کد خبر: ۳۱۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۲

بررسی نسبت دین و دنیا از نگاه مهندس بازرگان و مرحوم راشد

کتاب «دین و دنیا»، اثر محمد سروش محلاتی، پاسخی است به چندین سوال از جمله این‌که آیا دین مسئولیت یک زندگی توام با سلامت و رفاه و تمدن را در این زمان بر عهده دارد یا نه.
کتاب «دین و دنیا: بررسی نسبت دین و دنیا»، تازه‌ترین اثر محمد سروش محلاتی، در ۳۹۲ صفحه منتشر شد.

این کتاب حاصل ۲۴ جلسه سخنرانی حجت‌الاسلام سروش محلاتی در نشست‌های «دین در دنیای امروز» است که در شب‌های نورانی ماه مبارک رمضان در سال ۹۴ در کانون توحید تهران ارائه شد.

سروش محلاتی در این کتاب ضمن بررسی نظرات کلی اندیشمندان درباره این موضوع، به طور خاص به نظرات مرحوم مهدی بازرگان و مرحوم حسینعلی راشد پرداخته است.

آیا دین مسئولیت یک زندگی توام با سلامت و رفاه و تمدن را در این زمان بر عهده دارد؟ آیا نیازهای دنیوی ما را هم برطرف می‎کند؟ آیا پرسش‌های دنیوی را هم از دین باید پرسید یا نه؟ مسئولیت اصلی دین، جنبه‌های معنوی انسان و ارتقاء و کمال باطنی است که آثارش هم در عالم آخرت ظاهر خواهد شد، اما برای زندگی دنیا باید مثل بقیه‌ مردم دنیا عمل کرد، همان‌طوری که کسانی که باور دینی ندارند، زندگی می‌کنند؟ آنها از عقل و تجربه‌ بشری کمک می‎گیرند و زندگی دنیایی خودشان را تامین می‌کنند، انسان مسلمان هم با آن‌ها فرقی نمی‏کند و از نظر تدبیر دنیا، بین مسلمان و کافر تفاوتی نیست و ما هم باید همان راهی را برویم که دیگران رفته‎اند و به همان نتایجی برسیم که دیگران رسیده‌اند و چاره‎ای جز این وجود ندارد؟
این کتاب پاسخی است به این سوالات و سوالات مشابه.

به گزارش کتاب نیوز، برخی از عناوین فصل‌های مختلف این کتاب عبارتند از:

گستره‌ مباحث دین و دنیا، امکان فهم دین، حکمت دنیوی شریعت، پایداری و ناپایداری در احکام شریعت، رغبت به دنیا، توسعه‌ زندگی، قلمرو حضور دین، رابطه‌ دنیا و آخرت، بهره‌مندی حداقلی یا حداکثری از دنیا، نظریه‌ جدایی دین از حیات دنیوی، هدف دنیوی انبیاء، رهبری دینی و دنیوی پیامبر، قلمروی دنیوی شریعت، جهت‌گیری اخروی شریعت، ضرورت دخالت دین در دنیا، حق عقل در معیشت دنیوی، احکام عقلی و احکام دینی، رشد عقلانیت در جامعه‌ دینی، رکود عقلانیت در جامعه‌ دینی، فهم عقلانی از شریعت، مکانیزم ثبات و تغییر در احکام دینی.
کتاب  «دین و دنیا» در ۳۹۲ صفحه و با قیمت ۷۰هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است.