کد خبر: ۳۱۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۰

بایدن می‌تواند آبروی از دست رفته آمریکا را برگرداند؟

یک کارشناس مسائل آمریکا در گفتگویی به بررسی تفاوت رویکردهای جو بایدن و دونالد ترامپ پرداخت.
نورالدین غروی گفت: اگر ویژگی های ترامپ را کنار بگذاریم، جمهوریخواهان و دموکرات ها چندان تفاوتی با هم ندارند. برخی ها ترامپ را اصل می گیرند و بر آن داوری می کنند ولی به قول آرونداتی روی، این سیستم آمریکا است که چنین نمادها و نمودهای گاهی متفاوت بروز می دهد. بهترین  تعریف را درباره تفاوت این دو حزب را رائول کاسترو کرده است. او می گفت تفاوت جمهوریخواهان با دموکرات ها مانند تفاوت من با فیدل است. او ریش دارد، من بی ریشم، او قد بلند است و من قد کوتاه ، او همیشه یونیفرم می پوشد و من کت و شلوار.

اسلاوی ژیژک که از او بعنوان فیلسوف نام می برند، که سخت یوروسنتریک یا اروپا محور است و محلی از اعراب برای فیلسوفان ناغربی قائل نیست و در ایران ما پیروان زیادی یافته است، استثنائا حرف درست و فهیمانه ای زد.او گفت بایدن چهره انسانی و مقبول ترامپ است.

جو بایدن در گذر نزدیک به سی سال در سنا در جناح راست حزب دموکرات شناحته می شد. او از اشغال عراق و کشتار یک میلیون عراقی نه فقط حمایت کرد بلکه سخنرانی های مهیج در قبولاندن حمله به عراق کرد. او از گیرندگان پول از کمپانی های داروسازی که بعد از اسلحه سازان و نفتی ها قویترین و پر پولترین لابی ها را دارند، بود و هر وقت لایحه آزاد کردن واردات دارو مطرح می شد با آن مخالفت می کرد. او طراح لایحه تشدید مجازات بود که با تصویب و اجرای آن جمعیت زندان های آمریکا رکورد جهانی گرفت و به سه میلیون نفر رسید. با وجود اینکه تنها سیزده درصد جمعیت آمریکا سیاهپوست هستند، در دوره هایی بیش از هفتاد درصد از زندانیان سیاهپوست بودند و در همه زندان ها و به ویژه زندانهایی که بخش خصوصی آنها را اداره می کنند، شکل فاجعه باری از بردگی به نمایش درآمد که حتی هالیوود هم فیلم های زیادی در این باره ساخت.

ترامپ صهیونیست است ولی نمی داند صهیونیسم یعنی چه و بستر تاریخی آن چه بوده است. او بجز پول و نفرت از مسلمانان انگیزه دیگری در ابراز تمایل به صهیونیسم را ندارد. ولی بایدن به معنی دقیق کلمه و با آگاهی صهیونیست است.

او در دوران سناتوری اش در یک سخنرانی در کنیسه ای می گفت من گرچه در خانواده کاتولیک بزرگ شده ام ولی نمی دانم چرا همیشه خودم را یهودی و صهیونیست می دانم.  از سوی دیگر کسی را به معاونتش برگزیده که مفتخرا خودش را حامی اسرائیل "به هر قیمتی" می داند.  شوهر کامالا هریس یهودی است و هر دو پسرش هم یهودی اند. با همه این حرفها هم زمان دگر شده است و هم ترکیب پایگاه او کاملا نوع متفاوت با اندیشه های بنیانی او دارد.

 تازه ترین کتاب کریس هجز (Chris Hedges) در باره وداع امپایر است بنام (America: The Farwell Tour) یا تور بدرقه آمریکا و این تنها او نیست که درباره زوال امپایر نوشته اند.  بایدن در انتقام از رفتارهای انتقام جویانه ترامپ تلاش خواهد کرد که همه کارهای ضد اوبامایی او را خنثی کند. ترامپ از توافق پاریس برای جلوگیری از گرمایش زمین بیرون آمد ، از TPP ، مشارکت دو سوی اقیانوس آرام، که هدفش بازدارندگی چین از ابرقدرت شدن بود بیرون آمد (که استثنائا این کار به سود جهان ناغربی تمام شد) و نیز از برجام بیرون آمد، نفتا را چون نتوانست کاملا بهم بریزد، آن را دستکاری کرد، از توافق های کاهش آزمایش های هسته ای و جلوگیری از توسعه سلاح های هسته ای بیرون آمد.

بسیار طبیعی است که بایدن همه این ها را عوض کند. درباره توافق پاریس هم او و هم برنی سندرز خیلی حرف ها زده اند و حتما آمریکا به آن توافق برخواهد گشت، نفتا چون فعلا مشکلی برای کانادا و مکزیک ایجاد نکرده دست نخواهد خورد. تی پی پی بخاطر جهش های اقتصادی چین و تغییر مناسبات قدرت در آسیای جنوب شرقی  از حیز انتفاع ساقط شده است. ولی برجام بی گمان به آن آسانی که برخی ها از جمله دولتیان می اندیشند نخواهد بود. مساله حضور ایران در حوزه نفوذ استراتژیک اش، توسعه صنایع دفاعی بویژه سیستم های موشکی ایران از جمله مسائلی هستند که به احتمال زیاد بایدن آنها را پیش شرط برگشت به برجام اعلام خواهد کرد. و اگر بایدن به وعده اش در قطع کمک نظامی به سعودی ها عمل کند، که برایش آسان نخواهد بود ، در آن صورت بایدن به لیست پیش شرطهایش حقوق بشر را هم خواهد افزود.

اگر باور داشته باشیم که رعایت منافع اسرائیل برای بایدن مانند ترامپ اهمیت بالا دارد، پس نباید انتظار داشته باشیم که بایدن چرخشی چشمگیر بر علیه منافع اسرائیلی داشته باشد که به همت ما ، سعودی ها و شیخک های خلیج فارس را در توبره اش انداخته است. و اما نکته بسیار پر اهمیت در تقابل با آنچه در بالا بدان اشاره کردم وجود دارد.ترامپ بارها گفته که در همان هفته اول با ایران مذاکره خواهد کرد. معنی این نه این است که او می خواهد مانند دو طرف برابر با ایران به گفتگو بنشیند. وقتی او برجام را بدترین قرارداد می نامد پس قاعدتا نباید همان را تکرار کند. پس می خواهد شروط دیگری را بیفزاید ولو اینکه آن شروط به احمقانه بودن شروط پمپئو نباشد. ولی عامل دیگری هم وجود دارد که آن عامل برای بایدن هم اگر برنده بشود بسیار حیاتی است. 

در مورد کامالا هریس باید بگویم که اگر او و بایدن برنده بشوند با توجه به سن بایدن، در دور دوم ای خانم رئیس جمهور خواهد شد. بایدن اگر برنده شود تلاش خواهد کرد که آبروی ریخته آمریکا را برگرداند ولی بسیار از کارشناسان باور دارند که آب رفته به جوی باز نمی گردد. ابهت و اقتدار و آبروی آمریکا  ( اگر داشت!) دیگر ریخته و شاخ هایش شکسته است و دنیا در نظم نوین مالتی پاور یا چند قدرتی زندگی خواهد کرد.