کد خبر: ۳۱۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۰

گزارش ماموریت اوسریس رکس در نشست اخبار روز هوافضایی

انجمن علمی دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف، در سی و نهمین برنامه از سلسله جلسات اخبار روز هوافضایی، گزارش ماموریت اوسریس رکس را ارائه می‌کند.
گزارش ماموریت OSIRIS-REx (نمونه برداری از سیارک بنو)، و بررسی شیوه کسب‌وکار شرکت‌های موفق هوافضایی (Business Model) از جمله موضوعات و مباحثی است که در این جلسه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اوسریس رکس (OSIRIS-REx)، نخستین مأموریت ناسا برای جمع‌آوری نمونه از یک سیارک است. فضاپیمای مذکور در سال ۲۰۱۶ میلادی به آسمان ارسال شد و در دسامبر ۲۰۱۸ به Bennu رسید طی این مأموریت هفت ساله فضاپیما به فاصله بسیار نزدیکی از سیارک رسید.

فضاپیمای اُسیریس-رِکس(OSIRIS-REX) ناسا پس از چهار سال کاوش، ۲۰ اکتبر(سه‌شنبه ۲۹ مهر) ساعت ۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰:۳۰ بامداد به وقت تهران) بر سطح سیارک "بنو" فرود آمد و از آن نمونه‌برداری کرد.

سیارک بنو میان سیاره‌های زمین و مریخ در فاصله حدود ۲۰۷ میلیون مایلی (۳۳۴ میلیون کیلومتری) از سیاره خاکی ما واقع شده است.

این سیارک  که هدف اصلی فضاپیمای اُسیریس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسیریس-رکس در این مأموریتِ "بررسی و بازگشت" یک نمونه برگرفته از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسی و در سال ۲۰۲۳ آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین خواهد آورد.

با استفاده از یک روش مبتکرانه در جمع آوری نمونه، ابزار تعبیه شده بر روی فضاپیما موسوم به "تگ" که مخفف جمله "لمس کن و برو"(Touch-And-Go) است از یک بازوی موقعیت دار استفاده کرد که این بازو سپس یک فواره گاز نیتروژن تحت فشار را برای تحریک کردن سطح سیارک آزاد کرد که این موضوع جمع آوری مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذیر کرد.

این نشست روز پنج‌شنبه یکم آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند  برای حضور در برنامه در زمان مقرر به لینک https://vc.sharif.edu/ch/aero-stu مراجعه کنند.