کد خبر: ۳۱۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۹

عراق چه قراردادی با فرانسه بسته است؟

ایرنا نوشت: وزیر نفت عراق امروز (شنبه) از رایزنی با شرکت «توتال» فرانسه برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز این کشور خبر داد.
به گزارش رسانه‌های عراقی، «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق امروز در پی پایان سفر دوره‌ای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و هیئت بلندپایه دولتی این کشور به سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس گفت: رایزنی با شرکت توتال فرانسه با هدف سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گاز در استان‌های بغداد و بصره انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: برنامه اصلاحات دولت، تقویت و حمایت و تامین فرصت‌ها و ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های جهانی و همچنین تلاش جهت افزایش حجم و افق همکاری با شرکای بزرگ را به منظور جهش در صنایع هیدروکربنی و بهره‌برداری بهتر از ثروت‌های ملی در راستای تقویت اقتصاد ملی است .

عبدالجبار افزود: همه این محورها در نشست‌های ما با نمایندگان شرکت‌های جهانی مورد بحث قرار گرفت و اعتماد سرمایه‌گذاران بزرگ به بخش انرژی عراق و تمایل آنها برای توسعه و متنوع‌سازی و افزایش افق همکاری را خصوصا از جانب شرکت‌های (BP)، «اکسون موبیل»، «انی»، «گازپروم» و نظایر آن احساس کردیم. علاوه بر این، رایزنی‌های مهمی با شرکت توتال فرانسه برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت گاز از جمله پروژه‌ای در غرب بغداد و دیگری در بصره انجام شد که امیدواریم بزودی به توافق درباره آن برسیم.

«ماجد مهدی» وزیر برق دولت الکاظمی اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که عراق روزانه به ۷۰ میلیون متر مکعب گاز برای استفاده در نیروگاههای برق نیاز دارد که نیمی از آن برای بصره و نیمی دیگر در منطقه مرکزی عراق مصرف خواهد شد.

وی افزود: ما در حال حاضر به واردات گاز نیاز داریم تا زمانی که وزارت نفت بتواند کمبود را جبران کند و عراق بی‌نیاز از واردات شود و این وزارتخانه هم اکنون پروژه‌ای برای توسعه صنعت گاز در دست اجرا دارد.
وی در آن زمان گفته بود که عراق ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در روز از ایران وارد می‌کند.