کد خبر: ۳۱۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۰۲

پایه‌های لرزان جشن زودهنگام برای پیروزی بایدن/ بر اساس انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت نکنید

یک تحلیلگر اقتصاد سیاسی گفت: عده‌ای از پیروزی زودهنگام جو بایدن در ایران جشن می‌گیرند، در حالی که دموکرات‌ها در تلاشند تا انتخابات را به ترامپ نبازند! آرای الکترال ایالت‌های کلیدی و آونگی که مشخص‌کننده سرنوشت انتخابات آمریکاست، همچنان نامشخص است.
 اخبار انتخابات آمریکا برای ایرانیان بسیار حیاتی شده است؛ آنها بر اساس احتمال پیروزی بایدن یا ترامپ سرمایه‌گذاری اقتصادی می‌کنند و به عبارتی تصمیم‌گیری مالی آنها به پشتوانه انتخابات آمریکاست. محمد یوسفی آرامش استاد اقتصاد سیاسی شرایط انتخابات آمریکا، آرای ایالت‌های مختلف، آرای الکترال و ساختار سیاسی آمریکا را بررسی کرده تا به پشتوانه این تحلیل‌ها این جمله کلیدی را بیان کند که در ایام مانده به روز نهایی انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت عقلانی نیست. او در گفت‌وگویی پارامترهایی را در انتخابات آمریکا بررسی کرده که کمتر به آن توجه شده است.

محمد یوسفی آرامش می‌گوید: انتخابات آمریکا یکی از پرچالش‌ترین و اثرگذارترین اخبار ماه‌های اخیر برای ایرانیان بوده است و حالا که چهار روز به زمان نهایی مانده، این موضوع به بالاترین سطح اهمیت خود رسیده است. با وجود اینکه باور دارم نمی‌توان نوسان‌های کوتاه‌مدت بازار‌های مالی را در ابعاد وسیع و کلان تحلیل کرد، اما حقیقت این است در هفته‌های اخیر بازار‌های مالی ایران پیرو اخبار ضد و نقیض انتخابات آمریکا دستخوش تغییراتی بزرگ و بعضا قابل توجه شده‌اند. ریزش‌هایی که در هفته گذشته توجه همگان را به سرنوشت انتخابات آمریکا جلب کرد و بازار‌های مالی ایران منتظر این واقعه مهم هستند تا به واسطه آن برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی با بیان این که «این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته است که آیا واقعا جو بایدن رییس‌جمهوری آینده آمریکاست؟» در رابطه با نتایج نظرسنجی‌های موسسات افکارسنجی در آمریکا توضیح می‌دهد که این روز‌ها بسیاری با تکیه به نظرسنجی موسسات افکارسنجی آمریکایی و پیشتاز بودن جو بایدن در بعضی ایالت‌ها، او را گزینه اول ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند. در آمریکا، موسسات افکارسنجی زیادی فعالیت دارند که هر یک در تلاشند تا با ارائه دقیق‌ترین تحلیل، سهم بازار مناسبی برای آینده خود پدید آورند؛ اما آیا این نظرسنجی‌ها قطعی هستند؟

یوسفی آرامش می‌گوید: برای یافتن این جواب، باید نگاهی کوتاه به گذشته داشته باشیم که آشکارا مطرح می‌کند در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این نظرسنجی‌ها با درصد خطا‌هایی همراه بوده‌اند که همین درصد خطا‌ها موجب آن شد تا ترامپ در روز‌های آخر با وجود رای کمتر، با دستیابی به آرای الکترال بیشتر، رییس‌جمهوری آمریکا شود و موجب حیرت دموکرات‌هایی شود که خود را پیروز بی‌رقیب میدان می‌دانستند. بسیاری با همین اطمینان حتی پای صندوق‌های رای حضور نیافتند؛ اما این به آن معنا نیست که دموکرات‌ها این بار هم اشتباه دوره قبل را تکرار می‌کنند، بلکه به نظر می‌رسد این بار با ساختاریافتگی و دقت بیشتری سعی در فتح آرای الکترال دارند و تا به این لحظه نیز از ترامپ بهتر عمل کرده‌اند.

این تحلیلگر سیاسی ماجرا را اینگونه تحلیل می‌کند که در برابر این جمله خبری که «ترامپ در برخی نظرسنجی‌های ایالتی عقب است»، باید این پرسش درست را مطرح کرد که در کدام ایالت؟ با چه مقدار آرای الکترال؟ و اعلام شده توسط کدام موسسه افکارسنجی آمریکایی؟ این شوق و جشن زودهنگام برخی افراد یا واکنش مردم در بازار‌های مالی به این اخبار، بیشتر یادآور ورزشکارانی است که با شادی زودهنگام بازی را می‌بازند!


یوسفی آرامش می‌گوید: حقیقت این است که بر فرض مثال اگر ترامپ در ایالت‌های نورس داکاتا، نبرسکا یا مین عقب باشد، حتی با اختلاف بیش از ۳% و درصد احتمالی خطا، نهایتا کمتر از ۱۵ آرای الکترال از دست داده است. این در حالی است که آرای نهایی ایالات کلیدی آمریکا که درصد رقابت در آن‌ها در بالاترین سطح ممکن است، همچنان مشخص نشده است. سخنرانی هفته قبل باراک اوباما در پنسیلوانیا، ایالتی که ترامپ با اختلاف یک درصدی، کلینتون را شکست داده بود و محل تحصیل ترامپ نیز هست، خود گواه آن است که رقابت اصلی بر سر آرای الکترال ایالت‌های کلیدی است و خود دموکرات‌ها نیز همچنان از پیروزی زودهنگام خود اطمینان ندارند.

او معتقد است تا زمانی که سرنوشت انتخابات مردمی ایالت‌های فلوریدا، اوهایو، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا مشخص نشود، هرگونه اخبار در خصوص پیروزی بایدن، شک‌برانگیز است. جالب است مطرح شود که در آخرین نظرسنجی یکی از همین موسسات افکارسنجی، به غیر از پنسیلوانیا، ترامپ پیشتاز رای مردمی در این ایالت‌ها بوده است. شاید بتوان به فارسی این ایالت‌ها را «ایالت‌های آونگی» نامید و پیروزی ترامپ در این ایالت‌ها می‌تواند کاملا ورق نتیجه انتخابات را بازگرداند.

یوسفی آرامش می‌گوید: بررسی دقیق آرای ایالتی و در نتیجه میزان آرای الکترال آن بحث مفصلی است، اما آنچه که آشکار به نظر می‌رسد، این است که آرای الکترال پنج الی شش ایالت می‌تواند به راحتی رییس‌جمهوری آینده آمریکا را تغییر دهد و با وجود نزدیک بودن به انتخابات آمریکا و پیشتازی و یا برابری جو بایدن در برخی از آرای ایالتی، به معنای شکست کامل ترامپ نیست و این شانس همچنان برای پیروزی او وجود دارد. با این حال باید تاکید کرد که راه بسیار سختی پیش روی دونالد ترامپ است.

این تحلیلگر اقتصادی سیاسی توضیح می‌دهد که هرگونه تصمیم‌گیری مالی کوتاه‌مدت به پشتوانه انتخابات آمریکا را عقلانی نمی‌بینم و توصیه می‌کنم که مردم با نگاه و چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و با تصمیمات هیجانی کوتاه‌مدت، به اقتصاد صدمه وارد نکنند.