کد خبر: ۳۱۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۴
روزشمار انتخابات آمریکا؛ اوباما برای بایدن سنگ تمام گذاشت

ترامپ با مناظره آخر معادلات را تغییر می‌دهد؟

پیشتازی بایدن در نظرسنجی ها و عدم موفقیت ترامپ در مهار بیماری کووید ـ 19موجب شده تا رئیس جمهور آمریکا از برگزاری انتخابات زودهنگام نیز ابراز نگرانی کند. ترامپ همچنین در آخرین مناظره به مصاف بایدن می رود؛ مناظره ای که می تواند آخرین فرصت او برای بهبود وضعیتش باشد.
روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ یک انتخابات معمولی نیست، زیرا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تشدید شرایط دو قطبی و افزایش خشونت‌های سیاسی برگزار می‌شود و ورای همه این ها، شیوه رای گیری هدف حمله کاخ سفید قرار گرفته است. با توجه به اینکه رای دهندگان به علت شیوع ویروس کرونا اقدام به رای دادن در شرایط امن و به طور زودهنگام کرده اند، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حزب جمهوری خواه، با مطرح کردن ادعای تقلب، به شکل بی سابقه در جهت محدود کردن این اقدامات در سراسر آمریکا تلاش می‌کنند. از هر چهار رای دهنده سه نفر یعنی ۷۳ درصد افراد اعلام کردند درباره وقوع خشونت پس از انتخابات بسیار نگرانند. بیش از ۷۰ درصد از طرفداران دونالد ترامپ و جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتند چنین نگرانی‌هایی دارند.نگرانی‌ها در میان طرفداران دونالد ترامپ بیشتر است، ۷۷ درصد طرفداران رئیس جمهور گفتند نگرانند خشونت و شورش روی دهد. در میان طرفداران جو بایدن، ۷۳ درصد افراد نگرانی‌هایی را مطرح کردند.

به نظر می‌رسید این نگرانی‌ها به طور مستقیم با نگرانی‌های آمریکایی‌ها در ارتباط باشد که تا چهارم نوامبر مشخص نشود چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. بیش از دو سوم افرادی که مورد نظر سنجی قرار گرفتند یعنی ۶۸ درصد افراد گفتند بسیار نگرانند نتایج انتخابات مشخص نباشد. ترامپ مکرر از پاسخگویی به پرسش‌ها در این باره که آیا وی نتیجه انتخابات را می‌پذیرد و انتقال مسالمت آمیز قدرت را تضمین می‌کند طفره رفته است. از سوی دیگر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا به طور علنی به بایدن هشدار داده است در صورت نزدیک بودن نتایج، با آن موافقت نکند.نتایج به دست آمده در این نظرسنجی‌ها همچنین به نظر میرسد با یک نگرانی دیگر ارتباط داشته باشد و آن این است که انتخابات آزاد یا عاری از مداخله نباشد. ۶۰ درصد افراد نظرسنجی شده چنین نگرانی‌هایی داشته اند.

از لحاظ هزینه های مالی برای کمپین انتخاباتی نیز آمار و ارقام کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن در جمع‌آوری کمک‌های مالی نیز از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش افتاده است. نیویورک تایمز گزارش داد که ستاد ترامپ پس از آنکه در سپتامبر ۱۳۹ میلیون دلار صرف تبلیغات کرد، اکنون ۶۳ میلیون دلار در اختیار دارد. در حالی که رقیب دموکرات وی اگر چه هنوز اطلاعات کاملی از کمک‌های مالی و هزینه‌های انتخاباتی سپتامبر را ارائه نداده، ولی اعلام کرده که در پایان آن ماه ۱۷۷ میلیون دلار در اختیار داشته است.

 نتایج نظرسنجی سی ان بی سی و شرکت تحقیقاتی چنج نشان داد که ۵۲ درصد آمریکایی ها تا حدی یا بسیار نگران هستند که ترامپ نتایج انتخابات را در صورت شکست، نپذیرد که شامل ۶۳ درصد از زنان تحصیل کرده دانشگاهی و ۴۸ درصد از زنان سفیدپوست طبقه کارگر است.

این نظرسنجی نشان داد ۹۲ درصد در ایالت های محل رقابت در آمریکا «بشدت انگیزه شرکت در انتخابات را دارند». این ایالت های شامل آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین است.  

این نتایج همچنین حکایت از آن داشت که ۹۱ درصد رای دهندگان احتمالی در سطح ملی گفته اند «بشدت انگیزه شرکت در انتخابات را دارند».

بر اساس این نظرسنجی بایدن با اختلاف ۱۰ واحدی در سطح ملی و ۲ واحدی در هریک از ایالت هال کلیدی از ترامپ جلوتر است.این نظرسنجی آرای بایدن- ترامپ را در آریزونا ۵۱ درصد در مقابل ۴۵ درصد، فلوریدا ۵۰ درصد در مقابل ۴۵ درصد، میشیگان ۵۱ درصد در مقابل ۴۴ درصد، کارولینای شمالی ۵۰ درصد در برابر ۴۷ درصد، پنسیلوانیا  ۴۹ درصد در برابر ۴۷ درصد، ویسکانسین ۵۲ درصد در مقابل ۴۴ درصد عنوان کرده است.این نظرسنجی از بین دو هزار و ۹۴۹ نفر از رای دهندگان احتمالی و در بازه زمانی ۱۹-۱۶ اکتبر (۲۸-۲۵ مهر) و در شش ایالت محل رقابت شامل آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین با حاشیه خطای مثبت و منفی ۱.۸ درصد انجام شده است.  در سطح ملی نظرسنجی از بین دو هزار و ۷۱۱ رای دهنده احتمالی با حاشیه خطای مثبت و منفی ۱.۸۸ انجام شده است.

نظرسنجی مورنینگ کانسالت و پولیتیکو گویای این است که در مدیریت اقتصادی اختلاف بایدن و ترامپ به یک درصد رسیده است و ۱۱ درصد از رای دهندگان گفته اند نمی دانند یا نمی خواهند نظر خود را درباره این که کدام نامزد بهتر می تواند اقتصاد را مدیریت کند، بیان کنند. این نتایج نشان داد رای دهندگان اعتماد بیشتری (۴۵ درصد) به بایدن برای مدیریت اقتصادی به نسبت ترامپ (۴۴ درصد) دارند.

همچنین ۵۵ درصد آمریکایی ها عملکرد ترامپ را قبول ندارند. این نظرسنجی که با حاشیه خطای دو درصد از بین ۱۹۹۴ رای دهنده انجام شده است نشان می دهد که در دوران پس از همه گیری کرونا اعتماد رای دهندگان به بایدن برای مدیریت اقتصادی بیشتر شده است.

آخرین اخبار انتخاباتی و اتهام زنی آمریکا به ایران

مقامات اطلاعاتی آمریکا با مطرح کردن اتهامات انتخاباتی علیه ایران و روسیه مدعی شده اند ایران مسئول فرستادن ایمیل هایی تهدید آمیز است که این هفته رای دهندگان دموکرات را هدف قرار داده است و همچنین روسیه نیز به سهم خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مداخله می کند. جان راتکلیف رئیس اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد که این دو کشور «اقدامات بخصوصی را برای تاثیرگذاری بر نظر جمعی درباره رقابت انتخاباتی انجام داده اند. راتکلیف مدعی شد که ایران و روسیه به طور جداگانه توانسته اند اطلاعات ثبت نامی رای دهندگان را بدست آورده و از آن علیه آمریکایی ها و  «ایجاد ناآرامی اجتماعی» استفاده کنند که بیشتر این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی است. در همین راستا علیرضا میریوسفی معاون مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل درپاسخ به این ادعا در صفحه توییترش این ادعا را رد کرده و نوشت: ایران بر خلاف آمریکا در انتخابات دیگر کشورها دخالت نمی کند. جهان شاهد تلاش های نومیدانه علنی آمریکا برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات خودش در بالاترین سطح آن بوده است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این ادعا با اعلام احضار صبح امروز سفیر سوییس و حافظ منافع آمریکا در کشورمان از سوی دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امورخارجه اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای تکراری و گزارشات ساختگی، ناشیانه و متقلبانه مقامات رژیم آمریکا، بار دیگر تاکید میکند برای تهران هیچ تفاوتی نمیکند کدام یک از دو کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود.

همچنین شبکه اس بی سی با گزارشی تحت عنوان " ایران و روسیه را فراموش کنید، بزرگترین تهدید انتخابات ۲۰۲۰ خود آمریکا است" نوشت: تمرکز انتخابات ایالات متحده در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) نباید فقط به بازیگران خارجی معطوف باشد، بلکه باید به افراد نزدیک به داخل که اطلاعات غلط خطرناک گسترش می دهند، متمرکز باشد. جنیفر هانت کارشناس امنیت ملی آمریکا به شبکه خبری استرالیا گفت: بیشتر مردم در ایالات متحده در طی چهار سال گذشته دوستان یا خانواده خود را به دلیل کینه توزی های سیاسی و تصمیمات بسیار شخصی از دست داده اند. هانت افزود: ما شاهد جدا شدن خانواده ها و جوامع هستیم.

در دیگر خبرها باراک اوباما در نخستین روز سفرهای حمایتی از جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فیلادلفیا رفت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا بر ناکارآمدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تمرکز داشت که به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر است.

اوباما گفت: من در دفتر کار کاخ سفید هم با ترامپ دیدار داشتم هم با بایدن. این دو برای انتخابات کنونی کاندیدا شده‌اند. ترامپ کاری جز آنکه به نفع خودش، خانواده‌اش و دوستانش  باشد، انجام نمی‌دهد. او همانند یک نمایش تلویزیونی به دنبال جلب نظر است. اما آنچه حقیقت دارد این است که این یک نمایش تلویزیونی نیست.اوباما همچنین رویکرد ترامپ را در مواجهه با کووید-۱۹ که در آمریکا باعث کشته شدن ۲۲۲ هزار تن شده، مورد انتقاد قرا داد و گفت: ما این مساله را به کاخ سفید واگذار کرده‌ایم که به آنها نشان می‌دهد چطور به این ویروس واکنش نشان داده‌اند. از روسای جمهوری که برای انتخاب مجدد کاندیدا می‌شوند می‌پرسند که آیا کشور بهتر از چهار سال قبل خواهد شد. تنها افرادی که اوضاعشان در این چهار سال بهتر شده، میلیاردهایی هستند که ترامپ مالیاتشان را قطع کرد.رئیس جمهوری سابق آمریکا به رسوایی‌های یکی پس از دیگری ترامپ اشاره کرد و گفت، اگر او آن کارها را انجام داده باشد، مستحق نام مستعاری است که رسانه‌های محافظه کار رویش گذاشته‌اند "Beijing Barr".وی افزود: از مالیاتی که دونالد ترامپ می‌پردازد، ممکن است بیش از آنچه برای ایالات متحده می‌فرستد، برای دولت‌های خارجی ارسال کند. ما قرار است در انتخاباتی شرکت کنیم که تا پیش از این شرکت نکرده‌ایم.

به گزارش اسپوتنیک، دموکرات ها همچنین تصمیم دارند جلسه تایید صلاحیت ایمی برت را بایکوت کنند. چاک شومر، رئیس اقلیت سنا در توییتی نوشت: دموکرات‌ها جلسه رای گیری غیرقانونی امروز (پنج‌شنبه) در تایید کاندیداتوری ایمی برت به عنوان دادستان کل آمریکا را که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شده، بایکوت می‌کنند. وضعیت سلامت و حقوق مردم در خطر است. اما جمهوری خواهان نشان می‌دهند که فقط نگران قدرت ناقص سیاسی هستند. ما دست از مبارزه بر نمی‌داریم.شومر همچنین در یک بیانیه مجزا گفت کاری می‌کند تا رای گیری سنا در این باره به پس از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر موکول شود.او ادامه داد: جمهوری خواهان از تمام روش‌های غیرقانونی برای تایید این زن که انتخاب ترامپ برای سمت دادستان کل آمریکاست، استفاده می‌کنند.

در آن سو رئیس جمهوری آمریکا که از سه سال پیش به طور یکجانبه و برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از برجام خارج و تروریسم اقتصادی را بر مردم ایران اعمال کرد، در هفته‌های اخیر مدعی شده است که در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین تماس خارجی وی از ایران خواهد بود.ترامپ این ادعا را بار دیگر در شامگاه چهارشنبه و در گردهمایی کارولینای شمالی به زبان آورد در حالیکه به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افتخار کرد و او را تروریست نامید. ترامپ همچنین با اشاره به اینکه دولتش از «توافق فاجعه بار هسته ای ایران» که در دولت قبلی آمریکا انجام گرفت، خارج شد، گفت: ۱۵۰ میلیارد دلار برای هیچ و فراموش نکنید که ۱/۸ میلیارد دلار پول نقد بود.  چندین هواپیما با پول نقد پر شده بود. رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ایران نمی خواهد بگذارد که من (در انتخابات) پیروز شوم. چین هم نمی خواهد. آن ها به شدت خواهان شکست من هستند. ترامپ باری دیگر مدعی شد: در صورت  پیروزی ام اولین تماس از ایران خواهد بود و می گویند بیایید یک توافق انجام دهیم. میزان تولید ناخالص داخلی آن ها زیر ۲۷ درصد است. 

 ترامپ روز چهارشنبه پس از آزادی یک سیاهپوست که ۲۴ سال در زندان بوده است، گفت: وقتی من او را دیدم که از در خارج می‌شود، فهمیدم که خدا واقعی است.رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات سعی دارد برای کسب آرای جامعه رنگین‌پوستان آمریکایی و همچنین مسیحیان متعصب از هر شیوه و ابزاری استفاده کند.از حضور در کلیسا، در دست گرفتن انجیل پس از اعتراض‌های خیابانی در مقابل یک کلیسا و همسان‌سازی خود با حضرت عیسی(ع) در شهرت گرفته تا آزادی ۲ زندانی رنگین‌پوست و ادعای اصلاح قانون مجازات، ابزاری برای ترامپ شده‌اند تا بتواند خود را در کاخ سفید نگهدارد.نامزد حزب جمهوریخواهان در یک یادداشت توئیتری نوشت: اگر به نظر نمی‌رسد سیاستمدار مرسوم واشنگتن باشم، به این دلیل است که من سیاستمدار نیستم. اگر من همیشه مطابق با قوانین مستقر واشنگتن عمل نمی‌کنم، به این دلیل است که من سخت‌تر از هر کس دیگری برای جنگیدن برای شما انتخاب شده‌ام!

ترامپ در ادامه حملات علیه بایدن نیز در توئیتی نوشت: من ظرف ۴۷ ماه از آنچه بایدن در ۴۷ سال انجام داده است بیشتر انجام داده ام. رای به جمهوری خواهان رای به داشتن جوامع امن، شغل‌های بزرگ و یک آینده بی حد و حصر برای همه آمریکایی ها. به دونالد ترامپ رای دهید. او در توئیت دیگری نوشت: من فقط در مقابل بایدن نامزد نمی‌شوم و شرکت نمی‌کنم بلکه در برابر رسانه‌های فاسد، غول‌های بزرگ فناوری و باتلاق واشنگتن شرکت می‌کنم. وقت آن رسیده است که با شکست شگفت آور جو بایدن در سوم نوامبر پیامی برای این منافقین لیبرال ثروتمند بفرستیم!

کامالا هریس سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا و گزینه جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که برای تصدی معاونت ریاست جمهوری معرفی شده است، در سخنانی در شهر اشویل واقع در ایالت کارولینای شمالی، بار دیگر سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقادهای گزنده خود گرفت.وی گفت: یک مطلب عجیب و غریب را می‌خواهم به شما بگویم. البته باید اینطور بگویم این رئیس جمهور دچار نوعی وسواس عجیب و غریب است که می‌خواهد همه چیزهایی را که اوباما و معاونش جو بایدن ایجاد کرده اند، نابود کند. این را باید وسواس غیرطبیعی و عجیب توصیف کرد. موضوع دیگری که باید بگویم این است: اگر او در نابود کردن اوباماکر موفق شود، به خاطر داشته باشید که این پوشش خدمات درمانی برای کسانی است که از قبل هم دچار آن بودند.

حتما شما کسانی را می‌شناسید که دیابت، آسم، فشار خون، سرطان ریه دارند. حالا باید به این افراد، تعداد هشت میلیون نفر دیگر را اضافه کرد که به کووید-۱۹ مبتلا شده اند. ترامپ و پنس می‌خواهند از شر این افراد خلاص شوند. بگذریم که ترامپ فردی است که نتوانسته در مقام یک رئیس جمهور، سلامت و بهداشت مردم کشورش را تامین کند. به همین خاطر هم او باید برود.
کامالا هریس در ادامه، با اشاره به روند معرفی قاضی ایمی برت یکی از چهره‌های محافظه کار افراطی برای عضویت در دیوان عالی آمریکا گفت: آن‌ها سعی دارند طی روندی که به اعتقاد من روندی غیرقانونی است، یک نفر را به عضویت دیوان عالی در بیاورند. زیرا صحبت از فصل انتخابات، سال انتخابات نیست بلکه صحبت از انتخاباتی است که همین الان در جریان است و بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی رای خود را در آن داده اند و تا ۱۳ روز دیگر نیز به پایان می‌رسد. در حالی که اکثریت قاطع آمریکایی‌ها می‌گویند اجازه بدهید "مردم آمریکا" تصمیم بگیرند که چه کسی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می‌شود.

یکی دیگر از موضوعات جنجالی لپ تاپ هانتر بایدن پسر جو بایدن بوده است. به گزارش فاکس نیوز، لپ تاپی که اخیرا موضوع کشف آن مطرح شد و گفته می‌شود به هانتر بایدن پسر جو بایدن پسر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متعلق است در حقیقت با تحقیقات اف بی آی درباره موضوع پولشویی مرتبط بوده است.  اف بی آی پیش از این در سال ۲۰۱۹ دسترسی به این لپ تاب و حافظه جانبی آن را خواستار شده بود. اف بی آی از سال ۲۰۱۹ متوجه وجود این لپ تاپ بوده و برای دستیابی به آن تلاش کرده است. همین موضوع باعث می‌شود که سئوالات جدی بسیار زیادی درباره این لپ تاپ و موضع اف بی آی درباره آن مطرح شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا تحقیقات اف بی آی همچنان درباره این لپ تاپ ادامه دارد یا خیر. همچنین این سئوال مطرح است که آیا این لپ تاپ مستقیما با هانتر بایدن پسر جو بایدن مرتبط بوده است یا خیر. اما آن چه که مشخص است این است که اکنون دو تن از مقام‌های دولتی و شماری از مسئولان بخش انتظامی معتقدند که اسنادی که تاکنون درباره این موضوع ارائه و توسط یکی از ماموران ویژه اف بی آی بنام "جاشووا ویلسون" تایید شده اند معتبر هستند. البته جاشووا ویلسون به درخواست‌های شبکه فاکس نیوز برای ارائه توضیحات درباره این اسناد جواب نداده است.

مناظره امشب آخرین فرصت ترامپ برای تغییر روندها

خبرگزاری رویترز با اشاره به مناظره پایانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امشب (پنجشنبه شب) برگزار می‌شود، آن را آخرین فرصت برای «دونالد ترامپ» در برابر شمار گسترده‌ای از شهروندان کشورش جهت تغییر روند رقابت‌ها و دستیابی دوباره به این مقام دانست.قرار است دومین و آخرین مناظره تلویزیونی و رودروی «جو بایدن» نامزد حزب دمکرات با ترامپ پنجشنبه شب (به وقت محلی) در دانشگاه «بلمونت» در «نشویل» ایالت «تنسی» برگزار شود.این رویارویی در حالی برگزار می‌شود که ترامپ کمتر از ۲ هفته مانده به روز برگزاری انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ ( ۱۳ آبان) در نظرسنجی‌های سراسری آمریکا به میزان چشمگیری از رقیب دمکراتش عقب‌مانده و به شدت نیازمند تغییر روند رقابت ها است. هر چند رقابت در برخی از ایالت‌های حساس و تعیین کننده، بسیار تنگاتنگ است.تاکنون شمار بی‌سابقه ۴۲ میلیون شهروند آمریکایی از طریق پست رای خود را داده‌اند و بر اساس نظرسنجی‌ها، تنها شمار نسبتا اندکی از رای دهندگان، هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند که به معنای بسته شدن احتمالی روزنه نفوذ ترامپ بر نتیجه این رقابت‌ها است.دستکم ۷۳ میلیون شهروند بیننده مناظره پرتنش نخست دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند و ترامپ با حضور در دومین مناظره که در پی دچار شدن به بیماری «کووید – ۱۹ » قرار بود به صورت مجازی برگزار شود، مخالفت کرد. این بیماری، ترامپ را به مدت بیش از یک هفته از روند مبارزات دور نگهداشت و از آن هنگام به شدت برای جبران عقب‌ماندگی‌هایش تلاش می‌کند به گونه‌ای که حتی در یک روز ۲ همایش انتخاباتی برگزار کرده است.

برنامه سفرهای تبلیغاتی وی به شدت بر ایالت‌هایی مانند آریزونا، فلوریدا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا متمرکز شده است که بر اساس نظرسنجی‌ها رقابت در آنها بسیار نزدیک است و پیروزی در هریک از این ایالتها، به او امکان دستیابی به پیروزی قاطع را در آرای «الکترال» می‌دهد.بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی سراسری «رویترز / ایپسوس»، بایدن ۹ پله از ترامپ جلوتر است، در حالی که این میزان در هفته نخست اکتبر، ۱۲ درصد بود. او در ایالت‌های رقابتی میشیگان و ویسکانسین، پیشروی‌های قابل توجهی کرده است.ترامپ برای پیروزی در این رویارویی، احتمالا باید رفتار خود را در مقایسه با دور نخست مناظره تغییر دهد که در آن بارها سخنان بایدن را قطع و به او حمله‌های شخصی کرد و احترام اندکی برای مجری برنامه قائل شد.

بر اساس نظرسنجی‌های پس از مناظره نخست و آمار گروه‌های ارزیابی و بررسی، رای دهندگان غیرمصمم به ویژه بانوان با دیدن رفتار ترامپ از او رویگردان شده‌اند.به گفته «مایکل استیل» جمهوری‌خواه و دستیار نزدیک «جان بوهنر» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ باید اندکی کنار بایستد و به بایدن امکان اشتباه کردن بدهد. ترامپ از نقطه نظر حمله به بایدن، شاید سخن نگفته و رفتاری نداشته باشد که در نخستین دور مناظره‌ها امتحان نکرده باشد و اکنون باید با کاربرد یک تاکتیک، کنار بایستد و مانند یک رئیس جمهوری با زدن کنایه و طعنه به بایدن، در انتظار دیدن اشتباه بزرگی از او باشد.این بار بر خلاف دور نخست، میکروفون هر نامزد هنگام سخن گفتن رقیبش در باره هر موضوع، خاموش خواهد بود تا در مهلت سخن گفتن رقیب اختلال ایجاد نشود، اما در هنگام مباحثه و گفت وگوی پس از آن، میکروفون هر ۲ روشن خواهد بود.مباحث و موضوعات مناظره شامل وضعیت همه‌گیری «ویروس کرونا» در آمریکا، روابط نژادی، تغییرات آب و هوایی کره زمین و امنیت ملی خواهد بود. هر چند ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ می‌گوید که تمام وقت این مناظره باید بر سیاست خارجی متمرکز شود. ترامپ دیروز، خاموش بودن میکروفون را ناعادلانه و مطرح نشدن مسائل امور خارجی را کاملا نادرست دانست.

برنده شدن بایدن آمریکا را به وضعیت عادی برمی گرداند؟

خبرگزاری فرانس 24 در گزارشی نوشت: جو بایدن که 36 سال سناتور و هشت سال معاون باراک اوباما در ریاست جمهوری بوده در صورتی که دونالد ترامپ را در سوم نوامبر شکست دهد، در حالی وارد کاخ سفید خواهد شد که تجربه سیاست خارجی‌اش خیلی بیشتر از هر رئیس جمهوری در چند دهه گذشته است.ترامپ به دنبال این بوده که رزومه بایدن را به مانع تبدیل کند و از در هم شکستن اتفاق‌نظرهای دیپلماتیک چه در داخل و چه در خارج با خروج از توافقات بین‌المللی همچون توافق آب و هوایی پاریس و سازمانهایی همچون سازمان بهداشت جهانی و تحسین از رهبران مستبد خرسند بوده است.

کاترینا مالیگان، مدیر بخش امنیت ملی و سیاست بین‌الملل در انستیتوی چپگرای مرکز پیشرفت آمریکا اظهار کرد، از نظر شرکای بین‌المللی ناراضی از ترامپ، مساله فقط خود او نیست بلکه مساله این است که آیا رای دهندگان آمریکایی به انتخاب کردن کسانی همچون او ادامه خواهند داد؟وی تصریح کرد: برای باقی مانده جهان این انتخابات ریاست جمهوری درباره این است که آیا آمریکا واقعا چیزی است که انتخابات گذشته آن را نشان داد یا اینکه آن فقط یک انحراف بوده است.مالیگان خاطرنشان کرد، انتظار دارد دولت بایدن سریعا تعهدش را هم به همکاری‌های بین‌المللی که تاریخشان به زمان سالهای دولت اوباما باز می‌گردد و به ارزشهای لیبرال نشان دهد، در حالی که پیش از این بایدن وعده برگزاری یک اجلاس از کشورهای دموکراتیک در اولین سال ریاست جمهوری خود را داده است.وی افزود: اما در نمای بزرگتر، من سیاست خارجی بایدن را احیای سیاست خارجی دوران اوباما نمی‌بینم. جهان تغییر زیادی کرده است. ما اکنون 20 سال از زمان حوادث 11 سپتامبر فاصله گرفته‌ایم.

بایدن وعده داده در جهت مبارزه با چالشهای جهانی همچون تغییرات آب و هوایی و همه گیری کووید 19 اقدام کند و خواستار یک خط مشی همراه با سخت گیری بیشتر در قبال حقوق بشر نزد همپیمانان آمریکا همچون عربستان، مصر و ترکیه که رهبرانشان مجذوب ترامپ هستند، شده است.

سلیا بیلن، کارشناس مهمان در انستیتوی بروکینگز که به مطالعه دموکراتها می‌پردازد، نیز می‌گوید، بایدن مشاورانی دارد که ایده‌های جدیدی در قبال یک سیاست خارجی پساترامپ مطرح کرده‌اند.اما او بیان داشت: این ریسک وجود دارد که بایدن و برخی از نزدیک‌ترین دستیارانش، به طور سنتی دموکراتهای حامی گرایش بین‌المللی و ترانس آتلانتیک هستند که جهان را در همان وضعیت زمانی که کنار رفتند و در وضعیت امروزش ببینند.

بایدن بعید است که همپیمانان خارجی را کوچک بشمارد یا در توئیتر تهدید به جنگ کند اما او همچنین دقیقا قطب مخالف ترامپ هم نیست.بایدن همچون این غول حوزه املاک (ترامپ)، مدتهاست بیشتر بر مهارتهای مذاکرات و پیوندهای شخصی‌اش با رهبران به جای حرف زدن درباره استراتژی ژئوپلتیکی بزرگ تاکید دارد.بایدن در عین حال در زمینه چند مساله کلیدی موضعش با ترامپ یکی است. او که از مخالفان طولانی مدت جنگ آمریکا در افغانستان بوده از خارج ساختن نظامیان حمایت کرده است.بایدن هم راستا با اتفاق نظر فزاینده دو حزبی در واشنگتن، همچنین خواستار خط مشی سختگیرانه در قبال چین در زمینه های تجارت، امنیت و حقوق شده و هر دو نامزد ریاست جمهوری به یکدیگر در زمینه اینکه چه کسی در برابر چین سرسخت‌تر خواهد بود، تاخته‌اند.

کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپایی دولت فرانسه بیان داشت: ما اروپایی‌ها نباید فکر کنیم وقتی رئیس جمهور جدید در آمریکا وجود داشته باشد، وضعیت همچون وضعیت زمان قبل از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد.او خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم برخی جریان‌های ریاست جمهوری ترامپ همچون اعمال فشار بر اتحادیه اروپا در زمینه تامین مالی امنیتش، سختگیری نسبتی در قبال تجارت، بازی سختی که ترامپ با چین داشته و عناصر اصلی این مسائل به نحوی ادامه خواهند یافت.

تحلیل کارشناسان از وضعیت کنونی ترامپ

مارک مک کینون، استراتژیست معروف جمهوریخواه آمریکا که در دولت جرج بوش رئیس جمهور اسبق این کشور نیز مسئولیت‌هایی داشته است، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، هزینه‌های تبلیغاتی گزاف ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به باد تمسخر گرفت و گفت "حتی اگر به دست یک میمون اسلحه آتش افکن داده می‌شد، اینقدر پول نقد را حیف و میل نمی‌کرد."
مایک مورفی از سناتورهای کهنه کار حزب جمهوری خواه هم در گفتگو با ام اس ان بی سی گفته بود به معنای واقعی کلمه "اگر شما ۱۰ میمون مسلح به اسلحه‌های آتش افکن را دنبال پول آوردن می‌فرستادید، می‌دیدید که آن‌ها بر خلاف ترامپ، تا این حد احمقانه، پول‌ها را آتش نمی‌زدند."

مک کینون با اشاره به کمبود منابع مالی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در مقایسه با جو بایدن در حالی که فقط ۱۲ روز دیگر به روز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا باقیمانده است، این مسئله را نگران کننده خواند و گفت اینکه رئیس جمهوری که در راس کار است در مقایسه با رقیب خود، بودجه انتخاباتی کمتری داشته باشد، نگران کننده است. من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی تاکنون در آمریکا اتفاق افتاده باشد. به همین خاطر، مایک مک مورفی همکار من گفته است اگر شما به یک میمون اسلحه آتش افکن بدهید و دنبال پول آوردن بفرستید، می‌بینید که بر خلاف ترامپ، در نگهداری پول‌ها بهتر از او عمل می‌کند.

گفته می‌شود ستاد انتخاباتی ترامپ تا روز انتخابات فقط ۶۳ میلیون دلار دیگر بودجه دارد در حالی که ستاد انتخاباتی بایدن توانسته است با مدیریت صحیح، ۱۷۷ میلیون دلار بودجه برای هزینه کرد در مدت زمان کوتاه باقیمانده تا روز رای گیری حفظ کند.مک کینون در ادامه این گفتگو افزود مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ مبالغ هنگفتی از بودجه خود را در روزهای نخست تبلیغات خرج کرده اند و حالا با توجه به کمبود نقدینگی به دشواری می‌توانند در صحنه رقابت‌های انتخاباتی که به زودی به پایان می‌رسد، دست برتر و بالا را داشته باشند. شما در ۱۲ روز آخر تبلیغات انتخاباتی، به چیزی که نیاز دارید، تاثیر حداکثری است و دستیابی به این مهم، مستلزم سفرهای تبلیغاتی بیشتر در این روزها می‌باشد.

این استراتژیست آمریکایی در ادامه گفت بیشتر این هزینه‌های گزاف، پیش از شروع همه گیری کرونا در آمریکا صرف شده اند، با این تصور که با توجه به وضعیت اقتصادی آن‌ها می‌توانند همچنان کمک‌های مالی جمع آوری کنند، ولی آن‌ها فکر نمی‌کردند که به یکباره دچار چنین وضعیتی بشوند و لذا اشتباه محاسباتی راهبردی باعث شد در شرایطی که به بودجه بالایی نیاز دارند، با کمبود بودجه مواجه بشوند.وی با اشاره به اشتباه راهبردی ترامپ در سخنرانی‌های خود در خصوص مدیریت کاخ سفید در مواجهه با بحران همه گیری کرونا، هم گفت بخشی از اشتباه راهبردی ترامپ در شرایط کنونی این است که همانند همیشه و بر خلاف پروتکل‌های بهداشتی و هشدار مسئولان ذیربط، گردهمایی‌های تبلیغاتی بزرگی برگزار می‌کند و شمار زیادی از طرفدارانش را به این تجمعات فرا می‌خواند. مشکل دیگر این است که اکثر گردهمایی‌های تبلیغاتی اخیر ترامپ در ایالت‌هایی برگزار شده اند که کووید-۱۹ در آن‌ها به شدت جولان می‌دهد و مردم در چنین تجمعاتی فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و کمتر کسی ماسک می‌زند. نکته قابل تامل اینکه در چند روز باقیمانده تا رای گیری انتخابات ۲۰۲۰، مهمترین موضوعی که دموکرات‌ها هم روی آن مانور می‌دهند، مسئله مدیریت بحران همه گیری کروناست؛ لذا برگزاری چنین تجمعات و گردهمایی‌های گسترده در ایالت‌های آلوده، به شدت به زیان ترامپ است.

مک کینون درباره غیبت ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهور آمریکا در گردهمایی‌های اخیر او پس از ابتلا به کووید-۱۹ و تاثیر منفی این غیبت بر تبلیغات انتخاباتی ترامپ نیز گفت: این مسئله خیلی بد است و یکبار دیگر بدترین بخش داستان را نشان می‌دهد که همانا معضل کووید-۱۹ است. ملانیا هم مانند ترامپ به کرونا مبتلا شده است و همچنان نشانه‌های این ویروس را دارد و نمی‌تواند همسرش را در این سفرها همراهی کند؛ لذا مردم این ایالت‌ها این سوال را می‌پرسند که ملانیا کجاست؟ او در کاخ سفید مانده است، زیرا رئیس جمهور اقدام کافی و وافی را برای محافظت از مردم آمریکا در برابر این ویروس انجام نداده است.مک کینون تنها شانس ترامپ را برای تغییر موازنه به سود خودش در چند روز باقیمانده به رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، آخرین مناظره او با بایدن دانست و گفت: همه از جمله خود ترامپ می‌دانندکه این مناظره آخرین شانس اوست. تنها کاری که او می‌تواند انجام بدهد این است که بر خلاف رویه فعلی خود، با اقدامی غیرمنتظره، مردم را غافلگیر کند.