کد خبر: ۳۱۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۴

چه کسی رای می‌دهد؟ و چه کسی در حال پیروزی است؟

ایسنا نوشت: با رکوردزنی آرای پیش از موعد در سراسر آمریکا، تحلیلگران سیاسی و کمپین‌ها در حال ارزیابی داده‌های رای‌دهندگان هستند و به دنبال سرنخ‌هایی برای پاسخ به پرسش‌های کلیدی می‌گردند: چه کسی رای می‌دهد؟ و چه کسی در حال پیروزی است؟
تجزیه و تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از آرای پیش از موعد نشان می‌دهد، در یک سطح، پاسخ می‌تواند ساده باشد. دموکرات‌های ثبت‌نامی با ۱۴ درصد اختلاف، به شکل چشمگیری از تعداد جمهوری‌خواهان ثبت‌نامی در ایالت‌هایی که وابستگی حزبی رای‌دهندگان را گزارش می‌کنند، بیشتر هستند.

اما این تمام ماجرا نیست. انتخاب بسیاری از آمریکایی‌ها با ثبت‌نام حزبی آنها مطابق نیست. در همین حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جمهوری‌خواهان به هشدارهای بی‌اساس دونالد ترامپ درباره رای‌ پستی اعتنا کرده و تعداد زیادی قصد دارند تا سوم نوامبر رای بدهند. این بدین معناست که در مقابل افزایش اولیه دموکرات‌ها، با افزایش تعداد جمهوری‌خواهان در روز سه‌شنبه مواجه خواهیم بود.

در ادامه به آنچه می‌دانیم و آنچه درباره آرای پیش از موعد نمی‌دانیم، نگاهی می‌اندازیم؛

افزایش آرای پیش از موعد

تا عصر روز جمعه، ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. این ۶۳ درصد از مجموع کسانی است که در رقابت ۲۰۱۶ رای دادند. بیشتر کارشناسان انتخاباتی گمان می‌کنند که ایالات متحده در رقابت امسال شاهد ۱۵۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون رای خواهد بود. در ایالت تگزاس، آرای بیشتری تا به اکنون نسبت به مجموع ۲۰۱۶ داده شده است.

براساس تحلیل‌های آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها در آرای پیش از موعد پیشتازی بزرگی (۴۷ درصد به ۳۳ درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان دارند. این به معنای این نیست که دموکرات‌ها در حال پیروزی هستند. اما این مساله فشار روی جمهوری‌خواهان را افزایش می‌دهد تا همین امتیاز یا حتی بیش از آن را در روز انتخابات رقم بزنند.

رای‌دهندگان جدید

بزرگترین سوال درباره میزان مشارکت مردمی این است که کدام طرف رای‌دهندگان جدید را جذب می‌کند؟ این آمار نشان می‌دهد، دموکرات‌ها در این زمینه جلو هستند اما نه ضرورتا چون ممکن است در روزهای آتی تغییراتی ایجاد شود.

براساس تحلیل آسوشیتدپرس، بیش از یکی از چهار رای (۲۷ درصد) از سوی رای‌دهندگان جدید یا کسانی که گاهی در انتخابات شرکت می‌کنند، داده شده است. به نظر می‌رسد تعداد آنها زیاد باشد اما نه بزرگتر از سال‌های گذشته. در سال ۲۰۱۶ حدود یک چهارم رای‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری پیش از آن رای نداده بودند.

هنوز هم امکان رشد این آمار وجود دارد و ممکن است رای‌دهندگانی از این دست روز انتخابات مشارکت داشته باشند و حتی افزایش اندک در ایالت‌های به شدت رقابتی، می‌تواند تغییر ایجاد کند.  

افزایش این آمار به نظر می‌رسد خبر خوبی برای دموکرات‌ها باشد. چهل و سه درصد از رای‌دهندگان جدید و رای‌دهندگانی که گاهی به پای صندوق‌ها می‌روند،‌ به عنوان دموکرات‌ ثبت‌نام کردند و این با یک‌چهارمی که جمهوری‌خواه هستند، قابل مقایسه است. سه چهارم دیگر به عنوان رای‌دهنده مستقل یا یک حزب اقلیب که معمولا گروهی است که به سمت نامزد دموکرات‌ها تمایل دارد، ثبت‌نام کردند.

تعداد رای‌دهندگان در "کمربند آفتاب" رو به افزایش است، خصوصا در ایالت‌هایی نظیر فلوریدا، کارولینای شمالی و به‌ویژه تگزاس که دموکرات‌ها به پیروزی در آن امید دارند و تعداد زیادی از از رای‌دهندگانی که معمولا دور از رقابت‌ها بودند، بسیج کردند.

آرای ثابت رای‌دهندگان سیاه‌پوست

سرنوشت بایدن ممکن است به مشارکت قوی رای‌دهندگان سیاه‌پوست در ایالت‌های کلیدی گره خورده باشد. براساس برآورد موسسه تحقیقاتی پیو، تاکنون حدود ۹ درصد از آرای پیش از موعد، از سوی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار داده شده است. این آمار در سال ۲۰۱۶ به میزان ۱۰ درصد بود.

مقداری ریزش در میزان مشارکت سیاه‌پوستان به نسبت سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ نقش مهمی در شکست دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ ایفا کرد. بنابراین حزب دموکرات و حامیان آن به دقت رصد می‌کنند که این بار چه اتفاقی رخ می‌دهد. این داده‌ها فعلا مبهم است. میزان آرای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار سالخورده افزایش داشته است.

نظر مثبت دموکرات‌ها روی رای‌دهندگان جوان

تا روز جمعه، تجزیه و تحلیل آسوشیتدپرس نشان می‌دهد ۱۱.۳ درصد از آرای پیش از موعد از طرف رای‌دهندگانی بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن بوده است. این آمار به نسبت ۹.۶ درصد سال ۲۰۱۶ اندکی افزایش نشان می‌دهد. در ایالت‌های کلیدی فلوریدا، جورجیا و کارولینای شمالی، میزان مشارکت رای‌دهندگان جوان ۳۰ درصد یا بالاتر بوده است.

این هم نشانه خوب دیگری برای دموکرات‌هاست. رای‌دهندگان جوان، دموکرات‌ها را ترجیح می‌دهند. این به پیروزی دوباره دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا کمک می‌کند.

میزان بالای مشارکت نتیجه را تغییر می‌دهد؟

جمهوری‌خواهان معتقدند که میزان مشارکت بی‌سابقه که پیش‌بینی می‌شود، تاثیر چندانی در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ندارد.

زمانی که تمام آرا شمارش می‌شوند، کمپین ترامپ پیش‌بینی می‌کند که نرخ مشارکت در ایالات‌ کلیدی در ۲۰۲۰ مشابه ۲۰۱۶ خواهد بود.

با این حال بسیاری از کارشناسان انتخاباتی معتقدند که افزایش شمار آرای پیش از موعد، میزان اشتیاق در ایالت‌های سرنوشت‌ساز را افزایش می‌دهد.

به گفته یک ناظر جمهوری‌خواه، کمپین ترامپ اهمیت این مساله را کم می‌داند. او گفت: در سال ۲۰۰۸ هم جمهوری‌خواهان اهمیت مشارکت در آرای پیش از موعد مقابل اوباما را نادیده می‌گرفتند. تا روز انتخابات هیچ چیز قطعی نیست. اگر میزان مشارکت در روز انتخابات کم باشد، خبر خوبی برای ترامپ نیست چون دموکرات‌ها از قبل میزان آرایشان را افزایش دادند. این احتمالا بدین معناست که کمپین ترامپ باید با فاصله بزرگتری در روز انتخابات پیروز شود.