر گرفته شده است.

*استمرار جریان فروش سهام و دارایی‌های دولتی مطابق روشهای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و تعیین سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) معادل ۳۰ میلیارد دلار که یک میلیارد دلار آن صرفا برای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاهها، دانشگاههای علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

* امکان استفاده سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از تسهیلات بانکی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و پیشگیری از خانم فروشی گاز، صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، برای توسعه حمل و نقل درون و برون‌شهری، امکان انتشار اوراق مالی اسلامی برای شهرداری ها برای طرح های قطار شهری و حمل ونقل شهری و استمرار جریان عملیات بازار باز به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم در بودجه در نظر گرفته شده است. 

* اجازه  برای تامین اعتبار عملیات طرح های بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین طرح اقدام ملی تامین مسکن از محل منابع داخلی شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی و مکلف شدن وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه و مراکز بهداشتی در طرح های مسکن مورد تصویب و در اختیار قراردادن آن به دستگاه های دولتی ذی ربط از دیگر موارد بودجه ریزی خواهد بود. 

ادامه دارد ....