کد خبر: ۳۱۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶
دلایل و محرک‌های اصلی گستاخی و رفتار‌های خارج از عرف ترامپ

تاکتیک انتخاباتی دونالد ترامپ

به نظر می‌رسد نشان دادنِ بی ادبی و گستاخی از سوی دونالد ترامپ در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تا حد زیادی جزئی از راهبرد وی جهت پیروزی در رویداد مذکور باشد. ترامپ سعی دارد تا با تنش آفرینی و آشفته کردن جو حاکم بر جامعه آمریکا، زمینه را برای جلب هر چه بیشتر آرای مردمی به خود فراهم سازد.
زمان چندانی تا تاریخ سه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقی نمانده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران ضمن ارائه تفاسیر و تحلیل‌های گوناگون از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، گمانه زنی‌های مختلفی را با استناد به شواهد و قرائن ادعایی خود، در مورد پیروز احتمالی انتخابات مطرح می‌سازند. با این حال، تقریبا همگی آن‌ها در یک مساله اشتراک نظر دارد و آن این است که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا یکی از سرنوشت‌سازترین و حساس‌ترین انتخابات‌ها در کل تاریخ آمریکا است.

 آنچه در این میان بیش از همه، انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را جنجالی کرده و ماهیت چالشی به آن داده، شخصیت و اقدامات جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکاست که با نشان دادن الگو‌های رفتاری خاص و خارج از عرف، سعی دارد تا نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد. امری که موجب شده تا این سوال اساسی مطرح شود که دلایل و محرک‌های اصلی گستاخی و رفتار‌های خارج از عرف ترامپ در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا چیست؟ چرا ترامپ اقدام به تنش آفرینی در جریان رقابت‌های انتخاباتی می‌کند و به وضوح به رقیب خود یعنی جو بایدن توهین کرده و یا حتی به طور ضمنی از عدم تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا سخن می‌گوید؟ به نظر می‌رسد برای توضیحِ این نوع از رفتار‌های ترامپ، بتوان به طور خاص به سه مولفه و گزاره اصلی اشاره کرد.



ترامپ و مشکل بی برنامگی در امر حکمروایی
یکی از ویژگی‌های بارز ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی وی با جو بایدن، بی برنامگی وی بوده است. ترامپ در مصاحبه‌های مختلف و همچنین مناظراتش با جو بایدن، صرفا به طرح مطالب کلی و مبهم اقدام کرده و هیچ چشم انداز مشخصی را در مورد آینده آمریکا ارائه نمی‌کند.

به طور خاص وی در جریان مناظره دوم ریاست جمهوری آمریکا با جو بایدن، در پاسخ به این پرسش که چه طرحی برای دستمزد‌ها در آمریکا دارد گفت که این مساله را به مسوولان ایالتی در آمریکا واگذار خواهد کرد. این در حالی است که جو بایدن به طور خاص از تعهد خود به افزایش میزان درآمد هر آمریکایی از هفت دلار در هر ساعت، به ۱۵ دلار سخن گفت و در این زمینه کاملا با جزئیات سخن گفت.

ترامپ حتی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، هیچ پاسخ روشنی نداد که در امر بهداشت و سلامت جامعه آمریکا، چه طرحی را در سر دارد و برای بهبود این بخش چه کار‌هایی می‌خواهد انجام دهد. این در حالی است که جو بایدن با جزئیات، از طرح خود موسوم به "بایدن کِر" پرده برداشت. ترامپ حتی در مقام ریاست جمهوری آمریکا هیچ چشم انداز مشخصی در مورد زمان ارائه واکسن ویروس کرونا در آمریکا و همچنین شیوه مدیریت اقتصادی و روند ریکاوری اقتصادی این کشور ارائه نکرده و صرفا گاه و بیگاه با استناد به آمار‌های ادعایی، خود را رئیس جمهوری بی نظیر در تاریخ آمریکا دانسته و سعی کرده آرا مردمی را به خود جلب کند.

درست همین بی برنامگی ترامپ است که موجب می‌شود تا وی برای لاپوشانی این نقص خود، رو به تنش آفرینی و جنجال افکنی بیاورد و با طرح ادعا‌های گستاخانه و بی ادبی، صرفا افکار عمومی و پایگاه طرفداران خود را تهییج کند و سعی کند از این طریق، آرا عمومی را به خود جلب کند. در واقع، ترامپ همچون دیگر رهبران پوپولیست جهان، سیاست را به سطحی‌ترین حالت خود تقلیل می‌دهد و با احساسی و هیجانی کردنِ امر حکمروایی، بر آن است تا ضعف بی برنامگی و ناکارآمدی خود را پوشش دهد.

ترامپ و تلاش جهت تفرقه افکنی در جامعه آمریکا
بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل آمریکا، ترامپ را یکی از تفرقه افکن‌ترین روسای جمهور در کل تاریخ آمریکا ارزیابی می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که ترامپ با "غیریت سازی" گروه‌ها و طبقات مختلف جامعه آمریکا نظیر رنگین پوستان، مهاجران، و مخالفان خود، عملا فضا را برای تنش آفرینی و حتی اعمال خشونت در جامعه آمریکا فراهم ساخته است. به نظر می‌رسد این راهبرد ترامپ نیز، یکی از دستورالعمل‌هایی است که رهبران پوپولیست جهان، همواره با تمسک به آن سعی داشته اند تا در قدرت بمانند. در واقع، این دسته از رهبران هنگامی که می‌بینند که جوامعشان به دلیل ضعف عملکرد آن‌ها امکان دارد که آن‌ها را کنار بگذارند، اقدام به چند دسته‌کردن جامعه می‌کنند و با تهییج و تحریک انواع و اقسام دوگانه سازی‌ها سعی می‌کنند تا جو و فضا را بار دیگر به نفع خود تغییر دهند.

از این منظر، اظهارات تند و بی ادبانه ترامپ در مورد جو بایدن و یا دیگر افراد و گروه‌های سیاسی مخالفش، نمودی عینی از تلاش‌های وی جهت تشدید شکاف‌ها و تفرقه در جامعه آمریکا و استفاده از این فضا برای تثبیت قدرت خودش است. در واقع، ترامپ با دستور کارِ "تفرقه بینداز و حکومت کن" بر آن است تا همچنان یکه تازِ میدان سیاست و قدرت در جامعه آمریکا باقی بماند و در این مسیر، انواع و اقسام تاکتیک‌های غیراخلاقی و گا‌ها گستاخانه و بی ادبانه را در پیش می‌گیرد.

گستاخی به مثابه ویژگی خاص شخصیتی ترامپ
یکی دیگر از محرک‌های رفتار‌های غیراخلاقی و بی ادبانه دونالد ترامپ، مرتبط با شخصیت خاص وی است. تاکنون بسیاری از افرادی که با ترامپ در دوره قبل از ریاست جمهوری وی کار کرده اند، تاکید داشته اند که وی در مقام یک تاجر، شخصی بی ادب و گستاخ بوده و اساسا به اصول اخلاقی پایبند نبوده است (البته افشاگری‌های گاه و بیگاه علیه ترامپ نیز این مساله را کاملا تایید می‌کنند). در این چهارچوب به طور خاص می‌توان به اظهارات کارمندان ترامپ که در هتل‌های زنجیره‌ای وی کار می‌کردند اشاره کرد که گستاخی و رفتار تند او را همواره مورد تاکید قرار داده اند.

اکنون نیز ترامپ در مقام رئیس جمهوری آمریکا، بی ادبی و گستاخی را نه تنها به عنوان یک ویژگی شخصیتی‌اش، بلکه به مثابه وجه ممیزه دوران ریاست جمهوری اش درآورده است. اقدام وی در قطع کردن مکرر سخنان جو‌بایدن در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طفره رفتن‌های علنی وی مبنی بر عدم تعهدش به انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا، و توهین‌های گاه و بیگاهش بر علیه مخالفان سیاسی اش و طبقات و گروه‌های اجتماعی مختلف آمریکا، همه و همه گواهی بر ماهیت گستاخ شخصیت ترامپ هستند که به طور خاص، عرصه سیاسی آمریکا را با تنش‌های جدی مواجه ساخته است. امری که نقش قابل توجهی در آسیب رسیدن به وجهه و شخصیت آمریکا در عرصه بین المللی بازی کرده است.